מסתמן: אור צלקובניק נבחר לתפקיד מפקד גל"צ, אך היועמ"שית גלי בהרב-מיארה טרם החליטה לגבי המינוי

מנכ"ל תחנת הרדיו 103FM, אור צלקובניק, מסתמן כמועמד שנבחר ע"י ועדת האיתור לבחירת מפקד קבוע לגלי צה"ל • עם זאת, קיים סימן שאלה משפטי לגבי האפשרות למנות מישהו לתפקיד מסוג זה בתקופה של ממשלת מעבר • היועמ"שית גלי בהרב-מיארה טרם הכריעה בסוגיה

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אור צלקובניק, מנכ"ל תחנת הרדיו 103FM ומי שחתום על הפיכתה לתחנת אקטואליה המאתגרת את המתחרות הגדולות, מסתמן כמועמד שנבחר על ידי ועדת האיתור שמונתה על ידי שר הביטחון בני גנץ לבחירת מפקד קבוע לגלי צה"ל. שמו של צלקובניק לא הועבר עדיין רשמית לידי בני גנץ, שכן קיים סימן שאלה משפטי לגבי האפשרות למנות מישהו לתפקיד מסוג זה בתקופה של ממשלת מעבר. אנשי משרד הביטחון פנו למשרדה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כדי שתכריע האם ניתן למנות בתקופה זאת מפקד לגלי צה"ל, זאת לאור ההנחיה הגורפת שלא לבצע בתקופת ממשלת מעבר מינויים לא הכרחיים. בהרב-מיארה טרם החליטה האם ראוי לאשר את המינוי בתקופה זאת ובמשרד הביטחון ממתינים להמלצתה.

גם אם לא יאושר המינוי, ניצב משרד הביטחון בסיטואציה משפטית מורכבת, שלא מין הנמנע תגיע לבג"ץ דווקא אם יוחלט שלא למנות את צלקובניק. נסביר כי כיום עומדת בראש גלי צה"ל העיתונאית גלית אלטשטיין, שמינויה הוא מינוי אישי של שר הביטחון בני גנץ. מאחר שמדובר בממלאת מקום זמנית, אלטשטיין לא נבחרה על ידי ועדת איתור או באמצעות מכרז כפי שמקובל לעשות במקרים כאלה.

עוד נזכיר כי אלטשטיין נכנסה לתפקיד בספטמבר האחרון, לאחר שהתברר לגנץ כי תוכניותיו לסגור את התחנה הצבאית אינן ישימות. זאת מאחר שיהיה עליו להביא החלטה כזאת לאישור הממשלה, וברור היה כי בקונסטלציה הנוכחית של הממשלה לא יהיה רוב למהלך כזה.

העובדה שמדובר במינוי זמני לא מנעה מאלטשטיין לבצע מהלכים מרחיקי לכת בכל הקשור לצביון התחנה ולאנשי התקשורת המשדרים בה. מלכתחילה הובהר למשרד הביטחון כי לא ניתן יהיה להישאר בפורמט של מנהלת זמנית יותר מתשעה חודשים, אולם המשרד התמהמה בבחירת ועדת איתור - עד שעמותת הצלחה הגישה נגד השר בג"ץ, ורק אז מונתה ועדה שבראשה עומד האלוף במיל' אמיר אבולעפיה.

בנוסף חברים בוועדה גם השופט בדימוס אילן שיף (שכיהן עד לאחרונה כיו"ר ועדת האיתור בתאגיד), עו"ד זהר קדמון סלע שכיהנה בעבר כיו"ר דירקטוריון חדשות 10, וראש אכ"א אלוף יניב עשור. לפני הקמת ועדת האיתור סברו רבים בתחום המדיה כי מדובר במכרז שנתפר למידותיה של אלטשטיין - והעובדה שהמכרז כלל הבהרה כי שירות צבאי איננו תנאי סף לא תרם לאמון בהליך, זאת מאחר שאלטשטיין לא עשתה שירות צבאי כלל. עם זאת, העובדה שוועדת האיתור מורכבת מאנשים בעלי רקורד ציבורי מוכח שאינם תלויים בגנץ באופן כלשהו גרמה למיעוט של בכירים בתעשייה להמר ולהציג ועמדות.

כאמור, ברוב המקרים ההנחיה המשפטית לגבי מינויים בתקופת בחירות היא לא למנות. אולם ההבדל בין מינוי שניתן לבצע לכזה שעלול להיתקל בבעיה משפטית תלוי בין היתר בשלב שבו נמצא תהליך המינוי, ובעיקר מי הגורם הממנה. במקרה הזה מדובר כאמור בגורם מקצועי שרוב עבודתו הושלמה טרם פיזור הכנסת והמלצתו עומדת מול מינוי זמני אישי של שר הביטחון.

יכולת תמרון מצומצמת

בניגוד לסבבי בחירה קודמים, שבהם בחרה הוועדה שלושה מועמדים שהובאו, הפעם הוחלט כי הוועדה המקצועית תגיש שם של מועמד אחד בלבד - מה שמצמצם מאוד את יכולת התמרון של גנץ או של מי שיבוא אחריו, ובכך גם לטרפד לכאורה טענות אפשרויות על מועמד מועדף וכוח לא ראוי שבו משתמש השר בתקופת מעבר.

אור צלקובניק / צילום: עדי לם
 אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אור צלקובניק נהנה ממוניטין מצוין בתחום המדיה. בתחילת דרכו כיהן כמנהל המוזיקלי והעורך הראשי של גלגלצ. חלק ניכר מהקריירה שלו עשה בתחנות הרדיו של אלי עזור. לפני התפקיד הנוכחי שימש כסמנכ"ל הפיתוח של eco99fm.

צלקובניק חתום על מתיחת הפנים המשמעותית שעברה תחנת 103FM בשנים האחרונות, במסגרתה התמקדו השידורים בחדשות ואקטואליה, דמויות בולטות כמו בן כספית, ינון מגל, גולן יוכפז ונוספים גויסו לשורותיה והתחנה הפכה לגורם משמעותי בתחום זה, אם כי עדיין קיים פער בין שיעורי ההאזנה לה ביחס למתחרות הגדולות גלי צה"ל ורשת ב'. פרט לגיוס טאלנטים, מה שסייע מאוד לתחנה היה נוכחות דיגיטלית משמעותית, באופן מתקדם מאוד ביחס למה שמקובל ברדיו.

אור צלקובניק בחר שלא להגיב לידיעה.