האם הירידה במחירי הפירות והירקות היא בזכות הרפורמה בחקלאות?

הרפורמה בחקלאות עשויה להוביל להורדת מחירים. האם היא כבר עושה זאת? • המשרוקית של גלובס

שר החקלאות עודד פורר, ישראל ביתנו, ציוץ בטוויטר, 17.7.22 / צילום: יוסי כהן
שר החקלאות עודד פורר, ישראל ביתנו, ציוץ בטוויטר, 17.7.22 / צילום: יוסי כהן

אחד המאבקים שהתנהלו בתוך הממשלה היוצאת נוגע לרפורמה בחקלאות, שנועדה להוריד את מחירי הפירות והירקות. בסופו של דבר, במרץ נכנס לתוקף השלב הראשון של הרפורמה, שכולל כרגע מספר מצומצם יחסית של פירות וירקות שקיבלו פטור מלא ממכס, כשהשאר זכו להפחתה חלקית שלו. 

העובדה שהרפורמה נמצאת רק בתחילת דרכה, ושמאז כניסתה לתוקף חלף רק זמן קצר, לא הרתיעה את שר החקלאות עודד פורר מלהכריז כבר כעת על הצלחה גדולה: "ירידה עונתית? אכן, זו העונה של הרפורמה בחקלאות!", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו, בתוספת תמונה שכותרתה: "בתוך פחות משנה מהורדת המכסים: הרפורמה בחקלאות מוזילה מחירים!". להוכחת דבריו צורפה גם טבלה השוואתית שמדגימה את ירידות המחירים. כך, למשל, ביוני 21' נרשמה ירידה של 2.1% במחירי הפירות והירקות לעומת מאי 21', בעוד שביוני 22' הירידה המקבילה הייתה חדה בהרבה ועמדה על 8.5%.

המספרים של פורר אכן נסמכים על נתוני המדד שפרסמה הלמ"ס, אבל האם הם מהווים הוכחה לכך שהרפורמה עובדת? המציאות, בוודאי לא תופתעו לשמוע, אינה פשוטה כל-כך. למעשה, כל הגורמים שאליהם פנינו, כולל משרד החקלאות והשר פורר עצמו, מסכימים שהירידה בה התגאה השר נובעת מצירוף של סיבות שונות. כך, למשל, כולם מסכימים כי כפי שציין מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, בכתבה שפורסמה בגלובס בנושא, שנת 2022 התאפיינה בכמות מרשימה של יבול, בעוד שבשנה שעברה החורף החם הוביל למיעוט יבולים, וכתוצאה מכך לעליית מחירים.

יתרה מזאת, אין כלל מחלוקת על כך שירידה במחירי הפירות והירקות בין מאי ליוני, כמו זאת שבה התגאה השר, היא עניין שגרתי שקורה כמעט מדי שנה. בשיחה עם מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, היא הסבירה לנו כי "מדי שנה בחודש יוני חלה ירידת מחירים, משום שזו העונה שבה יש את מרבית התוצרת של פירות הקיץ, ולכן ההיצע גבוה, וכך גם לגבי הירקות".

בבדיקה שערכו בגי צה"ל עמיתינו ישי שנרב ויניר קוזין, הם מצאו כי מאז 1983 היו רק חמש שנים שבהן לא נרשמה ירידה במחירי הפירות והירקות בין מאי ליוני.

אז מדוע בכל זאת מייחס פורר את הירידות שהציג - או בעצם חלק מהן - לרפורמה שלו? הטענה שלו ושל אנשי משרד החקלאות נוגעת לחדות הירידה. "השנה חלה ירידת מחירים חריגה ביחס לשנים האחרונות", אמרה לנו קאופמן-פס. האומנם? ירידה של 8.5% היא אולי חדה, אך אינה תקדימית. מאז 1983 נרשמו חמישה מקרים בהם ירידת המחירים הייתה חדה יותר. למעשה, רק לפני שלוש שנים, ביוני 2019, נרשמה ירידה של 9.1% לעומת מאי, ואז לא נראתה שום רפורמה באופק.

