הריבאונד בשווקים מתקבל אצל חלק מהמשקיעים בחשדנות

הרבה מהמניות שריכזו עניין בתקופה האחרונה הן אלה שמשכו את השוק כולו כלפי מטה במחצית השנה הראשונה • נאסד"ק זינק כבר ב-20% מאז השפל וסיים את השוק הדובי הארוך ביותר מאז 2008 • השווקים מקדימים את עצמם? כלכלנים מעריכים כי הפד עדיין לא משנה כיוון בגזרת הריבית

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

שוק המניות הגיע לאבן דרך נוספת בקאמבק שלו בשבוע שעבר, כשמדד הנאסד"ק  עלה ביותר מ־20% בהשוואה לשפל שלו באמצע יוני, וסיים את השוק הדובי הארוך ביותר מאז 2008. הראלי עורר דיון מוכר: האם הריבאונד יימשך?

ישנם משקיעים המתחילים להאמין שהחלק הגרוע של השנה כבר מאחוריהם. נתוני המאקרו מהשבוע שעבר הראו שמדדי המחירים בארה"ב ירדו ביולי גם ליצרנים וגם לצרכנים, וזה נתן תקווה מסוימת לכך שאולי האינפלציה נמצאת בשיאה או מתקרבת אליו.

גם שוק התעסוקה נותר חזק. המעסיקים הוסיפו ביולי יותר מחצי מיליון משרות, בזמן שרמת האבטלה ירדה לשפל של קרוב לחצי מאה - לא בדיוק מה שמשקיעים אמורים לראות אם הכלכלה הייתה במיתון או על סף מיתון.

מצד שני, הפדרל ריזרב לא סיים עם העלאות הריבית, וחלקים רבי ערך בשוק נותרו פגיעים.

מניות המם הכפילו את שוויין מאז התחתית ב-16 ביוני

הרבה מהדברים שעלו בשבועות האחרונים הם בדיוק הדברים שגררו את השוק מטה בזמן המכירות ההמוניות (selloff) במחצית הראשונה של השנה. מניות מם כמו  AMC ו־Bed, Bath & Beyond  טיפסו ב־107% וב־111% בהתאמה, מאז שהשווקים הגיעו לשפל של השנה ב־16 ביוני. מניות של חברות הקשורות לקריפטו כמו קוינבייס  וקרנות סל ממונפות פי שלושה העוקבות אחר הנאסד"ק, שרוב החברות בו הן חברות טכנולוגיה, זינקו גם הן.

מדד S&P 500  עלה ב־17% באותה תקופה אבל נותר נמוך ב־10% מרמתו בתחילת השנה.

כל עוד האינפלציה נותרת בטווח השיא של שנים רבות, משקיעים רבים חוששים שחלקים רבים מהשוק עלולים להיענש בסבב נוסף של מכירות המוניות, בייחוד אם הפדרל ריזרב צריך להעלות את הריבית לתקופה ארוכה מהמצופה. כששיעורי הריבית היו קרובים לשפל היסטורי, משקיעים קיבלו החזרים גדולים מרכישת מניות של חברות שהיו מוערכות בהערכות גבוהות ולעתים קרובות לא היו רווחיות. העובדה שתשואה על אג"ח הייתה כל כך נמוכה גרמה אפילו למניות עם הסיכון הגדול ביותר - וכן להשקעות אחרות, כמו מטבעות קריפטו - להיראות אטרקטיביות בעיני משקיעים רבים. העלאת הריבית הפכה את הדינמיקה הזו לכיוון השני.

"אני לא יכולה לטעון שהקצב הזה (של עליות בשוק, א"ע) הולך להימשך", אמרה ננסי טנגלר, מנהלת השקעות ראשית ב־Laffer Tengler Investments. "בין אם אנחנו במיתון עכשיו או הולכים להיות במיתון ברבעון השלישי או הרביעי, אתה יודע שהצמיחה בכלכלה הולכת להאט קצב".

המשמעות היא שכדאי להיות אפילו יותר סלקטיבי לגבי סוג החברות בהן בית ההשקעות משקיע כספים, אמרה.

מוקדם להניח שהפד שוכנע שהאינפלציה דועכת

גורם אחד שמעכיר את התחזיות של המשקיעים הוא דיון בשאלה במשך כמה זמן עוד ימשיך הפד להעלות את הריבית. מאז פגישת הפדרל ריזרב ביולי, חלק מהמשקיעים הימרו על כך שהבנק ישנה כיוון מהעלאת ריביות ויתחיל להוריד אותן בשנה הבאה כדי לעודד שוב את הפעילות הכלכלית. זה עזר להניע ריבאונד לא רק במניות אלא גם במחירי האג"ח. התשואה של איגרת משרד האוצר של ארה"ב לעשר שנים, שיורדת כשמחירי האג"ח עולים, ירדה ביום שישי ל־2.848%, לעומת השיא שהגיעה אליו באמצע יוני, 3.482%.

הספקנים מזהירים שעלול להיות מוקדם מדי להניח שהפד ישנה כיוון ב־2023. מדדי המחירים לצרכנים וליצרנים של יולי היו חדשות טובות לשווקים, ובהחלט פועלים בעד הרעיון שהפד יעלה ריבית בחצי אחוז בפגישה בספטמבר, במקום בשלושת רבעי אחוז, כפי שציפו בתחילה.

אבל רק קריאה אחת או שתיים של אינפלציה נמוכה יותר לא יספיקו לשכנע את הבנק המרכזי שהאינפלציה דועכת, כך אמר ניקולס קולס, מייסד שותף ב־DataTrek Research.

ישנם גורמים המעלים את האינפלציה שעדיין לא הייתה בהם הקלה. בדו"ח מדד המחירים לצרכן משבוע שעבר ניתן היה לראות שמחיריהם של מצרכי מזון במכולות עלו ביולי ב־13.1% לעומת השנה שעברה, הקצב המהיר ביותר של התייקרות מאז 1979. גם מחירי הדיור עלו.

בהינתן העובדה שהפד לרוב אוהב להסתמך על נתונים מרובים עוקבים בכלכלה לפני שהוא מחליט על שינוי כיוון, השווקים אולי מקדימים את עצמם, אמר קולס.

יו"ר הפד, ג’רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
 יו"ר הפד, ג’רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

משקיעים רבים מטילים ספק בכך שהעליות בעת האחרונה בהשקעות ספקולטיביות יביאו הפעם תוצאה שונה ממה שהביאו בעבר.

"כשמשהו יורד ב־80% ואז חוזר ב־20%, זה עדיין לא נותן לך הרבה", אמר ריק ליר, מנהל השקעות ראשי ב־Lear Investment Management. "זה פשוט מקפץ מעל נקודת השפל".

במקום להתווכח על סמנטיקה - האם ה־S&P 500 הולך לפרוץ לשוק שורי או שהוא תקוע בראלי בשוק דובי, או אם הכלכלה נמצאת במיתון עכשיו או אחר כך - ליר אומר שהוא בוחר להתמקד בבחירות חברות שיכולות לשרוד בסביבה כלכלית קשוחה.

הוא גם מתרחק מרבות מהמניות שעלו הכי הרבה בקאמבק של השוק, ונזהר מהסיכוי להיכוות ממניות שנראה שעיקר המסחר בהן קורה בגלל מומנטום ולא בגלל הרווחיות שלהן.

"אולי אנחנו רואים כאן איפוס אמיתי של השוק השורי", אמר ליר. "אבל אנחנו לא יודעים. וזה באמת לא משנה לנו".