מהי הדרך הנכונה למצוא מנטור טוב ואיך יוצרים יחסים טובים איתו?

מנטור טוב יכול להטביע חותם עצום על חייך, להציב אותך בעמדה נכונה על מושב הנהג, ולהתוות את הכיוון • אם לבחירה הנבונה יצטרף תחזוק נכון של מערכת היחסים בין השניים, ייווצר המתכון להצלחה

מנטור / צילום: Unsplash, Pradeep Nayak
מנטור / צילום: Unsplash, Pradeep Nayak

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

ג'נט טי פאן היא יועצת טכנולוגית עולמית והמייסדת של Thriving Elements, עמותה גלובלית שמחברת בין נערות מוחלשות וחסרות ייצוג עם מדריכות ממקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה

בקיץ 2004 הייתי בת 18, התכוננתי לשנה הראשונה שלי בקולג' וחיפשתי דרכים לשלם עבור ההשכלה שלי. עבדתי במשמרות כפולות ב־KFC ולילות מאוחרים בהוליווד וידאו, ובכל זאת, יום אחד, מצאתי את עצמי בתחנת דלק בלי מספיק כסף כדי למלא את המיכל שלי.

הבטחתי לעצמי שאעשה כל מה שצריך כדי לא להיתפס שוב במצב הזה: מצב שבו אני חיה ממשכורת למשכורת, עובדת במספר עבודות ו"גולשת על ספות" כדי לחסוך כסף בשכר דירה. עבודה קשה יותר - במקרה שלי, ימים של 12 שעות - לא הובילה אותי לשום מקום, אבל ידעתי שעבודה חכמה יכולה יותר. בתור ילדה להורים פליטים מווייטנאם, לא היה לי מישהו בבית שמבין איך לנווט במערכת בתי הספר האמריקאית או בכוח העבודה. ידעתי שאני צריכה עזרה, מישהו שידריך אותי.

מנטור טוב יכול להטביע חותם עצום על חייך, וההצלחה שלי לצמוח מהאישה ההיא שתקועה בתחנת הדלק למי שאני עכשיו היא בזכות לא אחד, אלא רבים. פניתי למורה שלי לשעבר בתיכון, אדם שיכולתי לסמוך עליו, שתמך בהשכלתי ונתן לי עצות שהכינו אותי להצליח בקולג'. ברגע שסיימתי את הלימודים, התחלתי התמחות ב־IT, שם פגשתי מנטור שכעבור שש שנים יעזור לי למצוא עבודה. כיום, אני מנהלת תוכניות טכנולוגיה גלובלית באחת החברות הגדולות בעולם, ומייסדת של Thriving Elements, תוכנית חונכות ללא מטרות רווח לנערות מוחלשות וחסרות ייצוג ברחבי העולם.

עבודתי לימדה אותי כמה שיעורים יקרי ערך, אבל אולי החשוב בהם הוא שלא משנה השלב שלך בחיים, כדאי ללמוד כיצד לחפש, לטפח ולתחזק מערכות יחסים מסוג זה. בטיפוח נכון, הן יכולות לשים אותך במושב הנהג של הקריירה שלך, להעצים אותך, לחקור אפשרויות שקודם לכן לא ניתן היה אפילו לדמיין אותן, לתת לך גישה להזדמנויות לא מנוצלות, וללמד אותך כיצד לנווט באתגרים בלתי צפויים.

הנה כמה טיפים איך תוכל למצוא מנטורים, וכיצד לתחזק ולטפח את מערכות היחסים הללו.

 
  

להתחיל בבקשת פגישה

76% מהאנשים אומרים שמנטורים הם חשובים, אבל רק ל־37% יש אחד. מדוע הפער? מניסיוני, זה בגלל שרוב האנשים חוששים לבקש את הפגישה הראשונית. הפחד מדחייה הוא אמיתי, והתעצם עוד יותר במהלך המגיפה.

כדי להוריד קצת לחץ מעצמך ולהקל על הפחד, הזכר לעצמך שלאנשים שאתה מעריץ כנראה היו מנטורים שונים במהלך חייהם שעזרו להם להגיע למקום שבו הם נמצאים היום, והיו קופצים על ההזדמנות לעזור לאחרים באותו אופן. אם אתה רוצה להתחבר אליהם, התחל בבקשה פשוטה: הפסקת קפה וירטואלית מהירה של 15 עד 30 דקות.