אבל אולי למשרד החקלאות יש בכל זאת חישוב שמראה איך מתוך הירידה הנוכחית, יש חלק מסוים שקשור ישירות לרפורמה? כשביקשנו נתון כזה, קיבלנו את התשובה הבאה: "הורדת המכס שהובילה ליבוא ובכך להיצע גדול של פירות וירקות מסבירה חלק מירידת המחירים, בנוסף למשתנים נוספים כגון חורף קר שהביא ליבולים רבים. הגדלת היצע מכל הסיבות, ועל-ידי כך הגברת התחרות, מובילות להורדת מחירים וזו בדיוק מטרת הרפורמה בחקלאות".

השתכנעתם? ד"ר אורי כץ, כלכלן וחוקר בכיר בפורום קהלת, סבור כי בטווח הארוך, כמה שנים מהיום, הורדת מכסים אכן תעודד יבואנים חדשים להיכנס לשוק, וכך תגדל התחרות ובהתאם ירדו המחירים. עם זאת, לדבריו, הסבירות שנראה הורדת מחירים בטווח זמן של שלושה חודשים היא נמוכה, ואת תחילת ההשפעה של מהלכים כאלה ניתן לראות בדרך כלל סביב שנה מהרפורמה.

מטעמו של השר פורר נמסר: "במסגרת הרפורמה בחקלאות ירד המכס לאפס באופן מיידי על מספר פירות וירקות. עם זאת, חשוב לזכור שהמכס ירד בשיעור שבין 15%-30% על כלל הפירות והירקות… הורדת המכס שהובילה ליבוא ובכך להיצע גדול של פירות וירקות מסבירה חלק מירידת המחירים, בנוסף למשתנים נוספים כגון חורף קר שהביא ליבולים רבים. הגדלת היצע מכל הסיבות ועל-ידי כך הגברת התחרות, מובילים להורדת מחירים וזו בדיוק מטרת הרפורמה בחקלאות.

"זאת ועוד, יש לציין כי ההשוואה ביחס למדד הכללי מצביעה על ירידה משמעותית עוד יותר, שכן מדובר בתקופה שבה מדד המחירים עלה, ומדד הפירות והירקות ירד באופן חד בניגוד למגמה. מדובר במספר גורמים שחברו יחד - רפורמה של הורדת מכס שהובילה להוזלה משמעותית בחלק מהמוצרים, לכך יש להוסיף את ה'אפקט המצנן' של הרפורמה שגורם למניעת עליית מחירים ואף הורדתם ויבול גבוה שהוביל להיצע טוב יותר בחלק מהפירות".

בשורה התחתונה: דבריו של פורר מטעים. הירידה במחירי הפירות והירקות בין מאי ליוני נובעת משורה של גורמים, בהם סיבות עונתיות קבועות ויבול טוב במיוחד השנה. ירידה של 8.5% היא אכן חדה יחסית, אך בעבר נרשמו גם ירידות חדות יותר. בנוסף, הסבירות שהרפורמה שיצאה לדרך באופן חלקי תיתן את אותותיה תוך זמן קצר כל-כך, אינה גבוהה.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עודד פורר
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: פרלמנט צוהריים
ציטוט: "ירידה עונתית? אכן, זו העונה של הרפורמה בחקלאות!"
תאריך: 17.07
ציון: מטעה

