המאבק בין סין למערב מגיע לבנקאות: האם HSBC יפוצל לבנקים סיני ואירופי נפרדים?

מאבק תקדימי מתנהל בין פינג אן, חברת הביטוח הגדולה בסין, ל-HSBC, לאור דרישת הראשונה לפצל את הבנק הגדול באירופה לבנקים אירופי ואסייתי נפרדים • מאחורי הטיעונים המקצועיים מסתתרים שיקולים פוליטיים במאבק בין סין למערב וקרב פיננסי על דיבידנדים • מהן ההשלכות למשקיעי HSBC?

בניין HSBC בניו יורק / צילום: Shutterstock
בניין HSBC בניו יורק / צילום: Shutterstock

הכותבים הם מנכ"ל חברת הייעוץ הפיננסי Complex ואנליסטית בחברה. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המתיחות הגיאו-פוליטית בין סין למדינות המערב מתרחבת לעולם הבנקאות. קרב ענקים מתנהל בימים אלה בין HSBC, הבנק הגדול באירופה, ובין פינג אן (Ping An), חברת הביטוח הגדולה בסין, ובעלת המניות הגדולה ביותר ב-HSBC, על מיקומו של הבנק ועל אופן פעילותו.

הרקע למאבק הוא הפוזיציה הייחודית של HSBC. בעוד שמרבית רווחי HSBC מופקים בסין ובהונג קונג, המטה שלו נמצא באנגליה, ושם גם מתקיים הפיקוח הרגולטורי.

הנושא עלה לכותרות לאחר שבמאי השנה פרסמה פינג אן דרישה תקדימית לפרק את HSBC לשני בנקים: בנק ידידותי לסין, שמושבו באסיה ושיפוקח שם, ובנק ידידותי למערב, שיפעל בדומה לבנק כיום. בימים האחרונים, המאבק התגבר משמעותית, עם פרסום התנגדות גורפת של HSBC למהלך.

הסיפור מתובל בהרבה פיקנטריה. לפני שני עשורים נקלעה פינג אן למשבר עמוק. כדי להצילה, הזרים לה HSBC הון בהיקף 600 מיליון דולר. הסיכון השתלם, לאחר שההשקעה מומשה ב-2012 ברווח עתק של 2.6 מיליארד דולר.

מאז התהפכו היוצרות. פינג אן הפכה למחזיקה הגדולה ב-HSBC, ושווי השוק שלה עלה בחדות, עד ל-250 מיליארד דולר בסוף 2020, כפול משל HSBC באותה נקודה. מאז, נחתך שווי פינג אן ב-60% כמעט, לכ-105 מיליארד דולר, וירד חזרה מתחת לשוויו הנוכחי של HSBC, בסך כ-130 מיליארד דולר.

 
  

פיצול יביא להצפת ערך?

בעקבות דרישת הפיצול פורסם ביוני דוח מטעם חברת ייעוץ בשם טוטו, ככל הנראה ביוזמתה של פינג אן, הטוען שפיצול HSBC לבנק אסייתי ובנק אירופי נפרדים יוביל לעלייה של 26.5 מיליארד דולר בשוויו, כ-20% מעל שוויו הנוכחי.

לטענת הדוח, מחצית מהעלייה תנבע משחרור הון רגולטורי, מכיוון שהחשיבות המערכתית הגלובלית של כל אחד מהבנקים הנפרדים תרד. המחצית האחרת תנבע מהצפת ערך בבנק האסייתי החדש.

שני תרחישים אחרים, מתונים יותר, שהגדירה חברת הייעוץ, הם שקבוצת HSBC תבצע ספין-אוף לעסקיה האסייתיים, או רק לפעילות הקמעונית שלה בהונג קונג, ותנפיק אותם כישויות נפרדות, אך תחת הקבוצה.

ואולם, בין השורות נראה שהגורם האמיתי לדרישת הפיצול של פינג אן הוא הפגיעה שנגרמה לה בשל האיסור על תשלום דיבידנדים שהטיל הבנק המרכזי באנגליה (ה-BOE) על HSBC בשנת 2020, כמו גם על כל הבנקים המפוקחים על ידיו, בעקבות משבר הקורונה.

פינג אן תלויה בהכנסה זו לאיזון התחייבותיה בתחום הביטוח, והיא נפגעה מכך, כמו גם בעלי מניות אסייתים קמעונאים, המחזיקים בשליש מהבנק.

HSBC אומנם חזר לחלק דיבידנד בשנה שעברה, אך 25 סנט למניה מהווים רק מחצית מהסכום ששילם בעבר. בשלהי יולי כבר הכריז HSBC על דיבידנד ביניים רבעוני של 9 סנטים, והתחייב להחזיר את רמת הדיבידנדים לזו שהייתה לפני המגפה "בהקדם האפשרי". ואולם, פינג אן הגיבה בביטול, וטענה שהגידול בדיבידנד נובע מרווח חריג ומקרי, בשל עליית הריביות.

