בעל חברת התיירות שעדיין לא התרגל לבירוקרטיה: "המדינה לא מכירה בהוצאות השוטפות ומכבידה במסים"

אורי שחף ממבשרת ציון, נשוי, אב ל־3 וסב ל־5 • מנכ"ל ובעלי חברת פלטינום בע"מ • "רשות הטבע והגנים סגרה 99% משמורות הטבע למטיילים. במקום לענות על הצורך של ריבוי מטיילים ולפתוח אזורי טיול - היא עושה את ההפך" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אורי שחף, מנכ''ל ובעלים של חברת פלטינום בע''מ / צילום: תמונה פרטית
אורי שחף, מנכ''ל ובעלים של חברת פלטינום בע''מ / צילום: תמונה פרטית

אורי שחף, מומחה לתיירות פנים ותיירות יוצאת, פעיל בתחום כבר 30 שנים. החברה שבבעלותו, "פלטינום", עוסקת בתיירות, כנסים ואירועים, וקיים בה גם אגף נוסף ומיוחד העוסק בפעילות אקסטרים: במסגרתו היא מפעילה סדרות של טיולים מיוחדים מיום ועד שבועיים, בית ספר לגלישה, טיפוס וחילוץ ובית ספר לנהיגת שטח 4X4. כמו כן, החברה מפיקה את Ultra Desert - סדרת מרוצים מדבריים מ־10 ק"מ ועד 160 ק"מ - ומתכננת מסעות וטרקים ליעדים רבים בעולם.

בנוסף, לחברה גם יש פרויקט חדש - "היפראקטיבית - נשים חובקות עולם". הוא מיועד לנשים בלבד ובמסגרתו מתקיימת סדרה של מסעות. הראשון שבהם הוא מסע ייחודי בן 3 ימים הכולל פעילות אקסטרימית, מפגשים, לימוד נהיגת שטח, בישול ועוד. המסעות יהיו בהובלת נשים והחזון של החברה הוא להפיק מעל 10 טיולים בארץ, ועוד עשרה בחו"ל בכל שנה.

אומנם אורי לא חדש בתעשייה, אך הוא עדיין לא התרגל לבירוקרטיה. "מדינת ישראל אינה ידידותית לבעלי עסקים, זה לא חדש", אומר אורי. "לדוגמה, משרד התחבורה ומס הכנסה בקושי מכירות בהוצאות השוטפות של אמצעי הפעלת החברה. ההכבדה במסים מגיעה לכל חלקה טובה. עלויות הרישוי, הדלק והתחזוקה יקרים והרוב לא מוכר. בסוף זה מתגלגל ללקוח ומהווה אבן נגף בתפעול השוטף.

"בנוסף, רשות הטבע והגנים סגרה 99% משמורות הטבע למטיילים. במקום לענות על הצורך של ריבוי מטיילים ולפתוח אזורי טיול - היא עושה את ההפך, לרוב בלי סיבה. בתחום התיירות הנכנסת אנחנו נחשבים לאחת המדינות היקרות בעולם. כמות התיירים שנכנסים לישראל מגוחכת".

אורי אף מתייחס לבעיה שפוקדת עסקים בתקופת משבר, לרבות בקורונה. "בעלי החברות מחפשים מקורות מימון, בהן לא היה צורך בזמנים רגילים. סדרת ההחלטות של הממשלות האחרונות בתקופת הקורונה גרמו לקשיים תזרימיים רבים, כך גם בבנקים. כל בקשה לאשראי מלווה בדוחות מס ומאזנים. עכשיו לך תסביר לבנקאי - 'הלו... המדינה נעצרה...שכחתם?'"

איך אתה שורד תקופות כאלה?
"אחד הפתרונות הוא למעט בהוצאות. לעבוד מהבית, לצמצם כוח-אדם, לא להשתתף במכרזים שהרווח הגולמי בהם זעיר. לפלטינום יש פעילות תיירות פנים מגוונת וזה מה שסייע לחברה לצלוח באופן סביר את תקופת הקורונה".

כשאורי מתייחס לעתיד, הוא מקווה בעיקר לביטחון תעסוקתי. "קודם כל שיהיה שקט, פשוט שקט תעשייתי, בפוליטיקה ובביטחון. זה מה שאנשי העסקים צריכים יותר מכל דבר אחר. המטרה שלנו היא לחזור, בלי הפרעות, לתחומי ההפקות, לכנסים ולאירועים, ולהגביר את הפעילות האתגרית והאקסטרימית. אם מסתכלים על העתיד הרחוק יותר, אנו רוצים להחזיר תיירות נכנסת לפרויקטים הייחודיים של החברה שלנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il