ההפתעה שבכלכלה מדשדשת: עובדים מפוטרים מוצאים עבודה מהר

אנשים שמאבדים מקומות עבודה מגיעים במהירות לראיונות, מקבלים הצעות עבודה מרובות ושכר גבוה יותר, ובולמים את האבטלה

יש כמעט שני מקומות עבודה לכל מובטל המחפש עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun
יש כמעט שני מקומות עבודה לכל מובטל המחפש עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun

כשסוקי לאן פוטרה מחברת סטארט-אפ בתחום ביטוח פינטק בתחילת יולי, היא חששה שיעברו חודשים עד שתצליח למצוא עבודה חדשה.

"בהחלט הייתי מתוחה כשראיתי את כמות הסטארט-אפים שפיטרו אנשים", אמרה לאן בת ה-30, "פשוט חשבתי שבאופן כללי זה יהיה ממש קשה להשיג עבודה אחרת לזמן מה".

לאן פרסמה סרטון על אובדן העבודה שלה בלינקדאין, יומיים לאחר שפוטרה על רקע קיצוצים רחבים בחברת סטארט-אפ בניו יורק. הודעות גיוסים החלו להציף את תיבת הדואר הנכנס שלה. "בכנות, הופתעתי מכמות מקומות העבודה שמגייסים או מחפשים", אמרה.

בתוך שבועיים וחצי, לאן, תושבת טמפה, פלורידה, התקדמה לשלב הראיון הסופי אצל שבע חברות, וקיבלה הצעות עבודה משתיים מהן. בסוף יולי היא קיבלה משרת קופירייטינג מרחוק ב-Walgreens, עם שכר גבוה בכ-50% מזה שקיבלה עבור העבודה הקודמת שלה. לאן מצפה להוסיף ניחוח מודרני והומוריסטי לפרסומות למוצרים של רשת בתי המרקחת.

הביקוש לעבודה עדיין חזק בקנה-מידה היסטורי

חברות במגוון מתרחב של תעשיות מכריזות על פיטורים בעודן נאבקות עם ירידה בפעילות העסקית, עליית שיעורי הריבית, אינפלציה גבוהה ושינוי הרגלי הוצאות הצרכנים. חברת פורד מוטור אישרה ביום שני כי היא מפטרת כ-3,000 עובדי צווארון לבן ועובדי קבלן, וחברת הרהיטים Wayfair אמרה לאחרונה כי היא מפטרת 5% מכוח העבודה שלה ברחבי העולם.

אבל מאפיין אחד של הכלכלה של ימינו הוא שפיטורים בחברות סטארט-אפ קטנות וחברות גדולות עדיין לא פגעו בשוק העבודה הכולל. הביקוש לעבודה עדיין חזק בקנה-מידה היסטורי, ומראה רק סימנים קלושים של הצטננות. יש כמעט שני מקומות עבודה לכל מובטל המחפש עבודה. זה אומר שעובדים רבים שמאבדים את מקום עבודתם מוצאים עבודה אחרת במהירות. חלקם אפילו שוקלים הצעות מרובות ומקבלים משרות בהן הם משתכרים יותר ושמתאימות טוב יותר לכישורים שלהם.

"עם אבטלה כל כך נמוכה, כמות משרות פנויות גבוהה כל כך ושיעור פרישה גבוה כל כך, אנחנו מגלים שמאזן הכוחות עדיין לטובת מחפש העבודה", אמר פול מקדונלד, מנכ"ל בכיר בחברת כוח-האדם רוברט הלף.

תביעות האבטלה הראשוניות - מספר הבקשות לדמי אבטלה מהמדינה - עלו הקיץ לאחר שהגיעו לשפל של חצי מאה באביב. בשבוע שהסתיים ב-13 באוגוסט, 250 אלף עובדים, בניכוי עונתי, הגישו בקשה לדמי אבטלה, מעל הממוצע שלפני המגפה ב-2019 של 218 אלף, סימן לכך שפיטורי עובדים נמצאים בעלייה.

בינתיים, התביעות המתמשכות, המייצגות את מספר האנשים שתבעו קצבאות אבטלה מתמשכות, גדלו בקצב איטי בהרבה. מספר התביעות המתמשכות עמד על כ-1.4 מיליון בשבוע שהסתיים ב-6 באוגוסט, מתחת לממוצע של 1.7 מיליון ב-2019. תביעות נמוכות ויציבות יחסית יכולות להעיד על עובדים שעוזבים את האבטלה במהירות כשהם חוזרים לעבודה, אומרים כלכלנים מסוימים.

"הפכתי מאבוד ומבולבל לשמח ונרגש"

רג'י פירסון מקולומביה שבקרוליינה הדרומית, אמר שהוא גילה מוקדם יותר החודש, בשיחת זום בבוקר, שהוא הולך לאבד את משרת הניהול שלו, כחלק מפיטורים רחבים יותר בחברת ביטוח בריאות. למרות שהוא שוחח על הזדמנות עבודה חדשה בחברת Baldwin Risk Partners, שום דבר לא היה וודאי. פירסון בן ה-42 חשב שיכול לעבור חודש עד שימצא עבודה חדשה. אלא שבסביבות השעה 13:00 באותו יום, מגייס מחברת Baldwin יצר קשר עם פירסון והציעה לו משרה בניהול מכירות. המגייס אמר לפירסון כי זאת הפעם הראשונה שהוא מגיש הצעת עבודה למישהו שבאותו יום גם פוטר. "הפכתי מאבוד ומבולבל לשמח ונרגש, אמרתי לעצמי 'בן אדם, זו ברכה'", אמר פירסון.

