מאחורי הקלעים של ההונאה הגדולה ביותר מאז פרשת הבנק למסחר

בעקבות האי-סדרים שהתגלו לאחרונה בסניף הצפוני שלה, חברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי, שבשליטת יהונתן כהן, צופה הפסדי אשראי של 100-80 מיליון שקל ברבעון השני - כפול מהתחזיות הראשוניות • הגישה תביעה נגד בכיריה לשעבר, ובהם אייל רוזן ורן קאירי, על 38 מיליון שקל מהסכום שאותו היא מעריכה שתתקשה לגבות

מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות, אייל רוזן. חשד למעילה בהיקף של 6 מיליון שקל / צילום: אתר החברה
מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות, אייל רוזן. חשד למעילה בהיקף של 6 מיליון שקל / צילום: אתר החברה

חברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות  דיווחה על הפרשת ענק חזויה להפסדי אשראי ברבעון השני, בעקבות האי-סדרים שנתגלו לאחרונה בסניף הצפוני שלה בקיבוץ מזרע.

החברה, שבשליטת החתם יהונתן כהן, מדווחת כי ההפרשה בדוחות שתפרסם לרבעון השני תעמוד על 80 עד 100 מיליון שקל - כפול מכפי שהוערך בעבר.

עלייתו ונפילתו של יהונתן כהן, נער הפוסטר שרצה להיות טייקון
תאונת שרשרת בגיבוי אחזקות: גם הבנקים עשויים להתקשות בגביית כספם
שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת 

מהדיווח עולה כי "החשד של הנהלת החברה הוא כי חלק משמעותי מתוך סכום זה נובע מההשפעות הישירות ו/או העקיפות של המעילות הרבות שנעשו בכספי החברה, אשר עלולות להיות להן גם השפעות נוספות על תוצאותיה הכספיות".

אם אכן כך הדבר, הרי שמדובר כנראה במעילה הפיננסית הגדולה ביותר מאז פרשת אתי אלון והבנק למסחר שהתפוצצה לפני 20 שנה (ושהיקפה נאמד ברבע מיליארד שקל).

גיבוי מציינת עוד כי "נכון למועד זה אין בידי החברה את מלוא המידע על המעילות הנ"ל, והחברה ממשיכה בבדיקת הנתונים והממצאים שעולים מבדיקותיה.

בהתאם לכך, החברה ממשיכה ללמוד את הנושא ולבחון את האירוע, לנוכח העובדה שלהערכתה חלק משמעותי מסכומי ההפרשה מבוסס על מעילות רבות.

יצוין כי החברה ממשיכה בפעולות גבייה אקטיביות של תיק האשראי.

מעריכה כי לא תעמוד באמות-המידה הפיננסיות

לאחר קריסת מניית גיבוי, שאיבדה כמעט את כל ערכה בחודשיים שחלפו מאז הדיווח על האי-סדרים לפני כחודשיים, צפוי ההפסד ברבעון השני למחוק את מלוא ההון העצמי של החברה, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 89 מיליון שקל, כשמנגד היו לה באותו מועד התחייבויות של כ־340 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח.

גיבוי מציינת בהקשר זה כי להערכתה, כתוצאה מביצוע ההפרשה להפסדי אשראי, היא לא תעמוד באמות-המידה הפיננסיות כלפי הבנקים ומחזיקי האג"ח.

בד-בבד הגישה חברת האשראי החוץ-בנקאי תביעה נגד ארבעה בעלי תפקידים לשעבר בחברה, שמחקירת הבודק החיצוני ששכרה החברה הם אלו שעומדים מאחורי האי-סדרים הכספיים.

גיבוי תובעת 38 מיליון שקל מהארבעה - ביניהם המנכ"ל לשעבר רן קאירי; מנהל הסניף הצפוני (שבו התגלו האי-סדרים) אייל רוזן; מנהל אשראי בכיר בסניף בשם יורם אליאב; והיועצת המשפטית של החברה בשנים 2022-2021, ג'ולי שאמה, שגם כיהנה כקצינת הציות של גיבוי.

"תאוות-בצע שככל הנראה לא ידעה שובע"

לטענת גיבוי בכתב התביעה, הנתבעים "תכננו והוציאו אל הפועל, מאחורי גבה של החברה, מיזם מתוכנן ומתוזמן היטב, אשר במסגרתו נטלו לכיסם או לכיסי מקורביהם, בעורמה ובמרמה, מיליוני שקלים מקופת החברה.

