"רווח בלתי נתפס": הנחה של כמיליון שקל לזוכי מכרז "מחיר מטרה" ביהוד

השטח המדובר ביהוד-מונוסון נמצא באזור מבוקש במרכז הארץ, בסמיכות לסביון-גני יהודה • גם במכרז שנסגר בשכונת גליל ים בהרצליה, זכו זכאי "מחיר למשתכן" בהנחה משמעותית בשווי הדירות

יהוד-מונסון / צילום: איל יצהר
יהוד-מונסון / צילום: איל יצהר

מכרז בשלושה מתחמים לבנייה רוויה ומסחר בשכונת "גדות" ביהוד-מונוסון נסגר היום (ב'). במסגרת המכרז מתוכננות להיבנות 462 יחידות דיור, 370 מתוכן ישווקו במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" לפי שווי של 18,156 שקל למ"ר, מחיר שקבע השמאי הממשלתי. 

שתי דירות זהות, מיליון שקל הבדל: השכונה שממחישה את העיוות בהגרלות הממשלתיות 

המחיר משקף 2.2 מיליון שקל עבור דירה בפרויקט, אולם המחיר למ"ר בשוק החופשי עומד כיום על כ-32 אלף שקל למ"ר, המשקפף מחיר של 3.2 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. כלומר, מדובר על הנחה שיכולה להגיע ליותר ממיליון שקל לזכאי.

השטח המדובר ביהוד-מונוסון נמצא באזור מבוקש במרכז הארץ, בסמיכות לסביון וגני-יהודה. לצורך ההשוואה, פרויקטים של חברת יובלים באור יהודה, הקרובים לשטח הפרוייקט, מתומחרים כיום לפי 28 אלף שקל למ"ר. גם בפרויקט של אשדר בשכונת בית בפארק באור יהודה, הנמצאת מעבר לכביש, המחיר עומד על 29 אלף שקל למ"ר, ולפי ההערכות, המחירים בשכונה הזו צפויים להגיע ל-32 אלף שקל למ"ר ואף יותר.

אין זו הפעם הראשונה שזוכי התוכניות המוזלות מקבלים הנחה של מאות אלפי שקלים. במכרז שנסגר בשכונת גליל ים בהרצליה, זכו זכאי המחיר למשתכן בהנחה משמעותית בשווי הדירות, שנאמדה בכמיליון שקל במיקום מבוקש, וגררה ביקורת רבה על משרד הבינוי והשיכון.

לצורך הדוגמה: משפחות שרכשו דירת 5 חדרים תמורת 2.4 מיליון שקל, יכולות למכור אותה היום בכ-4 מיליון שקל; אחרים שרכשו אז דירת 4 חדרים תמורת 1.8 מיליון שקל, דירתם מוערכת כיום בכ-3.8 מיליון שקל. כמובן שרוכשי הדירות בפרויקט "מחיר למשתכן" אינם יכולים למכור את דירתם מיד עם רכישתה, ולכן הערכת המחיר של דירותיהם אינה רלוונטית לפי שעה. אך אם מחיר הדירות ימשיך לעלות, ניתן להניח שצפויה להם עוד תוספת רווח, ומי יודע כמה. 

"לא היה אינטרס לתת הנחה מטורפת" 

אירית הופר, בעלים של חברת אינהאוס שיווק פרויקטים, אומרת כי "המחיר אותו נקב השמאי הממשלתי לטובת מכרז 'מחיר מטרה' במיקום שנחשב מאוד מבוקש במרכז הארץ, נמוך בעשרות אחוזים מהשווי הריאלי, וזאת על אף הבטחות הממשלה שתגביל את שווי ההטבה לזכאים ותצמצם את הפערים בין אזורי ביקוש לפריפריה. הזכאים שיזכו בדירות במכרז הזה, למעשה יגרפו לכיסם כבר היום הטבה של מיליון שקל". 

אירית הופר / צילום: מיכל בנדק
 אירית הופר / צילום: מיכל בנדק

גם תמר אברהם, שמאית מקרקעין בכירה מיהוד, חושבת כי ההנחה שניתנה בלתי סבירה. "אין ספק שמדובר בזכייה במחיר מאוד נמוך יחסית למחירים בשוק החופשי. לצורך ההשוואה, ביולי האחרון נסגר מכרז על 5 מגרשים ביהוד, ושם מרכיב הקרקע לבד עומד על 1.7-1.8 מיליון שקל לא כולל בנייה, כלומר דירה של 4 חדרים תימכר ביותר מ-3 מיליון שקל. וכאן לפי 'מחיר מטרה' יהיה לזוכים רווח של יותר ממיליון שקל, שזה בלתי נתפס".

מה היה השיקול מאחורי השמאי הממשלתי?
אברהם: "להערכתי מדובר על פער בזמנים בין השומה שניתנה לבין המחיר העכשווי של הדירות. כאמור, לא היה אינטרס לתת כזו הנחה מטורפת, ומה שקרה זה שהשמאי הממשלתי עשה שומה לפני כ-10-12 חודשים, והשוק עלה בזמן הזה בצורה דרמטית, מה שהפך את השומה ללא רלוונטית. אני חושבת שתיקון השומה הוא עניין משפטי, וזה כפוף למדיניות הממשלה".