עד השעה 14:00 הוא קיבל הצעת עבודה עם משכורת שנתית של 115 אלף דולר, הרבה מעל שכרו הקודם של 60 אלף דולר, לדבריו. הוא חתם עליה מיד. פירסון אמר שהוא נרגש לחלוק את האנרגיה שלו - שמופעלת על ידי ריצות בוקר והרבה מים - עם עמיתים במקום העבודה החדש שלו בשרלוט שבקרוליינה הצפונית. הוא גם עזר לגייס בין 20 ל-30 סוכני מכירות עד אוקטובר, עבור המחלקה שאותה הוא מנהל.

ביולי השנה, העובד המובטל הטיפוסי היה חסר עבודה במשך 8.5 שבועות, ירידה מ-14.4 שבועות בשנה קודם לכן, כך לפי משרד העבודה האמריקאי. משך האבטלה הקצר יותר מצביע על כך שהרבה אמריקאים מובטלים מוצאים עבודה מהר, כשבמקביל פחות עוזבים את כוח העבודה - כך אמרה ג'וליה פולק, כלכלנית ראשית ב-ZipRecruiter.

פרקי זמן קצרים יותר של אבטלה נוגדים את חששות הכלכלנים מתקופה מוקדמת יותר במהלך המגפה שעובדים יסבלו מתקופות אבטלה ארוכות טווח של 27 שבועות או יותר, כמו לאחר המיתון של 2007-09.

חלקם של כל האמריקאים חסרי העבודה, המובטלים במשך פחות מחמישה שבועות, עלה על חלקם של אלה המובטלים במשך 27 שבועות, נכון לחודש ינואר, כך לפי משרד העבודה האמריקאי. מאז הפער גדל. עד יולי, כמעט 37% מהעובדים המובטלים היו מחוסרי עבודה פחות מחמישה שבועות, בערך כפול מאחוז העובדים שנמצאים באבטלה ארוכת טווח.

10.7 מיליון משרות לא מאוישות ביוני

ג'ואל פלורס מהיילנדס ראנץ', קולורדו, אמר שהוא מעולם לא היה צריך לדאוג לגבי הגשת בקשה לדמי אבטלה, כי הוא מצא עבודה כל כך מהר. תהליך חיפוש העבודה היה קצר בהרבה ממה שציפה בתחילה הצעיר בן ה-29, כאשר פוטר מעבודה בראיית חשבון בחברת גינון בסוף יולי.

"פחדתי, קודם כל, לעתיד המשפחה שלי ומה שאנחנו הולכים לעשות", אמר פלורס. "שומעים בחדשות שהמדינה במיתון, ופחדתי שזה באמת ישפיע על מציאת עבודה".

הוא התחיל לדבר עם מספר חברות, מזדרז בין ראיונות. שבועיים לאחר הפיטורים שלו, היו לו ארבע הצעות עבודה ביד. פלורס בחר לקחת תפקיד כרואה חשבון תפעולי של חברת בנייה מסחרית. "הידיעה שהביקוש עדיין קיים עבור מערך המיומנויות שלי הייתה ממש הקלה", אמר.

למעסיקים היו 10.7 מיליון משרות לא מאוישות ביוני, ירידה משיא של 11.9 מיליון במרץ, אך עדיין הרבה מעל 7 מיליון המשרות הפתוחות בפברואר 2020, ערב המגפה, כאשר גם שוק העבודה פרח.

שיעורי פתיחת משרות בין הענפים גבוהים בהרבה מאשר לפני המגפה, מה שמעיד על כך שחברות עדיין זקוקות לעובדים אפילו במגזרים שבהם הוכרזו פיטורים, כמו טכנולוגיה, נדל"ן, פיננסים וביטוח.

תקופות אבטלה ארוכות יותר יכולות לאפשר למחפשי עבודה יותר זמן לחפש תפקידים התואמים את מערכי הכישורים שלהם, אומרים כמה כלכלנים. אבל עם הזדמנויות עבודה בשפע כמו שקיים, מובטלים רבים מוצאים משרות שמתאימות להם תוך שבועות או אפילו ימים.

ג'ורדן מקס איבד את עבודתו בסוף יוני כמהנדס תוכנה בסטארט-אפ לכושר ביתי.

"כשגיליתי שפוטרתי, היתה לי בראש תמונה אידיאלית לגבי איזה סוג עבודה אני רוצה", אמר. מקס רצה להוביל צוות ולפתח מוצר מהיסוד.

קצת יותר מחודש לאחר מכן קיבל בן ה-32 הצעת עבודה לתפקיד הנדסת תוכנה ב- Feastables, חברת חטיפים. התפקיד עלה בקנה אחד עם מה שהוא חיפש. "זאת פשוט היתה התאמה טובה", אמר מקס, "בהחלט הופתעתי לטובה כמה מהר זה לקח".