דואר ישראל | בלעדי

מחיר כבד עבור חבילות זולות: החוב של הדואר לסין תפח ל-140 מיליון שקל

החוב הצטבר בשנים האחרונות כתוצאה מהפרשי מקדמות, במיוחד בתקופת הקורונה • החברה עומדת בפני תהליך הבראה לקראת הפרטתה בשנה הבאה

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

החוב של דואר ישראל לחברת הדואר הסינית הגיע ל־140 מיליון שקל, ובחברה מבינים כי לא ניתן יהיה להתמקח עליו - והם יידרשו לשלמו במלואו. החוב הצטבר בשנים האחרונות, במיוחד בתקופת הקורונה, כתוצאה מהפרשי מקדמות בתנועה בין החברות. ללא הסכם הבראה, דואר ישראל תתקשה לעמוד בחוב שהגיע לממדים משמעותיים. עם זאת, הסינים בשלב זה לא לוחצים על קבלת התשלום.

נזכיר, כי דואר ישראל עומדת בפני תוכנית הבראה שבימים אלה נעשים מאמצים גדולים להשלימה. החברה במצב כה קשה שאם לא תושלם התוכנית, יש סכנה אמיתית ליכולת שלה לא רק לשלם משכורות - אלא בכלל לעמוד בחובותיה לספקים. בינתיים מלאכת ההפרטה נמשכת וברשות החברות ממשיכים בעבודה על תוכניות ההפרטה. המדינה החליטה על מכירת החברה במלואה (100% ממניותיה), והתוכנית אמורה לצאת לפועל בשנה הבאה.

בחודש יוני אושרה בדירקטוריון הדואר תוכנית ההבראה, לאחר תקופה ארוכה שהחברה נמצאת בגירעון כבד. הסכם ההבראה כולל תכנית התייעלות של 1,050 עובדים, וצמצום הוצאות שכר, מעבר לשירותים לדיגיטליים, עדכון הרגולציה, פריסה מחודשת של סניפי הדואר ופתיחת מאות מרכזי מסירה, העברת חלק משמעותי מנכסי חברת הדואר לידי המדינה, וכן הפרטה מלאה של חברת הדואר.

התוכנית צפויה להיחתם עד סוף החודש, כאשר החברה צפויה להפסיד השנה כ־250 מיליון שקל, כשמתוכם 80־100 מיליון שקל ברבעון הקרוב. את עלויות הפרישה תבטיח המדינה, והן צפויות להגיע לכמיליון שקל לעובד, בהערכה גסה. בתמורה, המדינה אמורה לקבל תמורה ממכירת נכסי נדל"ן של הדואר בסכום של 500 מיליון שקל. במסגרת זאת, המדינה העניקה מימון ביניים לחברה בסך של 100 מיליון שקל, שמתוכם נוצלו 65 מיליון שקל. אולם, יתרת הכסף עדיין לא עברה בשל המו"מ הסופי שממשיך להתנהל בין החברה לבין משרדי התקשורת והאוצר.