לרענן את חוק ביטוח בריאות ממלכתי

הגיע הזמן שלאזרחים תהיה האפשרות לבחור באיזה מרכז רפואי יקבלו טיפול, בדיוק כפי שהם יכולים לבחור קופת חולים

המרכז הרפואי שיבא-תל השומר / צילום: אוהד צויגנברג, "הארץ"
המרכז הרפואי שיבא-תל השומר / צילום: אוהד צויגנברג, "הארץ"

הכותב הוא משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא ומנהל בית החולים הכללי

מערכת הבריאות בישראל היא אחת מהטובות ביותר בעולם. מנגד, היא חייבת להתאים את עצמה לרוח הזמן ונדרשת לבצע שינויים הכרחיים שיבטיחו כי תמשיך להיות כזאת.

לפני שבועות ספורים נפל דבר במערכת הבריאות, בעל השלכות דרמטיות על האופן שבו יינתנו שירותי רפואה ובריאות בהווה ובעתיד.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בראשותה של השופטת עידית איצקוביץ, פסק כי החלטתה של קופת חולים למנוע ממבוטחיה במרכז הארץ לקבל שירותים רפואיים במרכז הרפואי שיבא, מהווה פגיעה בזכויותיהם. למעשה, בית הדין העניק למבוטחים את זכות הבחירה.

פסיקת בית הדין היא אבן דרך ראשונה במהפכה הנדרשת במערכת הבריאות. הצורך בשינוי נובע מהיעדר ההתאמה של חוק בריאות ממלכתי, שחוקק ב-1995, לעידן הנוכחי. במקור, חוק זה עיצב את מערכת הבריאות כמושתתת על הרפואה בקהילה, כשכל אחד מתושבי ישראל קיבל את הזכות לבחור באחת מקופות החולים וברופא משפחה. עם זאת, לא ניתנה הזכות לבחור בית חולים.

מחסור בתקציב

במוקד הוויכוח, שהוביל לעתירה שהוגשה על ידי ראשי רשויות מקומיות במרכז הארץ לא עמדה סוגיית איכות הטיפול, אלא גובה ההנחות שדרשה קופת החולים ממשרד הבריאות. כמו שאר המערכת, גם קופות החולים סובלות ממחסור בתקציב ועושות כל שביכולתן כדי לרכוש מבתי החולים שירותים במחיר הנמוך ביותר. אלא שמצב זה מוביל לכך שכוונת המחוקק כי התחרות בין בתי החולים וההסכמים עם קופות החולים יישענו לא רק על מחיר - כי אם גם על איכות הטיפול וזמינותו - אינה מיושמת; והדיון העיקרי הוא סביב המחיר שישלמו הקופות עבור אשפוז מבוטחיהן בבתי החולים.

כאשר מחיר הופך השיקול היחיד במתן שירותים רפואיים, הנפגעים העיקריים הם המטופלים. ניהול משא ומתן על גב המטופלים אינו ראוי, מה גם שאינו אתי.

חוק בריאות ממלכתי קובע כי שירותי הבריאות יינתנו לפי שיקול דעת רפואי, באיכות סבירה, בתום זמן סביר ובמרחק סביר ממקום מגורי המבוטח. למשפט כללי זה מעולם לא נוצק תוכן והמבוטחים נשלחו לבתי החולים, על פי שיקולים של הקופות. למעשה, גם המושג "סביר" מעולם לא הוגדר עד לפסיקה התקדימית האחרונה, ומכאן חשיבותה ומשמעותה לאופן שבו יינתנו שירותי רפואה בישראל.

זכות בסיסית

ראשי הרשויות שהגישו את העתירה נגד קופת החולים, יצאו להגנה על זכות בסיסית של תושביהם זו, והוכיחו את נחישותם להעניק לתושביהם את הזכות לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהם ולבחור במקום שבו יקבלו את הרפואה הטובה ביותר על פי צורכיהם.

עיקרון ידוע בכלכלה הוא שתחרות מיטיבה עם הצרכנים. לצד החשיבות הרבה שיש בפסיקה, ששמה את המטופל במרכז, הגיעה העת לרענן את חוק בריאות ממלכתי ולהעניק לכל אדם גם זכות לבחור את בית החולים שבו יטופל. על ידי כך, לאפשר תחרות בין בתי החולים שתתמרץ אותם להיות טובים יותר ותוביל לכך שהמטופלים יקבלו שירותים רפואיים זמינים, מתקדמים וחדשניים יותר.

שירותי בריאות הם זכות בסיסית ויסודית של כלל תושבי מדינת ישראל באשר הם, ומהווים חלק בלתי נפרד מהחוסן האישי והלאומי שלהם. מחובתנו לדאוג כי יהיו זמינים ונגישים לכל אדם באשר הוא אדם.