איך לנהל קונפליקט פוליטי במקום העבודה בלי להישרף

עובדים בעלי השקפת עולם שונה תורמים לגיוון, אך לעיתים המחלוקת עלולה להצית סערה ולפגוע בהתנהלות התקינה של הארגון • מה מנהלים יכולים לעשות כשמתעורר קונפליקט על רקע פוליטי בעבודה?

הרווארד בגלובס. על עימותים פוליטיים במקום העבודה / צילום: Unsplash, Chris Sabor
הרווארד בגלובס. על עימותים פוליטיים במקום העבודה / צילום: Unsplash, Chris Sabor

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

נור קטילי הוא מרצה בבית הספר קלוג לניהול באוניברסיטת נורת'ווסטרן, לשעבר מרצה אורח בבית הספר לעסקים של הרווארד.

אלי ג'יי. פינקל מרצה במחלקה לפסיכולוגיה ובבית הספר קלוג באוניברסיטת נורת'ווסטרן.

באפריל 2021, שני עובדים מוועדת גיוון, שוויון והכלה בחברת התוכנה Basecamp פרסמו התנצלות במייל הפנימי של החברה. יחד עם עובדים אחרים, השניים תרמו בעבר ל"רשימת השמות הטובים ביותר אבר" - אוסף פנימי של שמות לקוחות הנשמעים מצחיק. במייל הם טענו שהנוהג בעייתי, ותורם לשימור מערכות המבוססות על עליונות גזעית והתנהגויות קיצוניות כמו דברי שטנה ורצח עם.

המייל המדובר הצית סערה בחברה. אחד העובדים טען שההשוואה לרצח עם אבסורדית. המנכ"ל, ג'ייסון פריד, התנצל על כך שאפשר את הרשימה, הטיל איסור לדון בפוליטיקה בעבודה ופירק את כל הוועדים בחברה - כולל ועדת גיוון, שוויון והכלה.

 
  

הקונפליקט שהסעיר את Basecamp נעשה נפוץ יותר ויותר: עובדים רבים סבורים שהחברות שלהם לא מתנהלות ברגישות מספקת בכל הנוגע לאי צדק חברתי, בעוד חלק מהעובדים חשים שהארגונים דווקא הולכים רחוק מדי. אז מה המנהלים יכולים לעשות כשמתעורר קונפליקט פוליטי בעבודה?

לחגוג את הגיוון

השתייכות פוליטית נוטה לעוות את האופן שבו אנו תופסים עובדות. כך למשל, כאשר לעובדים בעלי השקפה אידיאולוגית שונה מוצגות אותן עובדות בנוגע לנושאים שנויים במחלוקת, הם יפרשו אותן אחרת - ואז יחוו את התפיסה שלהם כאמת מוחלטת. נטייה זו, הנקראת ריאליזם נאיבי, עוזרת להסביר את התמיהה, התסכול והכעס שאנשים חשים לעתים קרובות כאשר אחרים תופסים דברים אחרת מהם.

בהתחשב בנטיות הללו, אין זה פלא שעובדים הנוטים לשמאל ועובדים הנוטים לימין מדברים זה עם זה לעיתים רחוקות, מה שעלול לפגוע בשיח הפרודוקטיבי במקום העבודה.

כדי לסייע למנהלים, אנו ממליצים על אסטרטגיה בת שני חלקים לניהול סכסוכים על רקע פוליטי במקום העבודה: החלק הראשון נוגע להימנעות מעימותים - מה שיצליח ככל שתתחילו יותר מוקדם. כך למשל השתלמות עובדים היא זמן מצוין להציג את הנורמות והנהלים הארגוניים. כשהעובדים עדיין חדשים ומנסים להשתלב, פחות סביר שיופיעו סביבם עימותים. אז נצלו את הרגע. הבהירו שהתנהגויות מסוימות, כמו דברי שנאה ואפליה, אסורות, והדגישו שהארגון שלכם חוגג את הגיוון בפרספקטיבה ובדעות.

דרך נוספת להתנער מקונפליקט היא להגדיר מדדים קונקרטיים, כגון הפחתת הטיה בגיוס עובדים והגדלת הגיוון במקום העבודה. מדדים כאלה מסייעים לארגון לנסח את הערכים שלו ולקחת עליהם אחריות.

אפשרו לעובדים להתבטא

החלק השני באסטרטגיה נוגע לשאלה איך ניגשים לטפל בקונפליקט לאחר שכבר התפרץ. הרי גם אם תנקטו באמצעי מניעה, ייתכן שעדיין יתעוררו סכסוכים פוליטיים רעילים במקום העבודה. וכאשר הם יתרחשו, תזדקקו לכלים להתמודדות אפקטיבית איתם. לשם כך אנחנו ממליצים לשלב את העובדים בניסוח המדיניות עצמה.

כנסו את העובדים: בשיחה עם כלל העובדים המנהל צריך לסקור את האמצעים לטיפול בנושא, להזכיר שכולם באותו צוות - ושגם אם הם לא מסכימים, השמצת עמיתים על דעותיהם אינה מקובלת.

נהלו דיון פתוח: בשלב זה, על המנהלים להציע למשתתפים הזדמנות לבטא את נקודות המבט שלהם ללא הפרעה. המטרה היא לעזור לקיצוניים שבשני הצדדים להבין את נקודת המבט של הצד השני, כבסיס לדיון בונה.

הדריכו משא ומתן: המנהלים צריכים להוביל את בעלי המחלוקת לעבוד יחד לקראת פתרון, בשיתוף פעולה עם ההנהלה. הסבירו לעובדים את חוכמת המשא ומתן, המתמקד באינטרסים של כל הצדדים ומחפש פתרונות יצירתיים שישפרו את המצב של כולם. כדי להגיע לתוצאות בונות, הדגישו את הערך של רתימת המחלוקת לטובת חדשנות, בין השאר על ידי מתן תגמול משמעותי עבור פתרונות יעילים שקודמו במשותף על ידי עמיתים החלוקים בדעותיהם.

אמצו את השינויים: בעלי מחלוקת הרתומים למאמץ משותף יפיקו לעתים קרובות הצעות קונקרטיות. החברה אינה מחויבת ליישם אותם כמובן, אך כדאי להיענות להצעותיהם במידת האפשר.

קצת צניעות לא תזיק

מנהלים חייבים לזכור שגם הם חשופים להטיות כתוצאה מעמדותיהם הפוליטיות. לכן, כדי לאפשר גישה אחידה להתמודדות עם סכסוכים טעונים פוליטית, עליהם להיות צנועים ולהחיל על עצמם אותן אסטרטגיות. הם גם יצטרכו לשים לב לחשיבות התהליך. ג'ייסון פריד, מנכ"ל Basecamp, מצא את עצמו בבעיה לא רק בגלל המדיניות שקיבל, אלא גם בגלל הדרך שבה הכריז עליה: בפומבי ובאופן חד צדדי, בפוסט בבלוג מקוון, ללא כל הודעה מוקדמת.

לבסוף, מנהלים חייבים לדאוג לגבי השינויים המתמידים בנורמות החברתיות ובזרמים הפוליטיים. גם אם תקבעו מדיניות או נהלים, סכסוך טעון פוליטי תמיד יכול לצוף, ולכן כדאי לפקוח עין.

© Harvard Business School Publishing Corp