אחרי שאיבדה 40% מערכה, מיטרוניקס ממציאה את עצמה מחדש עם רכישה בארה"ב

מניית יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות ירדה בקרוב ל-40% מתחילת השנה, אך בחברה מקיבוץ יזרעאל נערכים לעמידה בתחזית צמיחה בהכנסות של כ-20% השנה • רכישת חברה מטקסס, המפיצה מוצרים לעולם הבריכות הפרטיות, תמורת 16 מיליון דולר תוכל לסייע לצמיחה בהכנסות

הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ
הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ

היציאה העולמית ממשבר הקורונה והחשש מכניסה למיתון, הם שני גורמים שחתכו את מחירה של מניית מיטרוניקס בכ-40% מתחילת השנה עד לסוף השבוע האחרון. עם זאת, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שבשליטת קיבוץ יזרעאל (56%) נחשבת גם כעת לסיפור הצלחה בורסאי גדול.

גם לאחר הירידה החדה במניה בחודשים האחרונים, מי שהשקיע בה לפני שלוש השנים עדיין רושם תשואה מכובדת של יותר מפי 2 על כספו. מיטרוניקס  נסחרת בשווי של יותר מ-5 מיליארד שקל, המקנה להחזקות הקיבוץ בחברה שווי של קרוב ל-3 מיליארד שקל. 

המגמה השלילית במניה מגיעה דווקא לאחר שמיטרוניקס רשמה צמיחה חדה בהכנסות  בשנתיים האחרונות, שבהם התפשטה הקורונה בעולם, כשאנשים הסתגרו בבתים ולכן השקיעו יותר בבנייה ובתחזוק בריכות פרטיות.

נראה כי השילוב של סיום תקופת המגפה והחזרה לשגרה ברחבי העולם, ללא סגרים שנועלים אנשים בבתים, יחד עם החששות שהכלכלה הגלובלית על ספו של מיתון, הפילו את המניה מאז נובמבר האחרון, אז עמד שווי החברה על שיא של יותר מ-9 מיליארד שקל. כיום קרוב ל-4 מיליארד שקל נמחקו משוויה.

 
  

 "צברו מומחיות גדולה בשיווק מקוון"

למרות הסנטימנט השלילי בבורסה, מיטרוניקס ממשיכה לקדם את התוכניות העסקיות שלה, ובחמישי האחרון הודיעה על רכישת חברה בארה"ב, לאחר מספר שנים שבהן לא ביצעה עסקה שכזאת. מדובר בחברה העוסקת במכירות והפצה של מוצרים בעיקר לשוק הבריכות הביתיות בארה"ב, שתירכש תמורת 16 מיליון דולר. בתגובה זינקה מניית מיטרוניקס בכ-6%.

בעסקה רוכשת מיטרוניקס 70% מחברת ECCXI המחזיקה בקבוצת חברות תחת השם המסחרי "באקיארד" (Backyard). מדובר בחברה פרטית שנוסדה בשנת 2010 על ידי מייקל וכריס הופמן, אב ובן "שהינם בעלי ניסיון רב בתעשיית הבריכות", אשר יחזיקו לאחר העסקה ביתרת מניות באקיארד (30%). התמורה בעסקה עשויה לצמוח בסכום נוסף של 4.5 מיליון דולר, המותנה בביצועי החברה בשנה הנוכחית והבאה.

באקיארד פועלת מהעיר דאלאס, טקסס, ועיסוקה בעיקר במכירות מקוונות של מוצרים משלימים לעולם הבריכות הפרטיות, באמצעות חנויות באתרי אמזון, איביי, וול מארט ואחרים. בנוסף היא מוכרת רובוטים לניקוי בריכות שחייה המהווים 58% מההכנסות שלה. את הרובוטים רוכשת באקיארד בעיקר מחברת פולקורפ (PoolCorp) המשמשת כמפיץ המרכזי של מיטרוניקס בארה"ב. לבאקיארד עוד מרכזי הפצה במדינות פלורידה, פנסילבניה ויוטה.

מהנתונים שצירפה מיטרוניקס להודעה על הרכישה, עולה כי באקיארד סיימה את הרבעון הראשון של 2022 עם מכירות של 18.8 מיליון דולר, ורשמה EBIT (רווח לפני ריביות ומסים) של 223 אלף דולר. הנתונים של הרבעון המקביל לא נמסרו, אבל את השנה שעברה סיימה החברה בצמיחה דו-ספרתית בהכנסות - ל-102.3 מיליון דולר, גידול של 25% משנה הקודמת, ועם צמיחה של 100% ב-EBIT שהסתכם ב-5 מיליון דולר.

