הכאוס באשראי החוץ-בנקאי: מנהל סניף של גיבוי העניק לאביו הלוואה של מיליון שקל ללא אישור

אירועי אי-סדרים בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי ממשיכים לצוף • כשבועיים לאחר שנודע כי מנהל תיק האשראי בסניף הצפוני, אייל רוזן, נטל הלוואות של 2.5 מיליון שקל ללא אישור, כעת דווח על שתי הלוואות נוספות שניתנו ללא אישור למקורביו, ובהם אביו

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל
יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

בצל החקירה המתוקשרת של רשות ניירות ערך בחברת יונט קרדיט, ממשיכים לצוף אירועי אי-סדרים גם בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות . הדיווח הנוכחי של גיבוי, כמו קודמו, נוגע לפעולות המיוחסות למנהל תיק האשראי בסניף הצפוני של גיבוי, אייל רוזן.

הפעם מדובר בשתי הלוואות, בהיקף של 2.2 מיליון שקל, אשר ניתנו למקורביו של רוזן, ובהם אביו, מבלי שניתנו האישורים המתאימים. הודעה זו מגיעה כשבועיים לאחר שנודע כי רוזן נטל בעצמו הלוואות מהחברה, בסכום של 2.5 מיליון שקל, גם הן ללא ידיעת ההנהלה ומבלי שהתקבלו האישורים הנדרשים.

לאן נעלמו 2.5 מיליון שקל? עוד הסתבכות בצפון הפרוע של חברות האשראי החוץ-בנקאי
רשות ניירות ערך תחייב חברות חוץ-בנקאיות לחשוף סיכונים טרם גיוס 

במסגרת הבדיקות הנערכות בחברה התברר כי בחודשים ספטמבר ואוקטובר אשתקד הועמדו לצדדים שלישיים הקשורים לרוזן שתי הלוואות. האחת הועמדה לחברה שבשליטת אביו, ניר רוזן, בסך של 1.1 מיליון שקל ובריבית חודשית של 0.4%, הלוואה שמועד פירעונה הוא 28 בספטמבר השנה.

בנוסף הועמדה הלוואה בסכום של 1.1 מיליון שקל ובריבית חודשית של 0.9% לצד שלישי, שבגיבוי מציינים כי הוא "בעל קשרים נוספים עם רוזן וכן עם לקוח נוסף של החברה". הלוואה זו הועמדה כנגד צ'ק שפירעונו מיועד ל-14 באוקטובר השנה.

מנהל הסניף הושעה באופן מיידי מכל תפקיד בחברה

בגיבוי אחזקות ציינו כי החברה פנתה לבירור הנושא מול הלווים, שלא התכחשו לחובם. כמו כן צוין כי ההלוואות אינן נכללות במסגרת החוב שהחברה מעריכה בסיכון, שהוערך בשלהי החודש שעבר ב-38 מיליון שקל.

כאמור, לפני כשבועיים דיווחה גיבוי כי נודע לה מרוזן עצמו על כך שבחודש ספטמבר אשתקד הועמדו לו שתי הלוואות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליון שקל משני לקוחות של הסניף בהנהלתו, ללא ידיעת הנהלת החברה, ללא קבלת אישורים וללא דיווח לגורמים הרלוונטיים כנדרש. על פי הדיווח, ההלוואות שימשו את רוזן לצרכיו האישיים, בין היתר, לטענתו, לרכישת מניות של החברה.

למעשה, מדובר היה בהלוואות שניתנו back-to-back. רוזן הסביר כי מימון הכספים שקיבל בוצע באמצעות העמדת שתי הלוואות על ידי גיבוי לאותם לקוחות, כנגד הפקדת צ'קים, באופן שבו הלכה למעשה רוזן הוא שקיבל את כספי ההלוואות. בגיבוי ציינו כי לא היו מצויים בידי החברה הצ'קים שניתנו כנגד ההלוואות ללקוחות, והחברה פועלת לבירור העניין. גיבוי אחזקות השעתה את רוזן באופן מיידי מכל תפקיד בחברה, וציינה כי נבחן המשך ההתקשרות עמו.

המניה איבדה 85% בשלושה חודשים 

גיבוי נשלטת על ידי יהונתן כהן (בעלי חברת החיתום אינפין), המחזיק ב-62.8% מהון המניות שלה. מניית החברה משקפת לגיבוי שווי שוק של 32 מיליון שקל, לאחר שאיבדה 85% בשלושה חודשים על רקע האי-סדרים שנתגלו בה ודווחו לראשונה בסוף חודש יוני.

באותה עת דיווחה גיבוי כי היא ממנה בודק חיצוני "לבחינת פעילות החברה, ובפרט של סניף הצפון, לאור חשש להתנהלות לקויה בקשר עם נוהלי החברה, וכן האטה בקצב פירעון הצ'קים שבסניף הצפון וגידול בבקשות לפריסות תשלומים בסניף זה".