זעקות השבר סביב העלאת הריבית מסוכנות ופופוליסטיות

הגמילה מכסף זול היא קשה, אבל היא הכרחית וחיובית. מי שחושב שקוני הדירות נפגעים מריבית כזו, לא מבין כמה הם נפגעו מריבית אפסית • וגם: תהא דעתכם על הכביש החדש שיחנך בשבוע הבא בכניסה לירושלים אשר תהא, מוכרחים לתת קרדיט על ההצלחה המרשימה להקדים משמעותית את פתיחתו • כוכבי השבוע

בנק ישראל. הגמילה מכסף זול היא קשה, אבל היא הכרחית וחיובית / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בנק ישראל. הגמילה מכסף זול היא קשה, אבל היא הכרחית וחיובית / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בלתי מספיק
צריך לבחור: צינון מחירים, או התנגדות לריבית 

זעקות השבר סביב העלאת הריבית מסוכנות ופופוליסטיות. כתבתי את זה כשעלינו ל־1.25%, אבל זה נכון לא פחות כשאנחנו כעת עם ריבית של 2%. הגמילה מכסף זול היא קשה, אבל היא הכרחית וחיובית. מי שחושב שקוני הדירות נפגעים מריבית כזו, לא מבין כמה הם נפגעו מריבית אפסית. ריבית שסיממה יזמים לקנות קרקע בכל מחיר, פשוט כי הם ידעו שגם קוני הדירות יקנו מהם כמעט בכל מחיר (ורק המשכנתה תגדל יותר).

אם ליבנו יוצא כל כך לאנשים שלקחו משכנתאות, ורואים אותן כרגע מתייקרות, רק תזכרו שבשם אותו הגיון, לא נרצה שמחירי הדירות פה ירדו. זה הרי יפגע לפני הכל במאות האלפים שכבר קנו דירות יקרות בשנים האחרונות. ואגב, אולי זה מסביר למה גם הפוליטיקאים לא באמת עושים הרבה כדי להוריד את המחירים. 

מצוין
הכביש שמלמד את הרכבת הקלה שיעור חשוב

מדינה שמכפילה את עצמה כל 30 שנה זקוקה כל העת להיקף אדיר של תשתיות: תחבורה, מוסדות ציבור, אנרגיה, מים, ביוב ועוד. אבל נדמה שהתרגלנו כבר מזמן שבכל הנוגע לאותם פרויקטים, הם תמיד יגיעו באיחור. ככה זה.

ולו בגלל זה, ותהא דעתכם על הכביש החדש שיחנך בשבוע הבא בכניסה לירושלים אשר תהא, מוכרחים לתת קרדיט על ההצלחה המרשימה להקדים משמעותית את פתיחתו. החוזה מול המדינה הגדיר ליזמים (שפיר ופיצרוטי האיטלקית) להשלים את כביש 16 בתוך 4 שנים מה־7 בנובמבר 2019. אבל כאמור, הכביש יפתח יותר משנה לפני אותו מועד. מדובר בעוד הוכחה לחשיבות מנגנון התמריצים, לאחר שבחוזה משנת 2018 נקבע כי היזמיות יקבלו מהמדינה 21 מיליון שקל לכל רבעון שבו יסעו מכוניות על הכביש.