מדד המחירים של יוני: מחירי הפירות צנחו ב-18.6%

הירידה הניכרת במחירי הפירות והירקות מתרחשת על רקע הרפורמה בחקלאות, שנחתמה סופית לפני כשבוע • חלק מהירידה במחירים היא עונתית, אך היא ניכרת גם ביחס לעונה

דוכן פירות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock
דוכן פירות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

היום (ו') התפרסם מדד המחירים לחודש יוני. בחודש האחרון, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% והביא את האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים ל-4.4%, לעומת 4.1% ב-12 החודשים שקדמו להודעה הקודמת. העליות הבולטות החודש הן בתחום התחבורה (2.4%), דיור (0.7%), תרבות ובידור (0.7%) ובריאות (0.6%).

בעוד רוב המחירים עולים, מחירי ההלבשה וההנעלה ממשיכים את מגמת הירידה ומחיריהם יורדים החודש ב-3.4%. אך הירידה הגדולה ביותר היא דווקא בפירות ובירקות, שמחיריהם ירדו בלא פחות מ-8.5%. זאת בניגוד חד למגמה ההיסטורית - בעשור האחרון לא כולל החודש הנוכחי, מחירי הפירות והירקות עלו ב-28% בעוד מדד המחירים לצרכן ללא פירות וירקות עלה ב-7.1% בלבד. הירידה בולטת במיוחד על רקע העלייה המקבילה ב-0.4% החודש במחירי שאר מוצרי המזון.

בתוך מדד הפירות והירקות, מדד מחירי הירקות הטריים ירד ב-4.9% ומדד מחירי הפירות הטריים ירד ב-18.6%. כלומר, בחודש אחד הפירות בישראל הוזלו בכמעט חמישית. מבין הפירות הטריים הוזלו במיוחד אבטיח, משמש, אפרסקים וענבים. בירקות הוזלו במיוחד חצילים, תירס, עגבניות, שעועית ובצל.

● חלב, דבש ואפילו אגוזים: המועצות והאנשים שמכתיבים כבר 7 עשורים את יוקר המחיה בישראל

הירידה הניכרת במחירי הפירות והירקות מתרחשת על רקע הרפורמה בחקלאות, שנחתמה סופית לפני כשבוע. הרפורמה כוללת את אישור הפעימה החד-צדדית של הורדת מכסים על פירות וירקות טריים. הפעימה הורידה מכסים על מגוון רחב של פירות וירקות, כולל לאפס על חלק מהפירות. בצורה כזאת ניתן לייבא היצע נרחב בהרבה של פירות וירקות, ומתגבר האלמנט התחרותי בענף.

חלק מהירידה במחירים היא עונתית, אך היא ניכרת גם ביחס לעונה: בהודעה שיצאה לפני שנה בדיוק, מחירי הפירות והירקות הוזלו ב-2.1% לעומת 8.5% היום, כאשר מחירי הפירות הוזלו ב-8.2% לעומת 18.6% היום. מחירי הירקות לפני שנה בדיוק אפילו עלו ב-1.4%, לעומת ירידה של 4.9% היום.

שר החקלאות, עודד פורר, אמר בתגובה לנתוני המדד כי "הנתונים ברורים ומדברים בעד עצמם. פתיחת שוק והורדת מכסים מובילה לירידת מחירים. העובדה שבחרנו לטפל באופן חד במחירי הפירות והירקות הובילה לכך שגם בימים של שוק משתולל ועליות מחירים, היכן שבוצעה רפורמה, וכשפתחנו את השוק אזרחי ישראל נהנים ממגוון רחב יותר ומחירים זולים יותר".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, מסר: "שר החקלאות מתהדר בנוצות לא לו. מחירי הפירות והירקות ירדו ללא שום קשר לרפורמה, אלא בזכות כמות גדולה של יבולים, ואלה יוצרו בעבודה קשה ויזע של החקלאים הישראלים ולא בזכות החלטות שגויות בחדרים ממוזגים. בשנה שעברה היה חורף חם יחסית שגרם למיעוט פרי, תופעה המתרחשת לעיתים נדירות יחסית (פעם בכ-25 שנים) - ואילו השנה, לשמחתנו, יש על המדפים שפע של אבטיחים ישראלים ופירות קיץ נוספים תוצרת הארץ".