מינהל התכנון מצנן את החלומות הנדל"ניים במאבק השליטה על בזן

בזמן שמאבקי השליטה על בזן מתקרבים לנקודת הכרעה, מינהל התכנון בוחן הגבלת היתרי בנייה במפרץ חיפה כדי לא לסכל את תמ"א 75 - תוכנית המתאר הארצית למפרץ

בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

בזמן שמאבקי השליטה על בזן מתקרבים לנקודת הכרעה, ועדת העורכים של תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75), שצפויה להתכנס בשבוע הבא, תבחן הגבלת כל היתרי הבנייה לפי סעיף 78 לחוק התכנון והבנייה, וזאת במטרה למנוע הוצאת היתרי בנייה לטובת המשך הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה שאינם תואמים את התכנון המתגבש. 

תספורת של כמיליארד שקל: הסדר החוב שמבשלים בעלי הפטרוכימיים לצורך השתלטות על בזן 

לפי דיווחים מהיום (ב'), "הקבוצה של בעלי השליטה הנוכחיים, דייויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, יחד עם יונה פוגל, דייויד בוברוב ואדר ואוהד שוורץ, שני חתניו של בני שטיינמץ, אמורה להזרים במסגרת הסדר 100 מיליון שקל לחברה כדי לממש את זכות הסירוב לרכישת השליטה בבזן מידי החברה לישראל תמות 550 מיליון שקל. זאת במקום עסקה מול האחים חג'ג'". 

אולם ועדת העורכים בראשות ליאת פלד תבחן, במסגרת גיבוש החלופה, להמליץ בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפרסם הודעה על הכנת תוכנית לפי סעיף 77 לחוק, במסגרתה כאמור תוגבל ככל אפשרות בנייה במפרץ.  

ליאת פלד, סמנכ''לית מינהל התכנון / צילום: יח''צ
 ליאת פלד, סמנכ''לית מינהל התכנון / צילום: יח''צ

שינוי הדרגתי של לב המטרופולין

כזכור, בחודש מאי החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להורות על עריכת התוכנית למפרץ חיפה (תמ"א 75).

התוכנית, שתקודם בשיתוף מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, היא על השטח המצוי בלב מטרופולין חיפה, והיא מהווה פוטנציאל להעצמה משמעותית של הערים במפרץ חיפה והמטרופולין כולו. מדובר בפרויקט מורכב ביותר שמצריך ראייה כוללת ומשולבת, בחינת חלופות ומתן מענה למיקום למגוון התשתיות הארציות המצויות כיום במפרץ, בכללן תשתיות הנצרכות לתפקוד משק האנרגיה.

התוכנית החדשה תהווה בסיס לשינוי הדרגתי של לב המטרופולין, ומטרתה שיפור איכות החיים וחיזוק העירוניות במפרץ חיפה באמצעות הסבת תעשיית הזיקוק והמפעלים הנלווים לה לתעסוקה מגוונת, בסמוך ובשיתוף-פעולה עם מוסדות להשכלה גבוהה בחיפה, המשתלבת עם תוספת משמעותית של יחידות דיור בלב המטרופולין.

הכנת התמ"א מהווה את המסגרת התכנונית הנדרשת על בסיס העקרונות שהותוו בהחלטת הממשלה ובדוח המלצות ועדת המנכ"לים הבין-משרדית, בהם גובשו אסטרטגיה ממשלתית, עקרונות פעולה לפיתוח וקידום מפרץ חיפה והתמודדות עם מפגעים וזיהומים הקיימים במפרץ אשר אינם מאפשרים פיתוח עירוני ומטרופוליני בר-קיימא.

התמ"א תעסוק בין השאר בנושאים: יצירת רקמה עירונית רציפה בין הקריות לעיר חיפה, חיזוק כלכלי של העיר חיפה ומטרופולין חיפה, פיתוח פארק מטרופוליני הנסמך על נחלי האזור, חיבור העיר לים ולנמל ופינוי מטרדים ושיפור איכות הסביבה.

ממינהל התכנון נמסר: "ועדת העורכים לגיבוש תמ"א 75 תתכנס בשבוע הבא על-מנת לדון בחלופות למערך ייעודי הקרקע המתארי לאזור המפרץ. במסגרת זו נבחנים ייעודי קרקע חליפיים למתחמים המבונים בתוך שטח המפעלים וסביבתם.  כמו כן נבחן שטח הפארק המטרופוליני ושטחים פתוחים נוספים באזור. תכנון זה נועד להוביל לשינוי פני המפרץ, כך שישולבו בו שימושים של מגורים ותעסוקה לצד פארק מטרופוליני איכותי, שיישען על נחל הקישון ובהמשכו יתחבר לפארק מורד הקישון, וכל אלה לטובת שיפור איכות החיים לתושבי המטרופולין.

"במסגרת גיבוש החלופה תבחן ועדת העורכים להמליץ בפני המועצה הארצית לפרסם הודעה על הכנת תוכנית לפי סעיף 77 לחוק ולהגביל הוצאת היתרי בנייה לפי סעיף 78 לחוק התכנון והבנייה, זאת במטרה למנוע הוצאת היתרי בנייה לטובת המשך הפעילות הפטרוכימית במפרץ ושאינם תואמים את התכנון המתגבש".