עוד יו"ר בדרך החוצה ממגדל? שלמה אליהו רוצה להחליף את יפתח רון-טל

בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל, שלמה אליהו, בוחן את האפשרות שלא לחדש את כהונתו של היו"ר יפתח רון-טל באסיפת בעלי המניות הבאה • בין השניים כבר התגלו סכסוכים שהביאו לסיום תפקידו של רון-טל כמנכ"ל חברת ההחזקות • במגדל ציינו: לא מתוכננת אסיפה כללית, ולכן השאלה לא רלוונטית

יפתח רון-טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס - חברת החשמל, תמר מצפי
יפתח רון-טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס - חברת החשמל, תמר מצפי

האם בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל, שלמה אליהו, בדרך לזעזע שוב את החברה? אליהו שוקל שלא להאריך את כהונתו של יו"ר דירקטוריון חברת הביטוח, יפתח רון-טל. את הסוגיה הוא בוחן להעלות באסיפת בעלי המניות הקרובה של החברה שלה טרם נקבע מועד ויתכן כי תתקיים כבר בחודש הבא או בעוד כשלושה-ארבעה חודשים.

נציין כי כאשר מדובר על אסיפת בעלי המניות של מגדל החזקות מדובר למעשה על החלטה של אליהו עצמו, המחזיק בכ-64.3% ממניות החברה. בין האפשרויות שבוחן אליהו הוא מינויו של יו"ר חברת ההחזקות, שופט העליון בדימוס, חנן מלצר, לכהן גם כיו"ר חברת הביטוח. המהלך צפוי לחסוך לאליהו את משכורתו הגבוהה של רון-טל וכן להעניק לו עצמו שליטה טובה יותר בחברה. מלצר, אגב, החליף את כיו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות, והוא משתכר בעצמו כ-160 אלף בחודש עבור 66% משרה, מה שמעניק לו שכר שנתי של כ-2.26 מיליון שקל.

שאלה מעניינת היא אם מינויו של מלצר ליו"ר חברת הביטוח עשוי לסלול את דרכו של אליהו שוב לראשות דירקטוריון החברה האם. אולם כדי שזה יקרה, אליהו יצטרך לוותר על לא מעט כסף שהוא עשוי למשוך כדיבידנדים ברבעונים הקרובים לאחר תקופה ממושכת בה נאסר עליו הדבר, ולכן הסיכויים לכך אינם גבוהים. באותו היום בו עזב את תפקיד יו"ר חברת ההחזקות של מגדל הודיעה רשות שוק ההון למגדל כי היא מסירה את המגבלות שהטילה עליה באוקטובר 2020, אז היא אסרה עליה לרשום את כל ההון העצמי לצורך עמידה במשטר ההון סולבנסי 2, וכך למעשה הרחיקה את בעלי המניות בחברה, ובראשם אליהו, מקבלת דיבידנדים.

בשל אי שביעות-הרצון של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, מההתנהלות במגדל והמעורבות הרבה של אליהו בנעשה בחברה, הטיל אז ברקת על החברה פקטור, מעין קנס, במסגרתו התיר לה לרשום רק 80% מההון העומד לרשותה במסגרת תקנות סולבנסי 2, המחייבות מהחברה להחזיק לפחות 100% מהמדרגות הקבועות בהוראות המשטר על מנת לחלק דיבידנד. קנס זה הוסר כאמור עם עזיבת אליהו את תפקידו.

אליהו קיצץ במשכורתו של רון-טל

אליהו היה זה שהביא את רון-טל למגדל ומינה אותו ליו"ר חברת הביטוח ולמנכ"ל חברת ההחזקות. זאת, למרות שכאשר הציע את שמו של רון-טל נתקל אליהו בקשיים בתוך הדירקטוריון כשהמינוי יצר התנגדות בקרב חלק מהדירקטורים המכהנים במגדל, בעיקר מצדו של השר לשעבר חיים רמון, המכהן הן בדירקטוריון חברת הביטוח והן בדירקטוריון חברת האם, מגדל אחזקות.

אולם בעקבות חילוקי דעות עם בעל השליטה, הודיע בתחילת דצמבר האחרון רון-טל כי הוא מתפטר מתפקיד מנכ"ל מגדל החזקות. בעל השליטה החליט שלא לאשר את שכרו המוגדל של רון-טל, לאחר שזה התנגד למינוי המועמד מטעמו של אליהו לתפקיד המנכ"ל, רונן אגסי. רון-טל עצמו העדיף אז למנות לתפקיד את ידין ענתבי, בעברו המפקח על הביטוח וכיום בכיר בבנק הפועלים. לבסוף, הושגה פשרה בין הצדדים ולתפקיד מונה שגיא יוגב.

ההחלטה של רון-טל נעשתה על רקע החלטת האסיפה הכללית של החברה, שלא לאשר לו פטור מתביעות שיוגשו נגדו במסגרת תפקידו כמנכ"ל חברת ההחזקות ושיפוי בגין תפקידו זה, ומאחר שלעמדתו אין זה נכון שימשיך לשאת באחריות הכרוכה בתפקיד, ללא השיפוי והפטור הללו. בנוסף, החליטה אז האסיפה כי מגדל החזקות לא תשתתף בעלות שכרו של רון-טל, המהווה 10% מתשלום השכר. את היתר הוא מקבל מחברת הביטוח, שבה הוא משמש כיו"ר.