"זאת אגב הצגת מצגי שווא כוזבים ושקריים, שלפיהם מדובר בהלוואות לגיטימיות שניתנו ללקוחות לגיטימיים של החברה, בעוד שבפועל לא היה מדובר בהלוואות ללקוחות, אלא בכספים שהועברו במרמה לנתבעים, לאנשי שלומם ולמקורביהם".

לא בחלו באמצעים לריקון קופת החברה

בגיבוי ציינו כי הם שומרים לעצמם את הזכות לעדכן את סכום התביעה ככל שהבדיקות, שעדיין נמשכות, יגלו כי היקף הכספים גדול יותר.

זאת, במקביל להגשת תלונה למשטרת ישראל נגד קאירי, רוזן ואליאב, "בגין מעשיהם העולים כדי עבירות פליליות חמורות ביותר.

"כפי שהתברר לימים, הנתבעים לא בחלו באמצעים על מנת לרוקן את קופת החברה. הם נקטו שיטות שונות ומשונות על מנת להתפיח את כיסיהם על גבה וחשבונה של החברה", כך נכתב בתביעה.

"רוזן, אליאב וקאירי אף הרהיבו עוז ובעזות מצח של ממש מימנו רכישת נכסים שונים שנרשמו על שמם או על שם קרוביהם ומקורביהם מכספי בטוחות שניתנו על ידי לקוחות החברה לחברה על מנת להבטיח את חובם כלפיה.

"רק טפח מפעילותם הפלילית של הנתבעים נחשף במסגרת תובענה זו, באשר בכל יום שעובר עוד ועוד פעולות פליליות, אסורות ונפסדות של הנתבעים נחשפות, ומלמדות עד כמה רחוק היו מוכנים הנתבעים, בסיועה של שאמה, לילך על מנת לנסות ולהשביע את תאוות-הבצע שלהם, שככל הנראה לא ידעה שובע", נכתב בתביעה.

מחקירה כלכלית פרטית שביצעה גיבוי, לאחר שנחשפה התנהלותם הנתבעים, נלמד, בין היתר, כי רוזן, אליאב וקאירי פעלו לרשום - באופן פיקטיבי - את נכסיהם על שמם של צדדים שלישיים, לרבות על שמה של חברה השייכת לקאירי.

עוד עולה מהחקירה האמורה כי "בכוונתם למלט את נכסיהם מן הארץ לדובאי, שבה חברי הקנוניה (רוזן, אליאב וקאירי) מחזיקים בנכסי נדל"ן יוקרתיים, שנרכשו, ככל הנראה, מכספי המעילה".

גיבוי טוענת לניפוח של היקף העסקאות בסניף

על פי כתב התביעה ניצלו לכאורה רוזן אליאב וקאירי את חילופי השליטה בחברה אשתקד, ואת העובדה שבעל השליטה החדש, יהונתן כהן (בעלי חברת החיתום אינפין) סמך והסתמך על ההנהלה הקיימת שתשמור ותשמר את פעילותה התקינה של החברה בתקופת "ההתאקלמות" שלו.

בגיבוי טוענים כי השלושה ניצלו זאת על מנת להגדיל באופן בלתי פרופורציונלי ומלאכותי את היקף העסקאות בסניף, תוך ויתור כמעט גורף על ביטחונות נאותים (ולעיתים על ביטחונות בכלל), שיבטיחו את ההלוואות ואת האשראי שהעניקה החברה באופן סיטוני כמעט ללקוחותיה.

לשם כך דאג קאירי לטפח את דמותו של רוזן באוזניו של כהן כאיש מקצוע מן השורה הראשונה בתחום האשראי החוץ-בנקאי.

סך העסקאות במזרע עלה ל-72% מהפעילות

כחלק מהמצג הזה, ברבעון השלישי של שנת 2021, סמוך לחילופי הבעלות בחברה - שבוצעו באוגוסט של אותה שנה - עלה סך העסקאות שבוצעו בסניף מזרע, מ־57% מסך הפעילות הכללי של החברה ברבעון השני ל־72% ברבעון השלישי לאותה שנה.

