ארקיע תפעיל טיסות בינלאומיות מרמון. מהם היעדים?

ארקיע תפעיל מ-7 באוגוסט טיסות ליעדים בינלאומיים - לרנקה ובטומי - משדה התעופה רמון • הנוסעים לא יפגשו עומסים ותורים, ולכן יוכלו להגיע שעתיים בלבד לפני ההמראה, וסביר להניח שהמזוודות שהם ימסרו גם יגיעו ליעד • אלא שמיקומו של שדה התעופה רמון מעלה את השאלה - האם הליך טרום-טיסה מהיר מספיק כדי למשוך נוסעים להמריא משם?

נמל תעופה רמון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נמל תעופה רמון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

שדה התעופה רמון מתעורר לחיים - מ-7 באוגוסט ארקיע תפעיל לראשונה טיסות ליעדים בינלאומיים - לרנקה ובטומי. בשדה, שפועל כיום רק עבור טיסות הפנים בקו נתב"ג-רמון הנוסעים לא יפגשו עומסים ותורים, ולכן יוכלו להגיע שעתיים לפני ההמראה וסביר להניח שהמזוודות שהם ימסרו גם יגיעו ליעד. אלא שמיקומו של שדה התעופה רמון מעלה את השאלה - האם הליך טרום-טיסה מהיר מספיק כדי למשוך נוסעים להמריא מהשדה המרוחק? האם נוסעים מהמרכז ייסעו עד לשדה שבו יוכלו גם לחנות בחינם - שעות ארוכות עבור טיסה של פחות משעה ללרנקה?

עשרות אלפי תושבי אילת והדרום הם קהל היעד הטבעי, אך כדי להצדיק את קיומם של הקווים שיופעלו בתדירות של שתי טיסות בשבוע לכל יעד - ארקיע תצטרך גם נוסעים מהמרכז. בארקיע מאמינים שתמונות העומסים מנתב"ג ולצידן תמונות המזוודות הנערמות יעשו את שלהן וינתבו את הנוסעים להגיע לרמון. יתרה מכך, החברה מציעה לתושבי המרכז לטוס מנתב"ג לרמון ומשם להמריא לבטומי או ללרנקה. הטיסות יופעלו כאמור בתחילת אוגוסט ואל ארקיע צפויה להצטרף חברת תעופה זרה שתפעיל מרמון טיסות לטורקיה.

ארקיע לא תקבל את הסבסוד שמקבלות חברות תעופה זרות שמפעילות טיסות מרמון היות שמענקים אלה, בהיקף של 60 אירו לנוסע (בלי קשר למחיר ששילם עבור הטיסה) נועדו לעודד תיירות חורף לאילת ועל כן החברות שמפעילות טיסות בעונת החורף, כלומר מאוקטובר ועד לפסח יקבלו את התגמול. לפני הקורונה, מספר חברות לואו קוסט הפעילו טיסות לרמון, מאז - פעילותן לא שבה באופן סדיר וברשות שדות התעופה מקווים ומאמינים שלקראת החורף תחודש הפעילות. יצוין כי המענקים ניתנו לחברות התעופה עבור כלל הנוסעים, גם אם הם עברו לירדן או למצרים לאחר נחיתתם ברמון. ארקיע "תצ'ופר" על הפעלת הטיסות מרמון מאגרה מופחתת.

לדברי עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל: "הרעיון הוא לייצר פתרון נוח ומהיר לתושבי אילת והסביבה לטוס לחופשה בחו"ל, ושכולנו רואים בתקשורת את העומסים שיש בנתב"ג וזמני ההמתנה הארוכים - תושבי המרכז יוכלו גם לצאת לחופשה בראש שקט, ללא המתנה, ללא תורים וחניה חינם לכל זמן השהייה בחו"ל". החלטה זו נובעת גם ממגבלת סלוטים (מועדי המראה) שקיימת בנתב"ג ולפיה לא ניתן להוסיף טיסות שלא שובצו מראש בלו"ז של חברות התעופה, ולכן, מסביר ברלוביץ', היצע הטיסות לבטומי מנתב"ג נמוך: "זה יעד שיש לו ביקוש כך שאני מאמין שמי שירצה לטוס לבטומי לא יירתע מהרעיון של להגיע לרמון".

עוד מציין ברלוביץ' כי תמחור הטיסות מרמון תחרותי ביחס לנתב"ג, כשטיסות ללרנקה יחלו ב-360 דולר (הלוך ושוב) וטיסות לבטומי יתחילו ב-500 דולר. מי שיבחר להגיע מנתב"ג בטיסה לרמון יצטרך להוסיף לתחשיב את עלות טיסות הפנים, כלומר כ-300 שקל לכיוון. ברלוביץ' גם מציין כי חודש אוגוסט משקף עצירה מסוימת בווליום ההזמנות כך שייתכן שהתמונות והעומסים מרתיעים את מי שעוד לא הזמין חופשה לקיץ.

בתוך כך מתבקש לתהות מדוע לא מבוצעות טיסות ליעדים קרובים כמו קפריסין מנמל התעופה בחיפה. בעבר ביצעה ישראייר טיסות כאלה היות שהיא חברת התעופה הישראלית היחידה המחזיקה במטוסים שיכולים להתאים למסלול הקצר בחיפה. דגמי ה-ATR של החברה משמשים לטיסות פנים לאילת ולאחרונה הודיעה ישראייר כי בכוונתה להיפרד ממטוסים אלה. כיום לא משתלם לחברה בהיבט המסחרי להפעיל טיסות במטוסים המכילים כ-70 נוסעים טיסות בינלאומיות לנוכח האגרות הנדרשות להפעלת טיסות בינלאומיות גם מהנמל בחיפה. חברות תעופה זרות שמחזיקות במטוסים צרי הגוף הללו יוכלו לשקול הפעלת טיסות מחיפה עם תמריצים מתאימים והיתכנות מסחרית. הפעילות הבינלאומית היחידה שמתבצעת כיום מנמל התעופה בחיפה היא שירות טרום-טיסה שמתאפשר לעת עתה לטסים עם אל על בלבד (לחלק מהיעדים). בקרוב יתאפשר השירות גם לטסים עם טורקיש איירליינס.