האתגרים בשוק הפרסום הביאו להפחתת התחזיות של טאבולה ואאוטבריין

מניותיהן של צמד חברות המלצות התוכן מישראל צנחו ביותר מ-70% מאז כניסתן לנאסד"ק, וכעת הן מפרסמות דוחות פושרים המבטאים את חולשת שוק הפרסום • מקור לאופטימיות הן מוצאות במונדיאל ובבחירות אמצע הכהונה בארה"ב

קוסטמן, מנכ''ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ''ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ''ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי
קוסטמן, מנכ''ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ''ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ''ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי

לפני קצת יותר משנה הפכה טאבולה  לחברה ציבורית בנאסד"ק, לאחר שמוזגה לחברת SPAC. חודש מאוחר יותר הפכה המתחרה אאוטבריין  לציבורית, כשהונפקה גם היא באותה הבורסה.

שתי ההחברות מישראל, שנחשבות למובילות בתחום המלצות התוכן באינטרנט, הגיעו לשוק הציבורי פחות משנה לאחר שמיזוג ביניהן בוטל, ונכון להיום איבדו למעלה מ-70% מערכן כל אחת. זאת על רקע הירידה הכללית בשווקים, ובפרט המעבר מהעדפת חברות צמיחה לחברות ערך. במקרה של טאבולה נוספה גם ה"משקולת" של ההגעה לשוק דרך מיזוג עם חברת SPAC, ולא בהנפקה רגילה.

נכון להיום, שווי השוק של טאבולה הוא 722 מיליון דולר, בהשוואה לשווי של כ-2.6 מיליארד דולר במיזוג, ושווי השוק של אאוטבריין הוא 335 מיליון דולר, בהשוואה ל-1.1 מיליארד דולר בהנפקה.

 
  

טאבולה (בהובלת אדם סינגולדה) ואאוטבריין (ירון גלאי ודייוויד קוסטמן) פועלות בעולמות הפרסום הדיגיטלי. השתיים פיתחו כל אחת פלטפורמה להמלצות תוכן באתרי חדשות עבור גולשים באינטרנט.

כך, בסיום קריאת כתבה באתר מסוים, הגולש מקבל הצעות לתכנים נוספים ("כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך" או "מרחבי הרשת") במטרה לייצר טראפיק לאתרים הרלוונטיים ולהאריך את זמן הגלישה בהם. חלק מהכתבות המומלצות ממומנות על ידי מפרסמים, שבתמורה משלמים לחברות ההמלצות (אאוטבריין, טאבולה), והללו מצידן מתחלקות בהכנסות עם אתרי החדשות. 

הפחיתו פעם נוספת את התחזית השנתית

בשבוע שעבר פרסמו השתיים את דוחות הרבעון השני. שתיהן הציגו שיעורי צמיחה פושרים מאוד בהשוואה לעבר; כך למשל אאוטבריין צמחה ב-1.5% בהכנסות, לעומת שיעור צמיחה של כ-57% ברבעון המקביל אשתקד, וטאבולה צמחה ב-4.1%, לעומת כ-23%.

במקביל, שתי החברות הפחיתו פעם נוספת את תחזית ההכנסות השנתית שלהן, כפי שעשו גם עם פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, בניגוד לרבעון הקודם, הפעם טאבולה הותירה ללא שינוי את תחזיות הרווח הגולמי, הרווח הנקי וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות).

אאוטבריין, לעומת זאת, הפחיתה שוב גם את תחזית ה-EBITDA השנתית שלה, הפחתה לא מבוטלת: קודם לכן היא ציפתה ל-EBITDA שנתי של 50-60 מיליון דולר וכעת מדברים שם על "לפחות 18 מיליון דולר". יש לציין שהתחזית המקורית, לפני שהופחתה ברבעון הראשון, הייתה ל-94-103 מיליון דולר.

"אנו שמחים לדווח שלמרות ההחמרה המאקרו-כלכלית, הצגנו תוצאות בהתאם לתחזיות שנתנו", אמר המנכ"ל המשותף של אאוטבריין דיוויד קוסטמן, עם פרסום הדוחות. "המשכנו להגדיל נתחי שוק באופן משמעותי ואנו מצפים שיחד עם ההשקעות שלנו בטכנולוגיה ובמוצרים, זה ימצב אותנו היטב לצמיחה חזקה כששוק הפרסום יתאושש. יחד עם זאת, בשל החולשה בשוק והאי-ודאות הכלכלית, המשכנו להתאים את מבנה העלויות שלנו תוך מיקוד ברווחיות".

בטאבולה, המנכ"ל והמייסד אדם סינגולדה התייחס לנושא השותפויות החדשות והצמיחה ב-Taboola News, התקדמות שלדבריו "תעניק לנו תנופה משמעותית אל תוך 2023 ומעבר לה, ותאפשר לנו להמשיך ולחתור אל מיצובה של טאבולה במגרש של ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל, אמזון ופייסבוק".

בונים על התאוששות ברבעון הרביעי

באופנהיימר סיכמו את דוחות שתי החברות וציינו כי סינגולדה דיבר בשיחת הוועידה על הורדת התחזית, שאותה הסביר במלחמה באוקראינה, תנודות שערי חליפין, חולשה בסביבת המאקרו ורמת אינפלציה גבוהה. גם באאוטבריין דובר על החולשה המאקרו-כלכלית, כולל השפעות שליליות של שערי חליפין, וציינו ירידה חדה ב-CPC (תשלום עבור קליק) לעומת השנה שעברה. כמו כן הם רואים חולשה בפרסום באירופה, המהווה 40% מהכנסות החברה, וכך גם ביפן.

עם זאת, בשתי החברות אופטימיים בנוגע להתאוששות בשוק הפרסום ברבעון הרביעי של השנה, על רקע שלושה גורמים: המונדיאל, בחירות אמצע הכהונה בארה"ב ותקופת החגים, ובטאבולה הזכירו גם את ההאצה בפעילות ה-e-commerce (המסחר המקוון).

בסקירה על טאבולה כתבו כלכלני אופנהיימר כי "התחזית ל-2022 מניחה האטה בהכנסות הליבה ברבעון השלישי, אך האצה מחודשת ברבעון הרביעי. עם זאת, משקיעים יכולים להיות סקפטיים בטווח הקצר, משום שרוב החברות הקשורות לעולם הפרסום לא צופות רשמית 'ריבאונד' ברבעון הרביעי".

אופנהיימר צירפו גם טבלת השוואה בין תוצאות שתי החברות לרבעון השני של השנה, והנתונים מצביעים על רבעון מוצלח יותר של טאבולה, עם צמיחה של 22.5% בהכנסות נטו (ex-TAC, בנטרול עלויות רכישת טראפיק), או של 4.7% על בסיס פרופורמה, כאשר באאוטבריין נרשמה בסעיף זה ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל.

ה-EBITDA של טאבולה היה 34.9 מיליון דולר ושל אאוטבריין - 5.9 מיליון דולר, והתזרים החופשי של טאבולה היה שלילי בגובה 7.3 מיליון דולר וזה של אאוטבריין שלילי בגובה 8.9 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי של אאוטבריין גבוה יותר משל טאבולה, 82.1% לעומת 81.2%.