רוסיה מנסה לעצור את פעילות הסוכנות היהודית בשטחה; משלחת ישראלית תטוס למוסקבה לדיון בנושא

משרד המשפטים ברוסיה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, בשל מה שכונה "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" • ראש המל"ל אייל חולתא ועימו אנשי משרד החוץ והסוכנות היהודית יצאו בימים הקרובים למוסקבה על מנת לדון בנושא • רה"מ יאיר לפיד: "נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר"

עולים חדשים בנתב''ג, מרץ 2022 / צילום: Reuters, Amir Cohen
עולים חדשים בנתב''ג, מרץ 2022 / צילום: Reuters, Amir Cohen

ראש המל"ל אייל חולתא ועימו אנשי משרד החוץ והסוכנות היהודית אמורים לצאת בימים הקרובים למוסקבה על מנת לטפל בדרישת משרד המשפטים ברוסיה לסגור את הסוכנות היהודית. על פי דיווח של סוכנויות הידיעות הרוסיות, משרד המשפטים במדינה דורש להפסיק כליל את פעילות הסוכנות היהודית בשטח רוסיה, בשל מה שכונה "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי". משרד המשפטים הרוסי דרש בין השאר מהסוכנות למסור לו את רשימות ופרטי היהודים שהתעניינו בעלייה לישראל ובכלל את פרטי היהודים המופיעים לפעילויות שמארגנת הסוכנות, אך נתקל בסירוב.

במכתב של משרד המשפטים הרוסי נאמר כי הסוכנות עוברת על חוקי הפרטיות ברוסיה כיוון שהיא מנהלת מאגר מידע ובו פרטים אישיים של מועמדים לעלייה לישראל. בסוכנות הגיבו בתחילה כי מדובר בהליך שוטף של בקרה שהרשויות ברוסיה מקיימות מולה וכי הנושא טכני וצפוי להיסגר. אלא שהיום הוגשה דרישה של המשרד לבית משפט במוסקבה להסיר את הסוכנות היהודית מרשימת הארגונים הבלתי ממשלתיים הרשומים ברוסיה, צעד שיביא להפסקת פעילותה במדינה. בית המשפט ידון בתביעה ב-28 ביולי, קרי בעוד שבוע. חולתא אמור להגיע למוסקבה בתחילת השבוע הבא בטרם הדיון.

בסוכנות היהודים אומרים גם היום כי לא חל כל שינוי בפעילות הארגון ברוסיה מאז הודעת משרד המשפטים שם. בעקבות בקשת משרד המשפטים ייבחן בית המשפט את הטענות ועד אז לא יחול שינוי במעמד הסוכנות ופעילותה במדינה.

מאז תחילת הלחימה באוקראינה הגיעו לישראל מרוסיה 50 אלף איש, 16 אלף מהם קיבלו מעמד עולה והיתר בוחנים את המשך דרכם או הישארותם במדינה במעמד עולה גם כן. גורמים המעורים בנושא טוענים כי בדיקת משרד המשפטים הרוסי את פעילות הסוכנות נערכת אחת לשנה ואילו הפעם עולה החשד להתערבות גורם מדיני רוסי שהנחה לפעול נגדה. השאלה היא כעת מה מניעי רוסיה לבלום את ישראל: האם עמדת ישראל במלחמה מול אוקראינה או לחלופין התקיפות הישראליות ברוסיה או סיבה אחרת שאינה נראית לעין.

נחמן שי: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה" 

מגעים קודמים בנושא לא הביאו לתוצאות, וסגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב אמר לשגריר ישראל במוסקבה אלכס בן צבי כי הרקע להליך של משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות אינו מדיני אלא בעייתיות משפטית שצריך לפתור - הוא אמר עוד כי ינסה לסייע, אך כאמור משרד המשפטים של רוסיה בשלו. בישראל גוברת ההערכה כי למרות דברי בוגדנוב, המניע למהלך הוא חוסר שביעות רצונה של רוסיה ממדיניות ישראל בנושא המלחמה באוקראינה.

ראש הממשלה לפיד היה מהמבקרים הבולטים בממשלה בישראל של הפלישה לאוקראינה בטרם מונה, לעומת ראש הממשלה לשעבר בנט ששמר על נייטרליות יחסית. עם זאת, שגרירות רוסיה בישראל פירסמה הודעת הכחשה לדיווחים לפיהם מוסקבה לא מרוצה ממינוי לפיד. אלא שאם יתעקש משרד המשפטים שם להמשיך במהלכים נגד הסוכנות, הדבר עלול ליצור משבר של ממש בין המדינות.

ראש הממשלה יאיר לפיד: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".

תגובת שר התפוצות נחמן שי מעידה כי הוא לפחות קושר בין עמדת ישראל על המלחמה באוקראינה למשבר הסוכנות. "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הנסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל".

שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה: "עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם. פעילות הסוכנות היהודית מתרחשת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, כך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום. כמי שמחזיקה באחריות המינסטריאלית לעליית יהודים וקליטתם בישראל, פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד, בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא ואני עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.
כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים".

ממשרד החוץ טרם התקבלה תגובה.