מחיר הגז באירופה מזנק לגבהים חסרי תקדים: עלה ב-700% השנה

המחירים האסטרונומיים משקפים סיכון מוגבר של אירופה לצלול למשבר כלכלי, ומעלים את הסיכון להקצבת גז מסיבית החורף ביבשת • בימים האחרונים רוסיה הודיעה כי צינור הגז "נורד סטרים" המעביר גז לאירופה ייסגר בעוד כמה ימים ל"עבודות תשתית" בלתי-מתוכננות

צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock
צינור הגז נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock

מחירי הגז באירופה זינקו גם היום (ב') בעשרות אחוזים, והם חותמים עלייה מטאורית של 700% בשנה החולפת. מחיר ג'יגה-ואט שעה הגיע היום במסחר בחוזים עתידיים על גז טבעי המתנהל באמסטרדם ל-291 דולר. רק היום עלה מחיר הגז הטבעי ב-20%, ובהשוואה למחיר הממוצע בשנים האחרונות, הרי שהמחיר כעת גבוה פי 14. המחירים האסטרונומיים משקפים סיכון מוגבר של אירופה לצלול למשבר כלכלי, ומעלים את הסיכון להקצבת גז מסיבית החורף ביבשת.

הגורם הנקודתי לעלייה היום במחירי הגז, לפי פרשנים, הוא האיתות ממוסקבה, שהודיעה בימים האחרונים כי צינור "נורד סטרים" דרכו עובר מעט הגז הטבעי שרוסיה עדיין מספקת למערב, ייסגר בעוד כמה ימים ל"עבודות תשתית" בלתי-מתוכננות. רוסיה מזרימה רק כ-20% מקיבולת הצינור החל מסוף יולי. היא מנמקת זאת בבעיות טכניות הנובעות, לדבריה, מהסנקציות הבינלאומיות על תעשיית האנרגיה שלה, אך לדברי המערב מדובר בשימוש בגז כבנשק. "ייתכן שרוסיה תנצל את ההזדמנות כדי להפסיק לגמרי את האספקה", אמר אנליסט לעיתון הבריטי "פייננשייל טיימס".

ההסתערות על הגז מתנהלת כעת על ידי שחקנים מרכזיים בתחום, המעוניינים להבטיח ייצור על רקע חששות ריאליים להפסקת הזרמת גז על ידי ממשלות אירופה לתעשייה, מקפיצה עוד יותר את המחיר, דיווחה התקשורת הכלכלית באירופה. סוחרי היבשת נתקלים בהצעות גבוהות של רוכשי גז מונזל (LNG) מאסיה, שגם הם מעוניינים להבטיח את הייצור בחורף הקרוב. עד כה, נסמכה אירופה בחלקה הגדול על גז רוסי.

הממשלות עוצרות את עליות המחירים לצרכן

עליות המחירים החדות טרם התגלגלו במלואן על הצרכנים ביבשת, כאשר ממשלות מנסות להגן עליהן מרמת המחירים חסרת-התקדים. בבריטניה, הממשלה אישרה את העלאת תקרת הגבייה על גז מאוקטובר הקרוב, מה שאמור להזניק את האינפלציה במדינה ל-13% בחודשים הקרובים, לפי "בנק אנגליה".

לפי אנליסטים ב-Citi, בינואר הקרוב - כאשר התקרה תעלה שוב - תזנק האינפלציה בממלכה המאוחדת ל-16.2%. בגרמניה עד כה הורשו חברות הגז להעלות את המחירים בכמה עשרות אחוזים בלבד.

עליית מחירי הגז מלווה בזינוק גם במחירי הפחם, ובעלייה כוללת במחירי החוזים על החשמל. גם צרפת, שמייצרת את רוב החשמל מכורים גרעיניים, נמצאת בבעיה קשה בגלל כורים רבים המנותקים מהרשת בשל תפקוד לקוי. בגרמניה התקשו בשבועות האחרונים להגביר את ייצור החשמל מפחם בשל ירידת מפלס נהר הריין, והצורך לשנע פחם לתחנות כוח בכמויות מופחתות. בימים האחרונים ירדו גשמים שאמורים להעלות את המפלס, אך הוא רחוק מלחזור לשימוש מלא.