עם תספורת של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח: דייויד פדרמן בדרך לשליטה בבזן

מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים אישרו  הסדר החוב, שיאפשר מימוש זכות הסירוב לרכישת מניות החברה לישראל בבית הזיקוק בחיפה • פדרמן ושותפיו לשליטה ישקיעו כ-100 מיליון שקל בלבד במסגרת ההסדר - לאחר שעד היום נמנעו מלתמוך בפטרוכימיים חדלת הפירעון

דיוויד פדרמן,  מבעלי פטרוכימיים / צילום: ראובן שוורץ - ''ידיעות אחרונות''
דיוויד פדרמן, מבעלי פטרוכימיים / צילום: ראובן שוורץ - ''ידיעות אחרונות''

הסדר החוב בחברת פטרוכימיים זכה לרוב הנדרש בקרב מחזיקי האג"ח שלך החברה, שיספגו תספורת של כמיליארד שקל. משמעות האישור היא שדיוויד פדרמן ושותפיו לשליטה בפטרוכימיים, שעד היום נמנעו מתמיכה בחברה חדלת הפירעון, נמצאים בדרכם "לחזור לעניינים" ולהשתלט על חברת בזן, בית הזיקוק שבמפרץ חיפה. זאת, אגב השקעה של כ-100 מיליון שקל בלבד.

חברת  הפטרוכימיים  המנוהלת על ידי רפי ערד אינה מסוגלת מזה תקופה לשרת את חובות האג"ח שלה בסכום של כ-1.67 מיליארד שקל, כשמולם הנכס היחיד שבידיה הן 15.5% ממניות בזן  בשווי שוק נוכחי של כ-700 מיליון שקל.

הסדר החוב הנוכחי נועד לאפשר לחברה לרכוש את מניות בזן שנמצאות כיום בידי החברה לישראל של עידן עופר. זאת, לאחר שבמהלך חודש מרץ השנה נודע כי החברה לישראל, המחזיקה לצד הפטרוכימיים במניות השליטה בבזן, מנהלת מגעים למכירת החזקותיה לידי חג'ג' נדל"ן של האחים עידו וצחי חג'ג' (שלוטשים עיניים להשבחת הקרקעות של בזן במפרץ חיפה).

חודש לאחר מכן נחתם הסכם בין הצדדים, לפיו תשלם חג'ג' נדל"ן כ-550 מיליון שקל עבור 17% ממניות בזן ותיכנס בנעליה של החברה לישראל כבעלת שליטה. בינתיים, זינקה מניית בזן על רקע הציפיות לעסקה והשיפור המשמעותי שחל בעסקיה לאור עליית מחירי הנפט - ועקף בקרוב ל-40% את מחיר העסקה.

נסיקת המניה הובילה את בעלי השליטה בפטרוכימיים והנושים להכריז על מימוש זכות סירוב ראשונה לרכישת המניות, המוקנית לחברה במסגרת הסכם השליטה בבזן ובהמשך להסדר החוב הנוכחי  - לאחר שבתחילת אוגוסט קיבלה הפטרוכימיים מכתב ממשרד  האוצר לפיו לא יהיה נכון להפקיד בידיה את השליטה בבזן, נוכח היותה חברה חדלת פירעון וחסרת איתנות פיננסית כיום. 

חתניו של בני שטיינמץ ופדרמן הבן בפנים

בהסדר שנרקם בעלי השליטה הנוכחיים בפטרוכימיים יזרימו לחברה 100 מיליון שקל. הללו כוללים את דיוויד פדרמן (האיש החזק במועדון הכדורסל מכבי ת"א), בנו עדי פדרמן,  יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, כשאליהם יצטרפו בהשקעה גם יונה פוגל (מי שכיהן בעברו כמנכ"ל חברת הדלק פז)  דייויד בוברוב, אדר שוורץ ואוהד שוורץ, שני חתניו של איש העסקים בני שטיינמץ.

ההון שתזרים קבוצת המשקיעים יקנה לה בתחילה 36% מהמניות כחוב נחות שיהפוך בהמשך ל-52% ממניות החברה, כאשר הסכום שיוזרם יאפשר את מימוש זכות הסירוב לרכישת השליטה בבזן. 

בד בבד, יומר עיקר החוב של הפטרוכימיים למניות החברה (64% שיהפכו בהמשך ל-48%) ובמקביל תגייס הפטרוכימיים סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 485 מיליון שקל שתשלים את ההון הנדרש לרכישת החזקות החברה לישראל בבזן.

ותודה למחירי הנפט שנסקו

מבחינת מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים, הם זוכים אמנם לתספורת צורבת במסגרת הסדר החוב, אך יחזיקו לאחריו בחברה בעלת עודף נכסים על התחייבויות בהיקף של 300 מיליון שקל לעומת גרעון נוכחי בהון העצמי בגובה של 800 מיליון שקל. מומחה כלכלי מטעם ביהמ"ש, העריך את שווי מימוש זכות הסירוב ע"י הפטרוכימיים ב-130 מיליון שקל.

בנוסף, יתאפשר לחברה להחזיק במלוא גרעין השליטה בבזן, שיעמוד על 24% ממניות חברת הזיקוק: "הסדר החוב יאפשר קבלת היתר שליטה בבזן ובכך מגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להשלים את מימוש זכות הסירוב. החברה מבטיחה את יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה לנושיה, לכל הפחות, עד לחודש אפריל 2027", כתבה הפטרוכימיים בפנייה לביהמ"ש בבקשה לכינוס אסיפות נושים.

בשנה האחרונה זינק מחירה של חבית נפט, והוא עומד כיום על 95 דולרים לחבית. עלייה של 38% בסיכום של השנה החולפת. לכך יש להוסיף את עליית שער הדולר שגם לה השפעה חיובית על פעילות בזן, שכן מחירי חביות הנפט נקבעים בדולרים.

נתונים אלה צפויים להמשיך ולתמוך בעסקי בית הזיקוק, כך לפחות לפי תקוות המשקיעים בפטרוכימיים. למרות הזינוק החד במניית בזן בשנה החולפת,  בסיכום של שלוש השנים איבדה המניה 12%.