הקלחת שוב רותחת במגדל ביטוח: האם שלמה אליהו ינסה למנות את חנן מלצר ליו"ר?

הערכות בשוק: בעל השליטה בקבוצת הביטוח, שלמה אליהו, ינסה להראות את הדלת ליו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, על רקע מערכת היחסים המתוחה ביניהם • חנן מלצר, כיום יו"ר מגדל אחזקות ששולטת בחברת הביטוח, אינו מעוניין ככל הידוע להחליף את רון-טל • האם אליהו מתכוון לקחת לעצמו את תפקיד יו"ר חברת האחזקות?

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח / צילום: תמר מצפי

חצי שנה שקטה באופן יחסי עברה על הצמרת הניהולית הבכירה של חברת הביטוח מגדל . אומנם הנפילות החדות בשוקי ההון פגעו ברווחיה כמו בכל ענף הביטוח, אך בגזרה הניהולית, בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, אפשר להנהלה ולדירקטוריון לנווט את מגדל, לפחות כלפי חוץ. 

השקט הזה עלול להיות מופר כעת כאשר מתברר כי אליהו שוקל להזיז הצדה את יו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, ולא לחדש את כהונתו באסיפת בעלי המניות הקרובה של מגדל אחזקות (החברה האם), שצפויה להתקיים בחודשים הבאים (מועד רשמי טרם נקבע).

יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
 יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

כאשר מדובר באסיפת בעלי המניות של מגדל אחזקות מדובר למעשה בהחלטה של אליהו עצמו, המחזיק בכ-64.3% ממניות החברה. בין האפשרויות שבוחן אליהו אם יצליח להראות לרון-טל את הדרך החוצה, הוא מינויו של יו"ר מגדל אחזקות כיום, שופט העליון בדימוס חנן מלצר, לכהן גם כיו"ר חברת הביטוח.

עם זאת, גורמים המעורים במתרחש במגדל מציינים כי מלצר יסרב בכל תוקף לקחת עליו את התפקיד שבו נושא רון-טל, גם אם בעל השליטה בחברה ידרוש זאת. הסיבה המרכזית לסירוב המסתמן היא ההבדל בין היקף הפעילות הנדרש במילוי תפקיד יו"ר חברת הביטוח ליו"ר חברת ההחזקות.

יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה

בניגוד לחלק מהמתחרות של מגדל בענף הביטוח, שלהן פעילות נוספת מעבר לזו הנעשית בחברת הביטוח, למגדל אין רגליים אחרות מלבד חברת הביטוח (למעט בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שהיו"ר שלו הוא ישראל אליהו, בנו של בעל השליטה).

לכן, בעוד שאצל המתחרים המגוונים יותר יו"ר חברת ההחזקות נאלץ לעסוק ולהתמקצע בתחומים אחרים, ולהיות נוכח בדיונים עליהם, במגדל, יו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות מחויב להשתתף במספר מועט מאוד של ישיבות, יש שאומרים שארבע ישיבות בלבד בשנה, לפני אישור הדוחות הכספיים הרבעוניים. עבור תפקיד זה משתכר כיום מלצר כ-160 אלף בחודש עבור 66% משרה, מה שמעניק לו שכר שנתי בעלות של כ-2.26 מיליון שקל.

לעומת זאת, יו"ר חברת ביטוח הוא תפקיד במשרה מלאה כמעט, הכולל 70-90 ישיבות דירקטוריון בשנה. לכן, בחלק מהחברות מנוצל הידע של יו"ר חברת הביטוח על ידי מינויו במקביל למנכ"ל החברה האם. כך, אגב, היה במגדל גם בתחילת כהונתו של רון-טל, עד לסכסוך עם אליהו בדצמבר האחרון, שבסופו התפטר רון-טל מתפקיד מנכ"ל חברת ההחזקות.

זה קרה לאחר שבעל השליטה החליט שלא לאשר את שכרו המוגדל של רון-טל, לאחר שזה התנגד למינוי המועמד מטעמו של אליהו לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח, רונן אגסי. רון-טל עצמו העדיף אז למנות לתפקיד את ידין ענתבי, בעברו המפקח על הביטוח וכיום בכיר בבנק הפועלים, ולבסוף הושגה פשרה בין הצדדים, ולתפקיד מונה שגיא יוגב.

עשויה להיסלל דרך לחזרתו של אליהו לתפקיד

אם רון-טל אכן יסיים בקרוב את כהונתו הקצרה (מונה ביולי 2021) הוא יצטרף לשורה ארוכה של מנכ"לים ויושבי ראש שעזבו את החברה מאז רכש אליהו את השליטה בחברה בשלהי 2012 מידי ענקית הביטוח האיטלקית ג'נרלי.

המהלך צפוי לחסוך לאליהו את משכורתו של רון-טל בחברת הביטוח (עלות של כ-3 מיליון שקל בשנה) וכן להעניק לו עצמו שליטה טובה יותר בחברה. מלצר החליף את אליהו כיו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות, וייתכן שאם יסכים בסופו של דבר להתמנות לתפקיד במקומו של רון-טל, הדבר עשוי לסלול את דרכו של אליהו עצמו ליו"ר חברת ההחזקות. ייתכן גם שסירוב מצד מלצר יביא להזזתו הצדה ולחזרתו של אליהו לתפקיד.

במקרה כזה יהיה מעניין לראות כיצד יגיב הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת. ברקת הביע פעמים רבות בשנתיים האחרונות דאגה מהתערבותו של אליהו בנעשה בחברת הביטוח, ואף דרש ממנו להחליט באיזו חברה הוא רוצה להיות מעורב - בחברת הביטוח או בחברת ההחזקות. אליהו בחר בחברת ההחזקות, ולאחר שעזב כל תפקיד רשמי בחברת הביטוח, ואף מינה במקומו את מלצר, הודיעה רשות שוק ההון כי היא מסירה את המגבלות שהטילה על חברת הביטוח באוקטובר 2020, אשר הרחיקה את בעלי המניות בחברה, ובראשם אליהו, מקבלת דיבידנדים.

קנס זה הוסר כאמור עם עזיבת אליהו את כל תפקידיו בחברת הביטוח (ההודעה על הסרת הפקטור התקבלה ביום שבו ויתר על היותו יו"ר החברה האם). לכן ברשות שוק ההון לא צפויים אומנם להחזיר את המגבלה, אך ללא ספק לא יאהבו את ההתערבות המחודשת של אליהו בהתנהלות חברת הביטוח.