בנייה להשכרה: כ-350 בקשות במסלול הטבות מס לפי חוק עידוד השקעות הון

לפי סקירת רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, "מתחילת שנת 2022 הוגשו למעלה מ-350 בקשות במסלול הטבות מס לפי חוק לעידוד השקעות הון, שאם יאושרו, יביאו לבניית כ-12 אלף דירות להשכרה בכל רחבי המדינה" • בתל אביב אושרו הכי הרבה תוכניות

בנייה בראשון לציון / צילום: Shutterstock
בנייה בראשון לציון / צילום: Shutterstock

"מתחילת שנת 2022 הוגשו לרשות להשקעות למעלה מ-350 בקשות במסלול הטבות מס לפי חוק לעידוד השקעות הון, שאם יאושרו, יביאו לבניית כ-12 אלף דירות להשכרה בכל רחבי המדינה" - כך עולה מסקירת רשות ההשקעות במשרד הכלכלה על מצב השוק שפורסמה היום (ה').

מנתוני רשות להשקעות עולה עוד כי "ב-5 השנים האחרונות אושרו ברחבי הארץ 365 תוכניות להקמת בניינים להשכרה. תוכניות אלה הביאו לאישור הטבות מס עבור בניית למעלה מ-9,000 דירות להשכרה במחיר מפוקח בכל הארץ".

מדובר כאמור על המסלול החדש (שכירות מוסדית) שנכנס לתוקף ב-18.11.2021 ויחליף את החוק הישן שעתיד לפקוע ב-31.12.2023, והוא כולל מתן הטבות ליזמים שישכירו לפחות 66% מהדירות בבניין למשך תקופה של 15 שנה. במסגרת זו היזם יידרש לחתום על חוזה לחמש שנים עם אופציית הארכה לחמש שנים נוספות. יזם שישכיר את הדירות למשך 15 שנים, ישלם מס בשיעור של 9% בלבד. במסלול זה קיים מנגנון שיבטיח את סכום דמי השכירות שניתן יהיה לגבות עבור הדירות בפרויקט.

ומה לגבי חברות שיש להם פרויקטים של דירה להשכיר וגם דירות במסלול עידוד השקעות הון? האם הדירות במסגרת דירה להשכיר, יכולות להירשם גם במסגרת החוק לעידוד הון? במשרד הכלכלה מדגישים כי יזמים לא יוכלו לקבל כפל הטבות והחוק הגדיר זאת באופן מפורש, סעיף 68 (א).

בתל אביב אושרו הכי הרבה תוכניות

מהסקירה שביצעה הרשות להשקעות עולה כי בין השנים 2017-2021 אושרו בתל אביב-יפו הכי הרבה תוכניות - 1483 דירות להשכרה שאושרו ב-67 תוכניות; מעט אחריה נמצאת ירושלים: 1,187 דירות ב-33 תוכניות; והעיר השלישית היא חריש עם 636 דירות ב-22 תוכניות. בנוסף עולה כי בחיפה אושרו 634 דירות, וברמת גן 383 דירות.

שלמה אטיאס, מנהל הרשות להשקעות, מציין כי "המסלול החדש - בניין להשכרה לשכירות מוסדית - על-פי החוק לעידוד השקעות הון, צפוי להיות כלי חשוב במשימה לאיזון שוק השכירות בישראל".

לדבריו, "המסלול החדש יבטיח לציבור השוכרים, בהם זוגות צעירים, ודאות לעניין משך זמן השכירות, כאשר החוק קובע כי הסכמי השכירות יהיו לחמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות. בנוסף נקבע כי דמי השכירות אינם ניתנים להיוון, והם ישולמו בתקופות קצובות שלא יעלו על 6 חודשים".