האם רוסיה שורפת את הגז הטבעי שאינה מעבירה לאירופה?

לפי ה-"BBC", מומחים מעריכים כי במפעל המקושר לרשת אספקת הגז הרוסית נשרפים בחודשים האחרונים כ-4 מיליון קוב של גז מדי יום • לשריפה עלולה להיות השפעה חריפה על האזור הארקטי

צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin Pool
צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin Pool

סוגיית אספקת הגז הטבעי מרוסיה לגרמניה מטלטלת את שווקי האנרגיה בחודשים האחרונים. מחיר הגז עבר את השיא שנרשם אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, וחצה את רף ה-300 אירו למגה-ואט-שעה בימים האחרונים. מחיר החוזים על החשמל בגרמניה ובצרפת (שסובלת ממשבר בתעשיית האנרגיה האטומית שלה) הגיעו ליותר מ-1,000 אירו למגה-ואט-שעה. רוסיה הפחיתה את הזרמת הגז בנימוקים טכניים, ומאיימת להשבית את צינור נורד סטרים לעבודות תשתית. כיום, רק כ-20% מהקיבולת האפשרית זורמת בו, לגרמניה הצמאה לגז לחימום ולתעשייה.

●  גרמניה בדרך למיתון ובריטניה חסרת אונים: הסערה המושלמת מכה באירופה 
התחזית המדאיגה של הכלכלן שמכיר את גוש האירו מקרוב
מחיר הגז באירופה מזנק לגבהים חסרי תקדים: עלה ב-700% השנה  

כעת סבורים מומחים כי ייתכן שרוסיה שורפת חלק מכמויות הגז הגדולות שהיא אינה מייצאת. רוסיה גם ניתקה את הגז לשורת מדינות קטנות יותר, בנוסף להפחתת הזרמת הגז לגרמניה ולאיטליה. מומחים תיארו לכלי התקשורת האירופיים כי בחודשים האחרונים איתרו שריפה מסיבית של גז (Flaring), בשווי של מיליוני דולרים ביום. הגז שנשרף משחרר כמויות גדולות של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה, והחשש הוא מהשפעה חריפה על האזור הארקטי הסמוך.

לפי ה-"BBC", שדיווח על התופעה, מומחים איתרו חתימות חום עקביות וגבוהות באופן קבוע החל מחודשי הקיץ האחרון במפעל המקושר לרשת אספקת הגז הרוסית בפורטוביה, סמוך לסנט פטרסבורג. לפי הערכות, במקום נשרפים באופן שוטף בחודשים האחרונים כ-4 מיליון קוב של גז מדי יום. שגריר גרמניה בבריטניה אישר לרשת החדשות כי מדובר בגז רוסי שנשרף "משום שרוסיה לא יכולה למכור אותו במקום אחר". לפי הדיווחים תושבים פינים מעבר לגבול שמו לב ללהבה תמידית הבוערת מעבר לגבול. המפעל ממוקם קרוב לנקודת הכניסה לצינור נורד סטרים 1.

"מעולם לא ראיתי מפעל LNG (גז מונזל המיוצר במפעל בפורטוביה) שורף כל כך הרבה גז", אמרה ל-"BBC" ד"ר ג'סיקה מקארתי, מומחית לתצלומי לוויין מאוניברסיטת מיאמי. "מאז יוני בערך, ראינו את שריפת הגז מגיעה לשיא, ומאז היא פשוט המשיכה", הוסיפה.

בניגוד לנפט או פחם, שמיוצאים כעת בכמויות הולכות וגדלות להודו ולסין, לרוסיה אין אפשרות זמינה להגביר את יצוא הגז הטבעי מבלי להשקיע בתשתית חדשה שתוביל אותו מזרחה. לפי הערכות המומחים, ייתכן שהגז העודף שאינו מוקצה לאירופה הופנה למפעל ה-LNG, שלא הצליח להתמודד עם הגדלת הכמויות, ולכן "גזפרום" שורפת אותו כפתרון חירום.