עיר בלגית פתחה מלון ללקוחות לא שגרתיים: חרקים

המלון שנפתח בעיר דאורן, בדומה למלונות נוספים באירופה, מאפשר לחרקים מקום בטוח להתרבות • מרחבי המחייה המיוחדים מושכים תשומת לב לסכנת ההכחדה של מינים רבים, שינוי שחוקרים רבים רואים בו איום כלל עולמי בשנים הקרובות

מלון לחרקים / אילוסטרציה: Shutterstock, Johanna Muehlbauer
מלון לחרקים / אילוסטרציה: Shutterstock, Johanna Muehlbauer

כשהעיירה דאורן בבלגיה, לא רחוק מאנטוורפן, החליטה לבנות את המלון החדש שלה, היא לא קיוותה למשוך לשם אנשי עסקים או תיירים. במקום זה, המבקרים הרצויים הם חרקים: חיפושיות, חרקים אוכלי עץ, שפיריות, פרפרים ודבורים.

● המחקרים שמנסים לפצח את הקשר בין חתולים לאנשים 
● בני אדם התמכרו לאור סביב השעון, ויש מי שמשלם על זה את המחיר
● החוקר שחושף את השיחות הסודיות של התאים

"בית המלון לחרקים" בדאורן שנפתח ביולי הוא חלק ממגמה ברחבי אירופה בהובלת מוסדות חינוכיים, ארגוני איכות הסביבה והממשל המקומי למצוא דרכים חדשניות לשמר מגוון ביולוגי ולהגביר מודעות. בשווייץ, בערים כמו באזל, משקיעים בטכנולוגיה של גגות ירוקים, שתילת צמחים על גגות הבניינים, ובפורטוגל, בולגריה ורומניה יש עמותות הפועלות ליצירת נופים טבעיים בהם חיות בר וצמחים יכולים לגדול פרא. בדאורן כבר מתכננים מרחב מחיה נוסף לחרקים.

מדענים אומרים שחרקים הם חיוניים לשימור המגוון הביולוגי בטבע בגלל שהם מהווים כ־80% מכל האורגניזמים בכדור הארץ. שלושה רבעים מהגידולים החקלאיים המובילים וכמעט 90% מצמחי הבר תלויים בחרקים כולל דבורים להאבקתם, על פי קרן הטבע העולמית (WWF). אוכלוסיות חרקים צנחו בעשורים האחרונים, כשנפגעו מהכוחות המשולבים של חקלאות תעשייתית, ביעור היערות ודפוסי מזג אוויר קיצוניים.

יותר מ־40% ממיני החרקים נמצאים בדעיכה, וכשליש נמצאים בסכנת הכחדה, על פי מאמר מ־2019 בירחון לשימור ביולוגי. רבע מהחרקים עלולים להיכחד עד 2030, על פי תחזיות של חלק מהמדענים.

מלונות לחרקים

אחד המאמצים החריגים שנולדו כתוצאה מממצאים כאלה: אוניברסיטאות וחברות שימור ברחבי אירופה עובדות עם קהילות מקומיות ובתי ספר לבניית מרחבי מחייה לשרצים המוכרים כמלונות לחרקים. המבנים האלה למעשה מתפקדים יותר כמו בתי דירות. חרקים מטילים ביצים ב"דירות" שונות ומביאים מזון, כמו אבקנים מפרחים קרובים, כדי להאכיל את הצאצאים. בחודשי החורף הקרים, משתמשים חרקים במבנים לשנת החורף שלהם.

בבריטניה, אוניברסיטת מנצ'סטר מטרופוליטן עבדה עם ארגונים מקומיים ובתי ספר לבניית מלון לחרקים בשטח שלהם על ידי שימוש בחומרים משוחזרים. חברת מסילות הברזל הגרמנית Deutsche Bahn בנתה בית מלון לחרקים בתחנת רכבת מחוץ להמבורג. במלון תון בבריסל, מלון של ארבעה כוכבים, בנו מלון לחרקים וכוורות דבורים - תפוקת הדבש השנה הייתה כמעט 42 קילו.

חרקים אולי לא נראים כמאפיין אטרקטיבי במלון לבני אדם. אבל במלון תון, שיש לו רישוי אקולוגי, האורחים כמעט תמיד רוצים ללמוד על המלון לחרקים, כך אמרה קלי גלייה, האחראית על היוזמות הירוקות במקום.

