תרמית ניירות הערך של שותפות RGR: העליון הותיר שנת מאסר וחתך בחצי את החילוט

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של ערן גרינפלד, סוחר בשותפות הנוסטרו RGR, על שנת המאסר שנגזרה עליו בגין תרמית בניירות ערך • עם זאת, שופטי העליון החליטו לקבל את ערעורו בנוגע לסכום החילוט

מתוך הכרעת הדין של ערן גרינפלד וגיא בן דוד ב-2020 / צילום: שלומי יוסף
מתוך הכרעת הדין של ערן גרינפלד וגיא בן דוד ב-2020 / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון דחה היום (ג') את ערעורו של ערן גרינפלד, סוחר בשותפות הנוסטרו RGR, על שנת המאסר שהוטלה עליו בגין תרמית בניירות ערך. לצד זאת, שופטי העליון קיבלו את הערעור בנוגע לסכום החילוט: במקום מיליון שקל, הופחת החילוט לחצי מיליון.

גיא בן דוד, גרינפלד ושותפות RGR שבבעלות בן דוד הורשעו על-ידי השופט חאלד כבוב, בעת שהיה שופט מחוזי, בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שער ניירות ערך. גרינפלד הרוויח מהתרמית 2 מיליון שקל יחד עם עד המדינה בפרשה.

בהכרעת הדין נקבע כי השניים בנו תוכנית לנצל את מאפייני שיטת המסחר בבורסה על-מנת להפיק רווחים לחשבונות השותפות. עוד נקבע כי השניים פעלו במטרה להגדיל את רווחי RGR באמצעות הטיית המסחר במניות תוך השפעה על תנודות השער של ניירות ערך הנסחרים במדד תל אביב 100 ותל דיב. השניים הזרימו הוראות שהשפיעו במצטבר לאורך תקופה על שערי המניות שהיו צפויות להיכנס או לצאת מרשימת המניות במדד. מרבית ההוראות בוצעו בסוף המסחר, כדי להגדיל את השפעתן ולשלוט בשער היומי שנקבע. הפעילות נעשתה לאורך תקופה ממושכת ובאופן כמעט יומיומי.

בדצמבר 2020 גזר השופט חאלד כבוב (היום שופט בית המשפט העליון ואז שופט בית המשפט המחוזי) את דינם של המעורבים בפרשה. על מנהל השותפות בן דוד נגזרו שנתיים מאסר, ועל גרינפלד נגזרה כאמור שנת מאסר. הפער בעונש נבע מהיקף העסקאות שבוצעו בתרמית על-ידי כל אחד מהם ובשיתוף-הפעולה של גרינפלד עם רשויות החוק. עד המדינה בפרשה נדון בשלב מוקדם של ההליך לעשרה חודשי מאסר.

שופט העליון יוסף אלרון, שכתב את פסק הדין המרכזי, ציין כי "המערער אומנם לא סחר בכספו של הציבור, אולם מעשיו הסבו לציבור הרחב נזק רב. מעשים כגון אלה שנחשפו בפרשה זו, בין היתר, מערערים את אמון הציבור בתקינות ובהגינות המסחר בשוק ההון".

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת
 השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

בית המשפט התייחס לכך שבשלב מסוים גרינפלד הפסיק את ביצוע המעשים וניסה להניא אחרים בהצלחה חלקית מלבצע אותם, אך הוא לא דווח לרשויות, ולכן המשקל לכך מוגבל.

בית המשפט החליט להתערב בסוגיית החילוט, מאחר שגרינפלד הוא היחיד מבין המעורבים בפרשה שהמדינה ביקשה לחלט את כספו.

מעורכי הדין רועי בלכר, רווית צמח, עמית ניר ואורון קינן נמסר בתגובה בשמו של ערן גרינפלד: "אנו מכבדים את פסק דינו של בית המשפט העליון. הערעור התקבל בחלקו, ובית המשפט העליון הפחית את גובה החילוט בלמעלה מחצי מיליון שקל. לערן גרינפלד יש זכויות רבות, ובכלל זה הוא הביע הסתייגות מהמשך ביצוע המעשים, חדל ביוזמתו מביצוע הפעילות התרמיתית וגרם לסוחר אחר להפסיק; וכן שיתף פעולה כבר בחקירתו הראשונה בניגוד ליתר המעורבים בפרשה - הכול כפי שנקבע הן בפסק דינו של בית המשפט המחוזי מפי כבוד השופט חאלד כבוב והן בפסק דינו של בית המשפט העליון".

 המדינה יוצגה על-ידי עורכי הדין חנה קורין ויאיר חמודות.