השיא מאחוריו: מחיר הזהב בדרך למטה

מדד העוצמה היחסית, שנסוג מתחת לרמת 70%, מלמד שני דברים: אובדן המומנטום החיובי שאפיין את הזהב עד לא מזמן, ועלייה משמעותית בסבירות לחצייה מטה של רמת התמיכה ב-1,700 דולר לאונקיה

אונקיות זהב / צילום: Shutterstock
אונקיות זהב / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

אין כמו הגרפים הארוכים כדי להבין תהליכים. ותהליכים, בניגוד לסיבות נקודתיות, הם עניין קריטי לקבלת ההחלטה הסופית. אם שמתם לב, רובנו מחפשים סיבות לירידה בני"ע וזונחים את החיפוש הזה כשיש עליות, שהרי כשמרוויחים את מי בכלל מעניינת הסיבה. כל הסיפור הזה הוא בעצם חיפוש אחר ודאות, אבל זה לכתבה אחרת.

באשר לזהב, הוא חווה שתי תקופות זוהר: הראשונה תמה ב-2011 עם מחיר שיא של 1,911 דולר לאונקיה, ומשם נחיתה רכה למחיר 1,046 דולר לאונקיה. התקופה השנייה הגיעה לסיומה בספטמבר 2020 עם מחיר שיא של 2,071 דולר לאונקיה. אל תצפו בעתיד הנראה לעין למחירים גבוהים יותר. ועכשיו אפשר להתחיל את הניתוח.

הניתוח של הזהב יתמקד בתהליך שעובר עליו, מה שאומר שממד הזמן ארוך-הטווח יככב כאן. וגם כל מה שמתואר כאן לא יתרחש מחר או מחרתיים - מדובר בתהליך ארוך שיקרום עור וגידים במשך הזמן.

 
  

המוכרים מוכנים למכור כל כמות במחיר קבוע מראש

הגרף הרבעוני הוא החשוב ביותר להבנת התהליך, וכאן אפשר לראות שני נסיונות כושלים סביב רמת 2,070 בקירוב. הניסיון השני מלמד שהמוכרים מוכנים למכור כל כמות במחיר קבוע מראש. אם בעבר דרשו בכל מהלך עליות מחיר גבוה מזה שנדרש בעלייה הקודמת, הרי שסביב מחירי השיא ישנה כמות גדולה העומדת למכירה. מבחינת ההתנהגות - המסר הוא שהשיא האחרון נקבע.

אבל השוק לא שייך למוכרים. גם הקונים נמצאים במשחק, ואם תביטו היטב תוכלו לראות אותם מוכנים לשלם 1,700 דולר לאונקיה. זו למעשה רמת התמיכה האחרונה. השאלה המרכזית היא האם היא תחזיק מעמד לאורך זמן, והתשובה לכך לעניות דעתי היא שלילית.

כדי לבסס את הנחת העבודה הזאת יש לעשות שימוש במדדי המומנטום המצויים בתחתית הגרף. העליון הוא מדד העוצמה היחסית, שנסוג מתחת לרמת 70%. הנסיגה הזאת מלמדת על שני דברים: ראשית, אובדן המומנטום החיובי שאפיין את הזהב עד לא מזמן. שנית, עלייה משמעותית בסבירות לחצייה מטה של רמת 1,700 דולר לאונקיה (בדקו היסטורית על הגרף מה קרה בכל נסיגה מתחת לרמת 70%).

המסר: תהליך שלילי בטווחים הארוכים 

המדד השני שבו אני עושה שימוש נקרא מדד החפיפה-סטייה. כאן אפשר לראות חצייה מטה של העקומה האדומה את הירוקה, שבשפה המקצועית נקראת "קרוס". גם כאן המסר הוא זהה: המומנטום החיובי נעלם, הסיכוי לשיאים חדשים נגוז, ותהליך שלילי מתחיל לאפיין את התנהגות הזהב בטווחים הארוכים.

אם כך, מה היעד? שבירה של רמת 1,700 דולר לאונקיה ( ולא, 1,699 זו לא שבירה) תוביל את הזהב דרומה לפחות למחיר של 1,400 דולר לאונקיה. זה מסע ארוך דרומה ולדעתי הוא לא יתרחש במהירות. אבל הוא יצא לדרך, וכפי שמראה ההתנהגות של הזהב, הוא כמעט בלתי נמנע.