טענות נגד כבדות משקל

בתגובה לדרישות פינג אן פרסם HSBC בשבוע שעבר מסמך תגובה, הכולל 14 נימוקים נגד הפיצול. מפאת קוצר היריעה, נתייחס לעיקריים שבהם.

ראשית, HSBC הוא בנק המסחר המוביל בעולם. לפיכך, חברות בינלאומיות רבות הפועלות באמצעותו יעדיפו את הרגולציה הבריטית על פני חשיפה לפיקוח סיני. להמחשת הסיכון, הבנק הדגיש שמקור ההכנסות העיקרי מפעילותו באסיה נובע מלקוחות מערביים הפועלים בה.

שנית, המחסום הגדול לפיצול HSBC עשוי להיות עסקי הסליקה העצומים שלו בדולרים. HSBC הוא המוסד הבלעדי לסליקת דולרים בהונג קונג זה שני עשורים, והוא אחד מחמשת הסולקים המובילים בעולם לעסקאות חוצות גבולות. לכן, אם הפדרל ריזרב יסבור שהסיכון בסליקת דולרים על ידי הבנק האסייתי גבוה מדי, וישלול ממנו את רישיון הסליקה, פעילותו תיפגע משמעותית. לנקודה קריטית זו פינג אן לא מתייחסת בתוכניתה.

שלישית, העברת מטה הבנק ופיצולו יהוו תהליכים מסובכים ועתירי משאבים, שייצרו כפילויות יקרות רבות. בנוסף, תידרש השקעת סכומי עתק בעדכון מערכות מחשוב, עלויות מיסוי כתוצאה מהעברות נכסים ואף הנפקה מחדש של מכשירי הון רגולטורי ואג"ח לספיגת הפסדים.

רביעית, בנק אסייתי יפוקח על ידי הבנק המרכזי הסיני או ההונג קונגי, ויהיה תלוי בו כ"מלווה של מוצא אחרון", במקום הבנק המרכזי האנגלי, דבר אשר עלול לפגוע בתפיסת היציבות שלו בעיני משקיעים.

חמישית, הבנקים המפוצלים עלולים לקבל דירוג אשראי נמוך יותר מ-HSBC, להיתפס כחלשים יותר פיננסית, ובהתאם - לשאת בעלויות מימון גבוהות יותר, שיפגעו ברווחיות.

שישית, בניגוד לניתוח החיצוני שהוצג, סביר שדרישות ההון מהבנקים המפוצלים יעלו, שכן הרגולטורים בהונג קונג ידרשו הון גבוה יותר מהבנק המקומי, בשל גודלו העצום ביחס לכלכלה המקומית, באופן שיותר מיקזז את היתרונות מירידת החשיבות המערכתית הגלובלית.

אז מי ינצח?

לדעתנו, הנימוקים החזקים והרבים של HSBC ממחישים שהניתוח של פינג אן לגבי התועלות בפיצול אינו ישים. לא בכדי, אף בעל מניות מוסדי גדול לא יצא בתמיכה פומבית להצעה.

גם בנקים מובילים בעולם מחזיקים בעמדה דומה לזו של HSBC, למשל ברקליס (Barclays), שמעריך שפיצול כזה יעלה מיליארדי דולרים ויפחית כ-8% משווי הבנק, וג'יי.פי מורגן, שהצביע על עלויות פיצול כבדות ועל חוסר יעילות ארגוני, לצד היעדר סינרגיה של הון ומימון.

לכן, לדעתנו, ההצעה של פינג אן לא תבשיל לכדי פיצול. ואולם, היא עשויה להוות קלף במו"מ מול HSBC על הגדלת הדיבידנדים בעתיד, תוך הגדלת השפעת המשקיעים הסינים (ובאופן עקיף המשטר) בבנק, תוך הישארותו בפיקוח בריטי.

להמחשה, HSBC הפך בחודש שעבר לבנק הזר הראשון שהקים ועדת מפלגה קומוניסטית סינית. ועדה כזו נדרשת בחוק החברות הסיניות, אך עדיין לא נאכפה בקרב קבוצות פיננסיות זרות.

להערכתנו, המשקיעים ב-HSBC אומנם עשויים לקצור בטווח הקצר את פירות הגדלת הדיבידנדים וההתייעלות, אך מנגד, הגברת המעורבות הסינית עלולה להכניס את HSBC למאבק כוחות מוגבר בין סין לאנגליה וארה"ב, ועלולה לפגוע בביצועיו ובשוויו לטווח הארוך.