בשנים האחרונות, כשמפלגות פוליטיות ירוקות התחזקו ברחבי אירופה, הנושאים הסביבתיים עברו לחזית. משרד איכות הסביבה בפלנדריה, החלק דובר הפלמית בצפון בלגיה בו נמצאת דאורן, פרסם לאחרונה תוכנית לצמצם במחצית את השימוש בקוטלי חרקים עד 2030 ולהציג תוכניות חינוכיות על תפקיד החרקים במערכות אקולוגיות מקומיות, ויוזמות נוספות.

זוהאל דמיר, שר איכות הסביבה של פלנדריה, הצטלם במאי לכריכה של מגזין כשהוא מכוסה דבורים, לקראת שבוע הדבורה. השחקנית ההוליוודית אנג'לינה ג'ולי הצטלמה צילום דומה עבור נשיונל ג'אוגרפיק בשנה שעברה.

חוץ ממתן אכסניה לזוחלים משושי הרגליים, מלונות החרקים מתפקדים גם כתזכורת ממשית לתושבים על חשיבותם. "המלונות האלה שימושיים להגברת מודעות בקרב אנשים שהם, יכולים לעשות משהו בגינות ובמרפסות שלהם כדי להגן על חרקים מאביקים", אמרה רות־מארי הנקס מגרינפיס בלגיה.

מקימי מלון החרקים בדאורן, מבנה באורך 11 מטר שנבנה מעץ משוחזר, אומרים שהוא הגדול מסוגו בבלגיה. הוא נמצא בבית קברות מקומי, שהאחו לידו אליו גדל פרא ומספק לחרקים מזון שופע.

טיירק סקריס, ראש העיירה, אומר שכמה מזקני הקהילה בתחילה לא אהבו לראות דשא גבוה צומח ליד הקברים, אבל התרגלו לכך.

"לא צריך לנקות את זה, פשוט צריך להניח לזה", אמר מיקייל דלגרנז', מומחה לאיכות הסביבה שמעסיקה העירייה, בעת שהציג את מיטות הקש במלון ואת המסתורים העשויים אצטרובלים, יום אחד באמצע יולי.

לחקות את הטבע

מלונות החרקים הטובים ביותר מחקים את הטבע, כך אמר ינס ד'הסליר, חוקר המתמחה בדבורי בר ב־Natuurpunt, עמותת שימור הטבע הגדולה ביותר בפלנדריה. בטבע, חיפושיות עץ קודחות חורים כשהן בוקעות מהביצה בתוך גזמי עצים מתים בדרכן החוצה. דבורים בודדות - זן שלא חי בכוורות אבל נחשב למאביק חשוב - אחר כך חיות במחילות האלה שהותירו אחריהן החיפושיות.

קל לפספס כשבונים מלון חרקים. זנים שונים של דבורים אוהבים חורים בקטרים שונים, לעתים אפילו פחות מ־3 מ"מ. חורים בגודל הלא נכון לא ימשכו את הדבורים מהזן הנכון, ואם מקדחה חשמלית איתה קדחו את החורים מותירה בתוך המחילה שביב עץ זה עלול להיות מסוכן. "לדבורים יש ארבע כנפיים, אבל אם יש שבבי עצים הן ייצאו מהמחילה עם שלוש כנפיים וחיש מהר יאבדו את שאר הכנפיים שלהן", אמר ד'הסליר.

מגנט לטפיליים

מרחבי המחייה האלה יכולים גם להוות מגנט לחרקים טפיליים, כמו דבורים טפיליות או זבובים. ישנם מחקרים שהראו שבניית הרבה אתרי קינון קרובים - כמו מלון חרקים - עלולים דווקא להגביר את הירידה בכמות הדבורים, כשחרקים טפיליים אוכלים את האבקנים שאספו דבורים אחרות, וגורמות לצאצאים שלהן לגווע. ד'הסליר מציין שחרקים טפיליים לא פוגעים במבנה המלון, ושחרקים אחרים יבואו למלון הריק כשאחרים ימותו.

במלון החרקים של דאורן יש דיירים מועטים הקיץ, כשחרקים באזור בונים את הקינים שלהם בחודשים קרים יותר. סקריס אומר שהעירייה מתכננת לבנות מלון חרקים נוסף בבית קברות אחר.

כדי לטפל באובדן הגיוון הביולוגי מלונות חרקים לא יספיקו. ללא טיפול משמעותי, עלול הנזק להיות בלתי הפיך, כך אומרים תומכי איכות הסביבה.

עדיין, עוזר להתחיל בקטן, אומרים חלק מהאנשים.

"שינויי מדיניות גדולים נראים רחוקים לעתים קרובות", אמרה הנקס מגרינפיס בלגיה. "לפעמים טוב לחשוב: מה אני יכול לעשות הקיץ בגינה שלי?"