השווי הנומינלי של עסקאות הסולו - עסקאות עתירות סיכון שבהן ניתן אשראי על בסיס ביטחונות אישיים של הלקוח בלבד, שבוצעו בסניף מזרע - עלה מסך של כ־37 מיליון שקל ברבעון השני לכ־62 מיליון שקל ברבעון השלישי ועד לכ־84 מיליון שקל ברבעון הרביעי לאותה שנה.

"הקו המחבר בין הדברים הוא הרצון של הנתבעים לייצר - יש מאין - מצג שווא של נפח פעילות לגיטימי משמעותי אשר יכסה על העובדה שבפועל מדובר במיזם מרמתי שכל תכליתו היא להעשיר, שלא כדין, את כיסיהם של הנתבעים 3-1, תוך שהנתבעת 4 כושלת בתפקידה ומאפשרת גזילה שיטתית של נכסי החברה".

בימים האחרונים התחוור לגיבוי, על פי התביעה, כי רוזן ואליאב נטלו צ'קים שהופקדו על ידי לקוחות החברה כבטוחות, והשתמשו בהם לצורך רכישת נכסים אישיים.

כך, למשל, הם רכשו מחברת מחנה ישראל נכסים ובניין נכס נדל"ן ברחוב יצחק נבון בעפולה.

הנכס נרשם על שם חברת דאון טאון חיפה המצויה בבעלותו של קאירי, ו"רכישת הנכס מומנה כאמור באמצעות בטוחות שנגנבו על ידי הנתבעים מן החברה, נוכו על ידי רוזן בחברה, והועברו לחברת מחנה ישראל.

מתוך כרטסת הלקוח של מחנה ישראל במערכות החברה נלמד כי בחודשים ינואר־מאי 2022 הועברו מחשבון הבנק של החברה לחשבון הבנק של מחנה ישראל סכומים רבים המסתכמים בסך כולל של כ־4.6 מיליון שקל לפחות".

"אני מנזיל גם עכשיו הרבה קרקעות"

במקביל לחקירה החשבונאית, ביצעה גיבוי חקירה כלכלית פרטית, וזאת כדי לנסות ולדלות כמה שיותר פרטים על פעולותיהם של הנתבעים ועל הנכסים שנרכשו על ידיהם.

במסגרת חקירה זו, טוענים בגיבוי, התוודה רוזן באוזניו של חוקר פרטי כי משנחשפו מעשיו הפליליים, הוא פועל כדי להבריח את נכסיו מארץ על דרך "הנזלתם".

"אני מנזיל גם עכשיו הרבה קרקעות, אני אומר לך, אני רוצה להוציא את כל הכסף שלי מהארץ, התייאשתי. באמת, התייאשתי", הוקלט רוזן בשיחה שקיים עם החוקר הפרטי בסוף חודש יולי.

בכתב התביעה מוסבר כי משיחה מוקלטת שהתקיימה בין קאירי ובין החוקר הפרטי שלושה ימים לפני השיחה עם רוזן, עולה כי "רוזן פעל לרשום, באופן פיקטיבי, נכסים על שם צדדים שלישיים עלומים, לרבות על שמו של קאירי, וזאת בהתאם להסכמות שגובשו ביניהם וכחלק מאותה קנוניה שרקמו השניים יחד עם אליאב.

"לא זו אף זו, כעולה מדוח החקירה הפרטית, רוזן מחזיק בצוותא עם קאירי בנכסים באיחוד האמירויות (דובאי), ורוזן מתכוון למכור את רכושו בדובאי על מנת להתחמק מנושיו".

ההתפתחויות האחרונות בחברת גיבוי אחזקות

  • תפריש להפסדי אשראי בדוחות הרבעון השני סכום שבין 80 ל-100 מיליון שקל
  • מעריכה כי חלק משמעותי מסכום זה נובע מ"מעילות רבות שנעשו בכספי החברה"
  • ההפרשה צפויה לאפס את ההון העצמי של החברה
  • לגיבוי חובות של 340 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח
  • כתוצאה מהפסדי האשראי, לא תעמוד באמות-המידה הפיננסיות כלפיהם
  • הגישה תביעה של 38 מיליון שקל נגד בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל לשעבר רן קאירי ומנהל הסניף הצפוני אייל רוזן