צפון קוריאה לועגת למהלכי שיפור הקשרים של דרום קוריאה: "חלום אבסורדי"

הרטוריקה של ממשל קים הפכה ליותר לוחמנית ומכינה את הבמה להגברת המתיחות והאצת ניסויי הטילים שלה

קים ג'ונג און ואחותו קים יו ג'ונג / צילום: Reuters, Korea Summit Press
קים ג'ונג און ואחותו קים יו ג'ונג / צילום: Reuters, Korea Summit Press

נשיא דרום קוריאה יון סוק־יאול רצה לשפר את היחסים המתוחים בין הקוריאות בשבוע שעבר, במה שכינה "תוכנית נועזת". הוא הציע סיוע במזון וסיוע כלכלי שעשויים להביא מודרניזציה לנמלי התעופה ולבתי החולים של צפון קוריאה - לו רק תראה פיונגיאנג מחויבות כלשהי לפירוז גרעיני.

עד סוף השבוע, סיפקה צפון קוריאה את תשובתה: "אנחנו לא אוהבים את יון סוק־יאול עצמו".

ההערה העוקצנית הגיעה מקים יו ג'ונג, אחות מנהיג המדינה ודוברת המשטר, בצורת הודעה לעיתונות שפורסמה בתקשורת המדינתית של צפון קוריאה. כותרת ההודעה הייתה "אל תחלמו חלום מגוחך".

יון השמרן נכנס לתפקיד במאי והבטיח יד חזקה יותר לגבי ההתנהגות הפסולה של פיונגיאנג. ההצעה האחרונה של מנהיג צפון קוריאה מייצגת את "שיא האבסורד", נכתב בהודעה של קים.

"כלבים תמיד ינבחו, גור או כלב בוגר, והדבר נכון גם לגבי מי שנושא תואר של נשיא", כתבה קים.

יון הוא ילדותי אם הוא חושב שיוכל לעשות ברטר בין שיתוף פעולה כלכלי לנשק גרעיני, כתבה קים, והצביעה על מאמצים דומים שכשלו על ידי קודמים בתפקיד ועל ידי ארה"ב.

הדחייה מצד ממשל קים של ההצעה האחרונה של סיאול מכינה לפיונגיאנג את הבימה להגביר את המתחים בחצי האי קוריאה ולהצדיק האצה של הפרובוקציות שהמדינה הרודנית נמנעה מהן רוב הקיץ בזמן שנאבקה בהתפרצות קורונה חריפה.

איומים להשמדת צבא דרום קוריאה

צפון קוריאה הפכה ליותר לוחמנית כלפי שכנתה בשבועות האחרונים, איימה להשמיד את הצבא של הדרום והאשימה את סיאול ביצירת התפרצות הקורונה במדינה הענייה. בהודעה מיום שישי, מתחה קים ביקורת על התמרונים הצבאיים המתוכננים בקרוב בין סיאול ו-וושינגטון וכינתה אותם "תרגילי מלחמה".

כמה שעות לאחר שדבריה של קים פורסמו בתקשורת המדינתית של צפון קוריאה, משרד הנשיא בדרום קוריאה הביע צער על התגובה של פיונגיאנג. המשמעות של תוכניתו של יון עוותה, וצפון קוריאה צריכה לנהל דיונים יותר רציניים לגבי ההצעה, כך נמסר מהמשרד.

יון, תובע בעברו בן 61, נקט קו תקיף יותר נגד צפון קוריאה בהשוואה לקודמו הנוטה לשמאל שביכר גישה של מעורבות. יון תומך בתוכניות לתקוף את צפון קוריאה מתקפת מנע במקרה של איום מיידי וקרא לחזק את ההרתעה של הדרום. בכירי ממשל יון מתייחסים באופן שגרתי לניסויי הטילים של צפון קוריאה כפרובוקציות, ניסוח שהממשלה הקודמת נמנעה ממנו.

אבל הדיבור הקשוח לא אומר שסיאול מתנגדת לדיפלומטיה. יון אמר שהוא מוכן לפגוש את קים ג'ונג און, אם כי רק במקרה שמשא ומתן יכול להביא תוצאות ממשיות בנושא פירוז הנשק הגרעיני. כל מפגש כזה בין הקוריאות לא יהיה למראית עין פוליטית, אמר יון במסיבת עיתונאים ביום רביעי לציון יומו המאה בתפקיד.

צפון קוריאה, שנמנעה מלעשות רעש במשך חודשיים, חזרה ביום רביעי לסורה וירתה במסגרת ניסוי בכלי נשק שני טילי שיוט. השיגור התרחש ימים בודדים לאחר שקים הכריז על ניצחון במאבק נגד הקורונה.

הצבא של דרום קוריאה הודיע שהטילים ביום רביעי נורו קרוב לבסיס חיל האוויר אונצ'ון במחוז פיונגן הדרומי, אבל לא פרסם פרטים נוספים כמו למשל זמן התעופה או המסלול שלהם.

קים אמרה שהמיקום ממנו זיהתה דרום קוריאה את השיגור היה שגוי ושהניסוי נעשה ממיקום צפוני יותר, והוסיפה שהדרום היה "מפחד ונבהל" לו ידעו האזרחים את מסלול הטיסה של הטילים. זו הייתה הפעם הראשונה שהתקשורת המדינתית של פיונגיאנג מדווחת על אחד מניסויי הטילים שלה מאז אפריל, כאשר ארבעה שיגורים ניסיוניים שקרו מאז עד לאחרונה קרו ללא דיווחים בתקשורת.

אפילו אם יון יצליח למצוא תוכניות אחרות למעורבות בין הקוריאות, צפון קוריאה "לא תשב מולו פנים אל פנים", אמרה קים.

המצב בין הקוריאות חזר להיות תיקו

לאחר פסגה שהסתיימה ללא תוצאות בווייטנאם ב־2019, פיונגיאנג התעלמה מחיזורי דרום קוריאה ברוב המקרים. ב־2020 פוצצה צפון קוריאה משרד שנועד לתחזוקת הקשר בין הקוריאות ובאופן זמני ניתקה את הקו החם לתקשורת בין צבא הדרום לצבא הצפון.

בצפון אוהבים להשמיע איומים מופרכים וכבר פרסמו בעבר הודעות מזלזלות בנשיא. קים כינתה את קודמו של יון, מון ג'יי אין, "טיפש", אבל ברוב המקרים נמנעה מלמתוח עליו ביקורת בשמו. ממשל קים מתח ביקורת גם על שני קודמיו של מון בתפקיד, והתייחס לפארק גאון־יה כ"מוגבל שכלית", בעוד שלי מיונג־באק זכה בכינויים "ממזר" ו"כלב שוטה".

הלעג של צפון קוריאה ליון כמו לשני הנשיאים שלפניו מהווה חזרה לתיקו הממושך ביחסים בין הקוריאות, כך אמר צ'אונג סאונג־צ'אנג, עמית מחקר בכיר במכון סג'ונג, מכון מחקר בדרום קוריאה.

"צפון קוריאה תמשיך לאיים על דרום קוריאה בצעדים שונים", אמר צ'אונג.