שרון גולדנברג, מנכ"ל מיטרוניקס, אומר כי "בשנים האחרונות התמקדה באקיארד  במכירות של מוצרי בריכה בזירות מכירה מקוונות (Market Place) בארה"ב, במיוחד באתר אמזון, שם הם צברו מומחיות גדולה. מיטרוניקס עובדת כתף אל כתף עם כריס ומייקל הופמן זה כ-5 שנים. הרכישה תקדם אותנו בעולם השיווק הדיגיטלי".

 
  

פלח הרובוטים לבריכות פרטיות צומח

ממצגת של מיטרוניקס לשוק ההון עולה כי מספר הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות בעולם צמח אשתקד ב-23% ל-5.4 מיליון יחידות. שאר השיטות לניקוי בריכות רשמו שחיקה. מכירות הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות היוו 91% מהכנסות החברה ברבעון הראשון. הרובוטים הללו של מיטרוניקס היוו 48% מסך השוק העולמי ב-2021, כשהמתחרות העיקריות הן ניו פלורידה (25%) וחברת וויני (14%). 

הרכישה האחרונה נועדה לחזק את המכירות של מיטרוניקס ולסייע לעמידה בתוכנית הצמיחה שלה. בשוק מעריכים כי לאחר דעיכת ההשפעה החיובית של הקורונה, צפויה  מיטרוניקס להתכנס בשנים הקרובות לקצב צמיחה בהכנסות שיזכיר יותר את שיעור הצמיחה שלה בשנים 2012 עד 2020. אז צמחו ההכנסות מדי שנה בשיעור של 17%-18% בממוצע.

לפי שעה, ברבעון הראשון של השנה עדיין רשמה מיטרוניקס צמיחה בקצב מהיר. ההכנסות עלו ב-36% ביחס לרבעון המקביל ל-570 מיליון שקל. הרווח התפעולי גדל ב-27% ל-143 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות טיפס ב-29% והסתכם ב-112 מיליון שקל. החברה הציגה גם עלייה חדה בצבר ההזמנות, של 68% בתוך שנה ל-636 מיליון שקל.

הנהלת מיטרוניקס העלתה את תחזית ההכנסות שלה לשנה הנוכחית. בתום הרבעון הראשון צופה החברה כי תרשום עלייה של 18% עד 22% בהכנסות במונחים שקליים, וזאת לעומת צפי לעלייה של 17% שפרסמה החברה בסיכום 2021.

פחות נתוני קורונה, יותר השפעות מזג אוויר על הביקוש

עם זאת, נראה כי לחששות המשקיעים, כפי שמתבטאים בירידת המניה, יש על מה להתבסס. שכן המנכ"ל החדש גולדנברג פרסם עם תוצאות הרבעון הראשון גם הערכה להתמתנות בביצועי החברה בהמשך. "שנת 2022 יכולה להסתמן כשנת מעבר בין תקופת הקורונה לתקופה של ה'נורמליות החדשה', אמר גולדנברג. "מחד, רמות הביקוש בתעשייה נשארו גבוהות, הן לבריכות חדשות והן לציוד לבריכות, אך בשונה מהשנתיים האחרונות, ניתן לזהות מגמה של חזרת השפעות מזג אוויר על קצבי הצריכה".

כעת הוא אומר כי "ברמה העקרונית נראה ששוק הבריכות חוזר לרמות הסטנדרטיות של ערב הקורונה. בעולם הזה המכירות יותר עונתיות, כלומר אם חם או לא חם. אנחנו רואים את 2022 כשנת מעבר, ומעריכים שמ-2023 נחזור לנתונים דומים יותר לאלה שלפני המגפה".

גולדנברג החליף את המנכ"ל הקודם, איל טריבר, בחודש נובמבר האחרון, שממש בימי עזיבתו מניית מיטרוניקס נגעה במחיר שיא של כל הזמנים, בטרם איבדה עשרות אחוזים מערכה. גולדנברג שימש קודם לכן בתפקיד סמנכ"ל החטיבה העסקית בחברה.