משרד האוצר ביקש להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים

שר האוצר אביגדור ליברמן פנה לבית הדין לעבודה על מנת להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים, בניגוד לעמדת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון • ליברמן: "אנחנו ננהל עד הצלצול הראשון מו"מ, נעשה הכל. יש צמצום פערים אך הם עדיין משמעותיים"

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משרד האוצר פנה לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים כדי למנוע שביתה בפתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר. בעוד שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מסרבת להוציא צווי מניעה לשביתה אמר שר האוצר אביגדור ליברמן בתדרוך לעיתונאים בצהריים (א') כי "נאלצנו לפנות לפרקליטות להוצאת צווי מניעה על מנת שהלימודים יפתחו כסדרם. ראיתי שהיום במגזר החרדי פתחו את הלימודים בלי קשר לשום דבר ושם הם מתקיימים. אני פעלתי מתוך אחריות... אני מקווה שגם משרד החינוך יצטרפו לדרישה שלנו לפתוח את הלימודים".

באשר לתזמון אמר ליברמן: "חיכיתי את המקסימום זמן שאפשר כדי להגיע מוכנים לראשון בספטמבר. התנעה של התהליך לוקחת שלושה-ארבעה ימים. אני משתדל לפעול בדרג המקצועי ותפקידי לאפשר לו לפעול בלי לחצים ולנטרל את הלחצים הפוליטיים. אני עוד מעט נפגש עם רה"מ, אני אעדכן אותו ואני מקווה שיתמוך וייתן גיבוי".

ליברמן אמר עוד כי הוא פועל בשני ערוצים במקביל: גם במשא ומתן מול משרד החינוך והסתדרות המורים וגם בהנחיה לפרקליטות למנוע שביתה, "אנחנו ננהל עד הצלצול הראשון מו"מ, נעשה הכל. יש צמצום פערים אך הם עדיין משמעותיים". בנוסף לשאלת גלובס אמר שר האוצר כי הוצעה להסתדרות המורים הצעת פשרה לפיה ניתן לסכם את הדברים שהוסכמו ולהמשיך במשא ומתן עד לראש השנה, 23 בספטמבר ולהימנע מהשביתה. "אם רוצים לסגור את הנושא אפשר להסכים ולהתחיל את שנת הלימודים ולהמשיך ולדון עד ל-23 בספטמבר. לא חייבים לשבות. תפסת מרובה לא תפסת כלום. חלק מההצעה שלנו זה לצאת לדרך עם מה שמוסכם".

באשר לטענותיו נגד משרד החינוך אמר ליברמן, "השיח מתנהל בדרג מקצועי וככה זה צריך להיות. אני מאוד מעריך ומכבד את הדרג המקצועי במשרד החינוך אני מכיר ומעריך מאוד את דלית שטאובר". באשר לטענת יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד לפיה מופעל נגדה "טרור" אמר: "אני שומר על ערוצים פתוחים עם יפה בן דוד אנחנו מדברים כל הזמן גם אתמול וגם היום. כל האנשים במשרד האוצר מנסים לעשות את זה בצורה הכי מכובדת וכנה".

הנושאים במחלוקת לדברי ליברמן הם שניים: ימי החופשה והניסיון לצמצם אותם וכן טבלת השכר והתגמול למורים הוותיקים.

ליברמן: הצענו הצעה נדיבה

ארבעה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים, התייחס שר האוצר גם למסגרת המוסכמת להסכם וכן לחשש ממשבר כלכלי עולמי בחורף. "המסגרת היא ארבעה מיליארד שקלים לתקציב ההסכם. אני מציע לשים לב להודעות מארה"ב, אנחנו בדרך למשבר כלכלי קשה עוד בחורף הקרוב ואני מבקש לשים לב להתראות שאנחנו מקבלים מכל עבר. הצענו פה הצעה נדיבה".

ליברמן הפנה גם את הכתבים למצע של תקווה חדשה (מפלגתה של שרת החינוך) ואמר "אני מציע לכל הכתבים לראות את המצע של תקווה חדשה שהציעו שכר למורה מתחיל 8,000 ואנחנו מציעים 9,000. בסופו של דבר הכי פשוט להגיד יש כסף וקחו, העיקר לסגור את האירוע. מה פשוט מזה. אני חושב שפה חייבת להיות אחריות. כולם אומרים יש לזה מחירים אלקטורליים אני מוכן לשלם את המחירים האלקטורליים כי אני מחויב להתנהל באופן אחראי. רק הריבית שאנחנו משלמים היום על חובות המדינה זה 42 מיליארד בשנה. זה סכום דמיוני".

שרת החינוך שאשא-ביטון הגיבה לדבריו של ליברמן ואמרה: "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן בו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו"מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים. משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים.

"הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום. מדובר במשבר לאומי. זה הזמן לכנס את הממשלה כדי לפתור אותו".