מדד המחירים לצרכן של חודש יוני 2022 מציג תמונה שלילית - עליה כללית של 0.4% לעומת חודש מאי. אך יש גם נתון אופטימי דווקא מכיוון מדד מחירי הפירות והירקות שירד ב-8.5%. יומיים לאחר פרסום המדד, צייץ שר החקלאות, עודד פורר, מישראל ביתנו על ההישג: "ירידה עונתית? אכן, זו העונה של הרפורמה בחקלאות!" והוסיף "בתוך פחות משנה מהורדת המכסים: הרפורמה בחקלאות מוזילה מחירים!" וצירף גם טבלה המשווה בין השינוי במדד המחירים הכללי, במדד מחירי הפירות והירקות ובארבעה ירקות נבחרים (עגבניות, מלפפונים, שום ושעועית) ביוני אשתקד לבין יוני השנה. הטבלה מראה כי בעוד שבשנה שעברה היו עליות מחירים או לפחות ירידות מתונות מאוד, בחודש שעבר המחירים בכל הקשור לפירות וירקות ירדו בשיעורים ניכרים.

נתחיל מהרפורמה. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין התשפ"ב-2021 מפרט את הפירות והירקות עליהם יירדו או יינתן פטור מלא ממכס החל ממרץ 2022. מתוך ארבעת הירקות שציין פורר, רק על שעועית ושום ניתן פטור מלא ממכס (סך הכל ניתן פטור מלא ממכס על 9 ירקות ו-18 פירות, לרשימה המלאה), על השאר הורידו מכס ב-15%-30% אך לא נתנו פטור מלא.

דוברו של השר פורר מסר כי הנתונים שלהם אכן מסתמכים על מדד המחירים לצרכן של הלשכה המרכזית, לפיו מדד מחירי הפירות והירקות ירד ביוני 2022 ב-8.5% לעומת חודש מאי, אז נצפתה עלייה של 4.5%. ההשוואה שפורר ערך מציגה גם את השנה שעברה, אז מדד מחירי הפירות והירקות ביוני 2021 ירד ב-2.1% בלבד. כלומר, בכל זאת יש כאן ירידה חדה מאוד.

הסבר להבדלים המשמעותיים בין השנים נתן אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בכתבה שפורסמה ביום פרסום המדד בגלובס. הוא הסביר שההבדל מהשנה שעברה אינו נובע מהרפורמה אלא מכמות גדולה של יבול השנה וכי בשנה שעברה החורף שהיה חם בצורה חריגה הוביל למעט יבול ולכן למחירים גבוהים יותר. פנינו גם למנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, כדי להבין האם יכול להיות שאכן מדובר בהיקף היבול ונענינו: "מידי שנה בחודש יוני חלה ירידת מחירים בעקבות כך שזאת העונה שבה יש את מרבית התוצרת של פירות הקיץ ולכן ההיצע גבוה. כנ"ל לגבי הירקות… עם זאת, השנה חלה ירידת מחירים חריגה לשנים האחרונות".

ובכן, בדקנו מה קרה למדד מחירי הפירות והירקות בשנים נוספות, את ההשראה לכך קיבלנו מעמיתנו ישי שנרב ויניר קוזין מגלי צה"ל. על פי מדד מחירי הפירות והירקות בחודש יוני מאז שנת 1983 ועד היום, נרשמה עליית מחירים חמש פעמים בלבד. בשאר השנים, הייתה ירידת מחירים בחודש יוני. למעשה, ישנם חמישה מקרים בהם ירידת המחירים הייתה אף גבוהה מזו של יוני האחרון. שאלנו את קאופמן-פס לגבי הסיבות לירידה הגבוהה האחרונה שהייתה - 9.1% ביוני לעומת מאי 2019 ומטעמה נמסר כי: "הירידה במחיר בשנת 2019 נובעת מהיצע גדול בפירות וירקות, בין היתר בזכות חורף קר בשנת 2018 שהביא ליבולים רבים". כלומר, יבול טוב יכול, גם לדבריה, להביא לירידה משמעותית במחירים גם בלי רפורמה.

