השינויים בשוק העבודה: אילו עסקים יכולים לפעול מדירת מגורים

ועדת ערר מחוזית דחתה בקשה להתיר למשרד תיווך לפעול מסלון דירת מגורים, אך בעקבות השינויים בשוק העבודה השאירה פתח לעסקים אחרים • "לא בכל מקרה מי שמטפל בענייני עסקו מבית המגורים שלו מבצע שימוש נלווה למגורים"

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock
עבודה מהבית / צילום: Shutterstock

ועדת ערר מחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז קבעה לאחרונה כי משרד תיווך אינו רשאי לפעול מתוך סלון בית של דירת מגורים, והסבירה כי "תנאי להתרת השימוש למטרת משרד תיווך הינו קבלת היתר לשימוש חורג".

מדובר בשתי בקשות להיתרי בנייה שהוגשו לוועדה המקומית רמלה, ובמסגרתן הייתה בקשה להמיר את הסלון הביתי למשרד תיווך תחת ייעוד מגורים.

"היתר לשימוש חורג"

הוועדה המקומית, באמצעות עו"ד רותם ארביב קופלניקוב ממשרד שרקון, בן־ארי, אשר ושות', דחתה את הבקשה וקבעה כי "תנאי להתרת השימוש למטרת משרד תיווך הינו קבלת היתר לשימוש חורג. מדובר בבקשה להמרת חלק מדירת מגורים קיימת למטרת משרד של מקצוע חופשי". כמו כן, הוועדה המקומית לא קיבלה את טענת מבקשי ההיתר, כי מדובר בשימוש נלווה למגורים.

בעלי הבית לא השלימו עם ההחלטה, והגישו ערר לוועדת הערר במחוז מרכז, אולם ועדת הערר, בראשות עורך הדין יריב אבן חיים, דחתה את הערעור וקיבלה את עמדת הוועדה המקומית כאשר קבעה כי "המסקנה בדבר קיומו של שימוש לעסק או למשרד חוצה את הסף המותר לשימוש בדירת מגורים".

"פעילות מצומצמת"

עוד קבעה ועדת הערר המחוזית כי "המסקנה בדבר קיומו של שימוש לעסק או משרד שחוצה את הסף וכבר אינו שימוש למגורים תלויה במאפייניו של אותו שימוש. לא בכל מקרה מי שמטפל בענייני עסקו מבית המגורים שלו מבצע שימוש נלווה למגורים. בנסיבות שעלו לפנינו, מקובלת עלינו עמדת הוועדה המקומית, כי השימוש המבוקש למשרד תיווך בסלון דירת העוררים באזור מגורים א' אינו שימוש נלווה לדירת מגורים".

עורכי הדין מוטי איצקוביץ ואלכסיי שפון ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI) המתמחה בתכנון ובנייה, מסבירים כי "למרות העובדה שהוועדה לא אפשרה שימוש של משרד תיווך בדירה, מדובר בהחלטה חשובה אשר מצד אחד מרחיבה את הגדרת השימוש המותר בדירת מגורים מעבר למגורים עצמם ומאפשרת להשתמש בדירה לצורך פעילות עסקית מצומצמת.

"ועדת הערר התייחסה לשינויים שהתרחשו בשוק התעסוקה בעקבות מגפת הקורונה ונתנה מענה, אף אם חלקי, לצרכים החדשים של העובדים והמעסיקים. הוועדה הדגישה כי התרת שימוש למשרד בדירת מגורים מחייבת שימוש נלווה ומצומצם, מבלי שהשימוש למגורים יהפוך לשימוש טפל".