פחות מחצי: איזה סכום יישאר לזוכה בהגרלת המיליארדים אחרי מס?

זוכה יחיד באילינוי יקבל 1.28 מיליארד דולר, ואז יתחיל לשלם מסים • לאחר תשלום המסים, יישאר הזוכה עם כשני שליש מכספי הזכייה • הסכום שיישאר בסוף לא קטן - אבל רחוק מלהביא את הזוכה למעמד של מיליארדר

כרטיסי הגרלה בארה''ב, סכום הזכייה: 1.28 מליארד דולר לפני מס / צילום: Associated Press, Tony Gutierrez
כרטיסי הגרלה בארה''ב, סכום הזכייה: 1.28 מליארד דולר לפני מס / צילום: Associated Press, Tony Gutierrez

הזוכה היחיד ב-1.28 מיליארד דולר בהגרלת הענק בארה"ב בסוף השבוע האחרון יצטרך לשלם מס בהיקף 37%.

אם הזוכה בהגרלה (שעדיין ככל הידוע לא פדה את הכרטיס) ינהג כמו רוב הזוכים, הוא או היא יבקשו לקבל את הכסף בפעם אחת, ולא בתשלומים. הסכום, 1.28 מיליארד דולר, ייאסף רק אם המנצח יבחר לקבל את הכסף בתשלומים, אחרת, הסכום שיתקבל הוא 747.2 מיליון דולר.

אולם בין אם הסכום יילקח בפעם אחת או לאורך זמן, הוא עדיין יחויב במס של 37%. במעמד הזכייה מועברים 24% ישירות לרשות המסים האמריקאית (IRS). כלומר, מסכום זכייה של 747.2 מיליון דולר (אם הזוכה בחר לקחת את כל הסכום במכה), הזוכה ילך הביתה עם כ-567.8 מיליון דולר. אולם חישוב מס הכנסה שנתי בארה"ב מגיע עד 37%, כך שסביר להניח כי בהמשך ייגבה סכום נוסף של כ-97 מיליון דולר.

כלומר, לאחר ניכוי מס, המנצח יישאר עם כ-470.7 מיליון דולר, לפני גביית מס מדינה, המשתנה בין המדינות השונות בארה"ב. במדינת אילינוי, המדינה שבה נקנה הכרטיס המנצח, מס ההכנסה עומד על 4.95%. כלומר, בהנחה שהזוכה תושב אילינוי, הוא או היא ילכו הביתה עם סכום של 433.7 מיליון דולר. לא מעט - אבל רחוק מה-1.28 מיליארד הראשוניים.

מדובר באחת מהגרלות הלוטו הגדולות ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. המספרים הזוכים בהגרלת "Mega Millions" היו 13-36-45-57-67 ו-14. מדובר בפרס השלישי בגודלו בארה"ב אי-פעם והגדול ביותר מזה כמעט ארבע שנים.