לכן המשכנו ושאלנו מדוע, אם יבול טוב יכול להוריד מחירים בסדר גודל כזה, השנה מייחסים את הירידה לרפורמה? ואם בכל זאת כך, כמה מ-8.5% הירידה מיוחסיים לרפורמה? קיבלנו תשובה עקיפה: "הורדת המכס שהובילה ליבוא ובכך להיצע גדול של פירות וירקות מסבירה חלק מירידת המחירים, בנוסף למשתנים נוספים כגון חורף קר שהביא ליבולים רבים. הגדלת היצע מכל הסיבות ועל-ידי כך הגברת התחרות, מובילות להורדת מחירים וזה בדיוק מטרת הרפורמה בחקלאות - להגדיל היצע מקומי. זו תמצית הרפורמה בחקלאות שמוביל שר החקלאות". עוד הוסיפה המנכ"לית, כי בירקות ופירות שקיבלו פטור ממכס באופן מידיי, בהחלט סביר שנראה הורדות מחירים מיידיות [סך הכל ניתן פטור ממכס על 9 ירקות ו-18 פירות, לרשימה המלאה),

פנינו גם לד"ר אורי כץ, כלכלן וחוקר בכיר בפורום קהלת, כדי הסביר לנו על השפעת הורדת מכסים על מחירי מוצרים ועל טווח הזמן שבו ניתן להתחיל לראות שינוי במחירים. לדבריו, בטווח הארוך של כמה שנים, אכן הורדת מכסים תעודד יבואנים חדשים להיכנס לשוק וכך תגדל התחרות ובהתאם ירדו המחירים. עם זאת, הוא גם ציין שהסבירות שנראה הורדת מחירים בטווח זמן של שלושה חודשים הוא כמעט בלי סביר ותחילת השפעה ניתן לראות בדרך כלל סביב שנה מהרפורמה. כלומר, על פניו, לא ניתן לייחס את ירידת המחירים שקרתה תוך שלושה חודשים לרפורמה.

תגובת השר פורר לבדיקה: "במסגרת הרפורמה בחקלאות ירד המכס לאפס באופן מיידי על מספר פירות וירקות. עם זאת חשוב לזכור שהמכס ירד בשיעור שבין 15%-30% על כלל הפירות והירקות, כך למשל המכס על תפוחים ירד בכ-30אג' לקילו. הורדת המכס שהובילה ליבוא ובכך להיצע גדול של פירות וירקות מסבירה חלק מירידת המחירים, בנוסף למשתנים נוספים כגון חורף קר שהביא ליבולים רבים. הגדלת הצע מכל הסיבות ועל-ידי כך הגברת התחרות, מובילים להורדת מחירים וזה בדיוק מטרת הרפורמה בחקלאות. להגדיל הצע מקומי. זו תמצית הרפורמה בחקלאות שמוביל שר החקלאות.

זאת ועוד, יש לציין שההשוואה ביחס למדד הכללי מצביעה על ירידה משמעותית עוד יותר, שכן מדובר בתקופה שבה מדד המחירים הכללי עלה ומדד הפירות והירקות ירד באופן חד בניגןד למגמה. מדובר במספר גורמים שחברו יחד - רפורמה של הורדת מכס שהובילה להוזלה משמעותית בחלק מהמוצרים, לכך יש להוסיף את ה'אפקט המצנן' של הרפורמה שגורם למניעת עליית מחירים ואף הורדתם ויבול גבוה שהוביל להיצע טוב יותר בחלק מהפירות.

לסיכום, בהחלט הייתה ירידת מחירים ביוני האחרון והיא אכן הייתה משמעותית מזו של יוני אשתקד. אולם לדברי מומחים, שלושה חודשים (מרגע כניסת הרפורמה לתוקף) אינם טווח זמן מספיק על מנת לראות את השפעותיה על המחירים. הירידה שנצפתה בחודש יוני מיוחסת לעונתיות וליבול רב שיש השנה לעומת השנה שעברה. דוגמאות נוספות להשפעת היקף הידובל על ירידת המחירים ניתן לראות בשנים קודמות, בחלקן אף הירידה בחודש יוני הייתה חדה יותר, וזאת ללא רפורמה. לכן, דבריו של פורר מטעים.