הדרך ה"קלה" של ספרד להיאבק באינפלציה: הבנקים על הכוונת

ספרד הייתה הכלכלה האירופית הגדולה הראשונה שהכריזה על הגדלת המיסוי על "רווחים עודפים" של חברות אנרגיה מקומיות כבר באביב האחרון. כעת היא מרחיבה את המדיניות גם לבנקים • לפי הערכות הממשלה, היא תוכל לגייס מהבנקים כ-1.5 מיליארד אירו בכל שנה, בשנים 2023 ו-2024

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Associated Press, Olivier Matthys
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Associated Press, Olivier Matthys

ממשלת ספרד הודיעה אתמול (ג') על צעד יוצא-דופן בניסיון להילחם בעליות המחירים ובאינפלציה המזנקת - מיסוי "רווחים עודפים" של הבנקים במדינה. המהלך, שלדברי הממשלה הסוציאל-דמוקרטית נועד "למנוע בוננזה כספית של הבנקים כתוצאה מעליות הריבית האחרונות", גרר קריסה דו-ספרתית במניות חלק מהבנקים במדינה, ועורר ביקורת על התערבות ממשלתית בשוק החופשי. הוא מיועד לגייס כסף לממשלה, שאותו תוציא על סיוע לתושבים להתמודד עם עליות המחירים.

ספרד הייתה הכלכלה האירופית הגדולה הראשונה שהכריזה על הגדלת המיסוי על "רווחים עודפים" של חברות אנרגיה מקומיות כבר באביב האחרון. חברות אלו נהנו מהזינוק במחירי האנרגיה הגלובליים, ולמעשה "גזרו קופון" מבלי שהיו צריכות להשקיע יותר בייצור אנרגיה, משום שייצרו אנרגיה באמצעים אחרים מלבד גז או נפט. בריטניה הודיעה כי תאמץ צעד דומה ותטיל מס של 25% על יצרניות האנרגיה הפועלות בים הצפוני, שאמורים להניב לאוצר הבריטי כחמישה מיליארד ליש"ט.

כעת, ספרד מרחיבה את המדיניות גם לבנקים. לפי הדיווחים, הממשלה הספרדית המובלת על ידי פדרו סנצ'ז, מתכוונת להשתמש בהכנסות מהמיסוי על הבנקים לטובת מימון תחבורה ציבורית חינמית לתושבים בחודשים ספטמבר עד דצמבר וכן לדיור בר-השגה וסיוע לשכבות העניות. לפי הערכות הממשלה, היא תוכל לגייס מהבנקים כ-1.5 מיליארד אירו בכל שנה, בשנים 2023 ו-2024. היא לא פירטה את המנגנון בו יוטל המס החדש. בנוסף, היא מעריכה כי תוכל לגייס כ-2 מיליארד אירו ממיסוי חברות האנרגיה בכל שנה, כך שהסכום הכולל לתקציב הספרדי יהיה תוספת של 7 מיליארד אירו.

"אנחנו מבקשים מהחברות הגדולות במשק להבטיח שרווחים יוצאי דופן שמושגים בנסיבות הקיימות ייזרמו חזרה לעובדים", אמר ראש הממשלה סנצ'ז. שיעור האינפלציה בספרד זינק בחודש האחרון ל-10% וסוגיית יוקר המחיה עומדת בראש סדר היום. למרות שהמדינה אינה תלויה בגז רוסי, היא משלמת את מחיר עליות המחירים בתחום האנרגיה באופן גלובלי.

מניות הבנקים CaixaBank, Bankinter ו-Sabadell צנחו ב-10% במסחר אתמול, אחרי ההודעה על המס החדש. מניות הבנקים "סנטנדר" ו-BBVA ירדו ב-4%. רשת "בלומברג" דיווחו כי ההכרזה על הצעד מחקה כשישה מיליארד אירו משווי השוק של חמשת הבנקים הגדולים במדינה. לפי ההערכות, הממשלה הספרדית הוציאה עד כה כ-30 מיליארד אירו בצעדים שנועדו להקל על יוקר המחיה, כולל סבסוד אנרגיה וחימום.