הדרך הטובה ביותר ליצור קשר היא לרוב שליחת מייל קצר. שתף פרט אחד או שניים שאתה מעריץ בעבודתם, ואז ספר להם קצת על עצמך, למה אתה פונה, מה היית רוצה ללמוד מהם, וסיים את זה בבקשה שלך.

פגישה ראשונה על קפה, או שיחת וידאו קצרה, היא מחויבות נמוכה עבור המנטור היעודי שלך ותיתן לך הזדמנות להבין אותו טוב יותר, לאמוד את הכימיה ביניכם ולראות אם האדם אכן מתאים לך.

ההמלצה מספר אחת ששמעתי הן מהמנטורים והן מהחניכים שעבדתי איתם לאורך השנים היא: קח את הזמן כדי להתחבר באמת לאדם השני.

הכירו אותם: חשבו על פגישת הקפה הראשונה או השיחה הווירטואלית שלכם כהזדמנות לשיחת חולין. זכרו ששניכם עדיין מרגישים אחד את השני, אז אל תתמקדו בדיון שהוא רק סביב העבודה. שיחה מסוג זה גם נותנת לשניכם הזדמנות לראות אם יש לכם משהו במשותף, והאם אתם נהנים אחד מחברתו של זה או לא.

לקראת אמצע הפגישה הראשונה, נכון להעלות שאלות לגבי הקריירה שלך, ולדבר על התחומים שבהם תרצה לצמוח. לקראת סוף השיחה, סכם את העצות שהצד השני סיפק, כדי להראות שאתה מעריך את ההשקעה שלו.

שלח הודעת תודה: בהודעה שלך, שתף כמה דברים עיקריים שלמדת במהלך השיחה, והודעה שתהיה מעוניין בפגישה עוקבת בעוד מספר שבועות.

מעקב: שלושה עד חמישה שבועות לאחר שליחת הודעת התודה, בצע מעקב כדי ליידע את המנטור הפוטנציאלי שלך מה עשית על סמך הדיונים בפגישה הראשונה ההיא. לאחר מכן, שאל אותו אם ירצה להיפגש שוב במהלך השבועות הקרובים. אני לא ממליצה להכריז על המטרה. במקום זאת, נסה לשמור על הטון הקליל ועל ההצעות שלך כיומיומיות. מניסיוני, מנהיגים ומנטורים טובים מעריכים יותר מסגרת לא פורמלית.

לתחזק את היחסים

כשאתה מבקש ממישהו להיות המנטור שלך, אתה גם מבקש ממנו להשקיע בך את זמנו. הראה לו שהזמן שלו מנוצל היטב.

שמור אותו מעודכן: בתור מנטורית בעצמי, אני יכולה לומר שאין דבר מתגמל יותר מלראות שהזמן שהשקעתי בחניכים היה בעל ערך, ועזר להם להתקדם לעבר המטרות שלהם. אבל זה תפקידו של חניך לעזור למנטור לראות כיצד הוא עשה זאת. זוכר את מייל המעקב הראשון ששלחת? הפוך את זה לדבר קבוע. נצל את הזמן בין העדכונים כדי לנקוט בפעולה עבור המטרות שהצבת עם המנטור שלך. המטרה היא לשמור על קשר, ולעדכן אותו לגבי התקדמות הקריירה שלך.

הצע לעזור: כמו בכל מערכת יחסים, גם חונכות היא כביש דו־סטרי. מה שאתה נותן בתמורה למנטור הוא ההתקדמות שלך, אבל גם לא מזיק לבדוק במהלך הפגישות שלכם אם אתה יכול לעזור לו בכל דרך שהיא.

הבע תודה: כתוב מכתב תודה לאחר כל פגישה. אף שזה לא צריך להיות נרחב כמו המכתב הראשון שלך, הערה זריזה כמו: "שוב תודה על הזמן שלך, היה נהדר להתעדכן!" תראה לו שאתה מעריך את הזמן וההדרכה שהוא נותן.

חונכות יכולה לשנות חיים. אני ההוכחה. להישאר במושב הנהג ולהיות פרואקטיביים יהפכו את מערכת היחסים עם המנטור למצליחה. השתמש בעקרונות אלה להנחיה לעבר העתיד שדמיינת לעצמך.

© Harvard Business School Publishing Corp