Waze תפסיק את שירות הנסיעות השיתופיות בעולם. בינתיים בישראל פועלים בכיוון ההפוך

לפי הודעת Waze, בחברה זיהו שינוי בדפוסי הנהיגה בכבישים ולכן החליטו להפסיק את שירות הנסיעות השיתופיות • בינתיים, בישראל ממשיכים לקדם נסיעות שיתופיות בהתלהבות

אפליקציית וייז / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE
אפליקציית וייז / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE

חברת Waze הודיעה היום (ה') כי החליטה להפסיק את שירות הנסיעות השיתופיות (קארפול) בעולם, שפועל גם בישראל מאז 2015. "בתקופה האחרונה אנחנו מזהים מגמת שינוי בדפוסי הנהיגה בכבישים. בעוד ש-Waze הייתה בעיקר אפליקציית נסיעות לפני מגפת הקורונה, כיום כמות הנסיעות לצורך טיולים וסידורים עלתה על נסיעות היוממות. יש היום יותר מכוניות ונהגים על הכביש מלפני המגפה".

בחברה מסרבים לשתף את הנתונים בדבר הפופולריות, או היעדרה, של הנסיעות השיתופיות בישראל. לדבריה, לפני הקורונה הייתה מגמה חיובית, אבל מאז אין התאוששות מספקת. התשלום נקבע לפי מודל שקבע משרד התחבורה - שני שקלים לקילומטר, והכסף עבר ישירות בין הנוסע לנהג.

ייתכן שבתאגיד הענק מזהים מגמה שהממשלה מפספסת

המהלך של Waze מהווה, כך נראה, הבעת אי אמון במודל. זאת בשעה שהמדינה מקדמת נסיעות שיתופיות בהתלהבות. ליד איילון מתנוסס השלט "תחבורה שיתופית היא העתיד", בסמוך לביצוע פרויקט הנתיבים המהירים משפיים לראשון לציון, שעליהם אמורה להתאפשר גם נסיעת כלי רכב פרטיים בנסיעות שיתופיות. בשל הקדמת לוחות הזמנים בפרויקט הגרנדיוזי, במסגרתו נוסף נתיב לאיילון, חלקו "מרחף" מעל לתעלת איילון, נחנך באיילון הבוקר נתיב לתחבורה הציבורית והשיתופית.

מהירות נסיעת האוטובוסים השתפרה משמעותית בעקבותיו, אך יתכן שעל משרד התחבורה לבחון האם הנסיעות השיתופיות אכן מצדיקות תשתית נפרדת שאמורה לשמש אוטובוסים באופן בלעדי. המדינה מכשירה נתיבים רבים לתחבורה שיתופית ומתוכננים כאלו גם בכביש 1 ובכביש 6. ואולם השקעת המשאבים האדירה ניתנת לשירות שעדיין לא הוכיח עצמו ויחד עם התחבורה הציבורית שאמורה לקבל תעדוף. בינתיים, אין גם טכנולוגיה לאכיפת נסיעות שיתופיות, ולא נסיעות בודדות, כך שכלי רכב שאין בהם מספיק נוסעים, נעים על הנתיב ומאטים את תנועת האוטובוסים.

בנוסף, במסגרת התוכנית הממשלתית "תוכנית המיליון" להקטנת התלות ברכב הפרטי, נקבע כי המחיר המקסימלי של שני שקלים לק"מ בנסיעה שיתופית יוכפל כדי להגדיל את הכדאיות שבנסיעות כאלה וכך להגדיל את השימוש באפליקציות המאפשרות נסיעות שיתופיות. עם זאת, אחת מהאפליקציות היחידות שמציעות שירות כזה בישראל הודיעה על הפסקת עבודתה בכל העולם.

ייתכן שבתאגיד הענק מזהים מגמה שהממשלה מפספסת ופועלת הפוך לה, ושעל קובעי המדיניות "לחשב מסלול מחדש" ולתעדף תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, כפי שנעשה בעולם המערבי. מגמה זו מוכרת בעולם ומומחי תחבורה מסבירים שלמודל לא תמיד יש ישימות, שכן אנשים מעדיפים לנסוע בזמנם החופשי, בספונטניות ומבלי תלות באדם אחר - בוודאי כשיש ברשותם רכב פרטי.