מאסר בפועל לאנשי שוק ההון משותפות RGR שהורשעו בתרמית בניירות ערך

על גיא בן דוד, מנהל שותפות הנוסטרו RGR, נגזרו 24 חודשי מאסר וקנס של רבע מיליון שקל • ערן גרינפלד, שהיה סוחר בשותפות, נידון לשנת מאסר וקנס של 50 אלף שקל • השניים הורשעו בתרמית בני"ע בשותפות RGR • על השותפות הוטל קנס של 25 אלף שקל

גיא בן דוד וערן גרינפלד בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
גיא בן דוד וערן גרינפלד בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

24 חודשי מאסר וקנס של רבע מיליון שקל נגזרו היום (ב') על גיא בן דוד, מנהל שותפות הנוסטרו RGR. על ערן גרינפלד, שהיה סוחר בשותפות, נגזרו שנת מאסר וקנס של 50 אלף שקל. השניים הורשעו בתרמית בניירות ערך בשותפות RGR. על השותפות הוטל קנס של 25 אלף שקל.

הפער בעונש נובע מהיקף העסקאות שבוצעו בתרמית על-ידי כל אחד מהם, חלקם בשותפות ובשיתוף-הפעולה של גרינפלד עם רשויות החוק. עד המדינה בפרשה נדון בשלב מוקדם של ההליך לשנת מאסר.

פרקליטות מיסוי וכלכלה ביקשה מבית המשפט להטיל על בן דוד עונש הקרוב ל-4 שנים ולא פחות משנתיים וחצי. על גרינפלד ביקשו להטיל עונש מאסר בן שנה וחצי.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי, חאלד כבוב, קבע כי "פעולות הנאשמים פגעו פגיעה חמורה ומשמעותית באמון הציבור בשוק ניירות הערך, כאשר הפעילות התרמיתית היוותה בחלק מהמקרים את הרוב".

עוד נקבע כי השניים פעלו בשיטתיות ובתחכום, וכי קיימת חומרה יתרה "נוכח דפוס הפעילות של הנאשמים, לפיו בחלק מן מהמקרים השתלטו הנאשמים באופן מכוון על ספר המסחר ודחקו את הפקודות שלא עלו בקנה אחד עם מטרתם". 

השופט כבוב ציין כי בן דוד נקבע היה דומיננטי ו"היה מודע לפעילות ופיקח עליה כמנהל השותפות". באשר לחלקו של גרינפלד, כבוב קבע כי הוא "קיבל החלטות אסטרטגיות, ביצע אחוז משמעותי מההוראות שבוצעו, וגם לאחר שהפסיק לבצע את הפעולות התרמיתיות, המשיך לקבל רווחים מהשותפות".

השופט כבוב ציין כי השותפות הרוויחה 4.1 מיליון שקל, ובין הצדדים הייתה מחלוקת בנוגע לקביעת הרווחים כתוצאה מהפעילות התרמיתית של בן דוד וגרינפלד. בגזר הדין נקבע כי הרווחים בחשבונות השותפות הופקו מפעולות תרמיתיות ושאינן תרמיתיות באופן המקשה על ההפרדה וקביעת הרווח. "מצאתי שלא ניתן לבודד את הרווח, ולכן יש להתייחס לכל הרווחים שהועברו לשותפות", קבע כבוב.

בגזר הדין ציין כבוב, בנוגע לגזירת עונשו של בן דוד, כי הוא נתן משקל ל"נזק הגדול שנגרם לו ולמשפחתו במהלך ניהול התיק ולעדויות סביבתו הקרובה". באשר לגרינפלד נקבע כי הוא עזב את שוק ההון והיה הראשון להודות בעבירות ולהפסיק את פעילותו התרמיתית.

כתב האישום הוגש לפני ארבע שנים, וביוני האחרון הורשעו בן דוד, גרינפלד ושותפות RGR שבבעלות בן דוד בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שער ניירות ערך ובהנעה וניסיון לרכוש ניירות ערך. בהכרעת הדין נקבע כי השניים בנו תוכנית לנצל את מאפייני שיטת המסחר בבורסה ואת המיומנות שלהם על-מנת להפיק רווחים לחשבונות השותפות .

בן דוד הקים את השותפות ושימש כשותף וכמנהלה, וגרינפלד היה סוחר שהועסק בשותפות. בית המשפט קבע כי השניים פעלו במטרה להגדיל את רווחי RGR באמצעות הטיית המסחר במניות תוך השפעה על תנודות השער של ניירות ערך הנסחרים במדד תל אביב 100 ותל דיב. השניים הזרימו הוראות שהשפיעו במצטבר לאורך תקופה על שערי המניות שהיו צפויות להיכנס או לצאת מרשימת המניות במדד.

בן דוד וגרינפלד ביצעו במהלך השנים 2011-2012 שורת עסקאות אמיתיות לצד עסקאות מלאכותיות, התמקדו בשבועות שקדמו לעדכון המדדים וכללו הזרמת אלפי הוראות וביצוע אלפי עסקאות באופן כמעט יומיומי בהיקפים מצטברים של מאות מילוני שקלים ביחס לשבעה ניירות ערך.

השניים הורשעו כי חשפו את הציבור לנתוני מסחר כוזבים ויצרו מצגי-שווא של פעילות תקינה ואקראית תוך ניצול לרעה של שיטת המסחר. בן דוד ביצע במסגרת תוכניתם להטיית המניות 586 עסקאות מתואמות עצמיות ו-257 עסקאות אמיתיות תרמיתיות. גרינפלד ביצע 484 עסקאות מתואמות עצמיות ו-157 עסקאות אמיתיות תרמיתיות.

קבוצת RGR הייתה שותפות מוגבלת שהוקמה בשנת 2008 על-ידי בן דוד וניר ריבנאי ועסקה במסחר בשוק ההון באמצעות ניהול השקעות של כספי שותפות (נוסטרו) בהיקף של מיליוני שקלים. עם פרוץ הפרשה נסגרה החברה.

את בן דוד ו-RGR מייצגים עוה"ד נוית נגב, דפנה שטיינברג ותובל בוך. את גרינפלד מייצגים עוה"ד רועי בלכר, עמית ניר ורווית צמח. התיק נוהל על-ידי יוני לבני מפרקליטות מיסוי וכלכלה. לבני מונה לאחרונה לשופט בית משפט השלום בתל אביב.

עורכי הדין רועי בלכר, רווית צמח ועמית ניר מסרו מטעמו של ערן גרינפלד כי הם "לומדים את גזר הדין ויחליטו על המשך צעדיהם בהקדם". 

מהפרקליטות נמסר: "בית המשפט קיבל את עמדת התביעה והטיל עונשי מאסר משמעותיים על הנאשמים בפרשה זו. בית המשפט הכיר בחומרה היתרה הכרוכה בפעילות תרמית בניירות ערך ובפגיעה הקשה הנובעת ממנה למסחר התקין בשוק ההון".