שתי חברות אשראי חוץ בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת

הבלגן בחברות האשראי החוץ בנקאי: לאחר שנחשף כי מרבית החוב ליונט קרדיט, שהשבתו מוטלת בספק, מקורה בהלוואה למשפחת זועבי מנצרת - מתברר כעת כי צ'קים של חברה בבעלות המשפחה הגיעו לידי גיבוי החזקות, אך אלו חזרו

הבלגן בחברות נחשף. קווי דמיון בין שתי הפרשות / אילוסטרציה: Shutterstock
הבלגן בחברות נחשף. קווי דמיון בין שתי הפרשות / אילוסטרציה: Shutterstock

כמעט במקביל התפוצצו בחודשים האחרונים שתי פרשות שהטילו צל כבד על עולם האשראי החוץ בנקאי. בין גילויי האי סדרים הכספיים בחברות יונט קרדיט  וגיבוי החזקות, עוברים קווי דמיון הן בעיתוי בו התגלו, הן במבחינה גאוגרפית (סניף בצפון), והן בכך שבכירים בשתי החברות ביצעו על פניו שורה של פעולות בעייתיות מבלי שההנהלה, הדירקטוריון או ועדת האשראי היו ערים להן ונתנו להן את אישורן. גם היקפי הכספים החסרים, בין 40 ל-50 מיליון שקל (בינתיים), דומים.

מבדיקת גלובס עולה קו דמיון נוסף שקושר בין השתיים - משפחת זועבי. מדובר במשפחה מוכרת בצפון הארץ, שהיא גם שותפה של יונט קרדיט בסניף שנפתח בשנת 2020 בנצרת ונקרא "יונט קרדיט - סניף זועבי נצרת".

אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה
 אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה

באותה שנה, 2020, דיווחה יונט קרדיט כי מינתה לדירקטוריון שלה את סאמר זועבי, בן המשפחה, אך זה כיהן בתפקיד במשך כחודש וחצי בלבד, בין סוף מרץ לאמצע מאי. טרם מינויו לדירקטור היה זועבי יועץ לפעילות הסניף "צ'יינג' הגליל בע"מ" - נותן אשראי בנצרת, כך שפעילות נכיון הצ'קים שבה מתמחות שתי החברות מוכרת לו היטב.

על פי הדיווח של יונט מ-22 ביוני השנה הבודק החיצוני שמינתה, רו"ח עופר אלקלעי (שמונה בינתיים גם לבודק החיצוני בגיבוי החזקות), מצא כי בתחילת שנת 2021 העמידה יונט קרדיט הלוואות בסך של 37.2 מיליון שקל לקבוצת לווים, אך למרות התחייבות להתחיל בתשלומי הריבית שנה לאחר העמדת ההלוואה, בסך של מאות אלפי שקלים מדי חודש, לא שילמה קבוצת הלווים ולו תשלום ריבית אחד עד היום. אותן הלוואות הן למעשה חלק מתיק אשראי שניהלה חברת יונט קרדיט ונמכר לידי קבוצה המשתייכת למשפחת זועבי.

יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר
 יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר

מלבד האשראי לקבוצת זועבי, המקור השני לכספים החסרים ביונט כיום נעוץ בפעילות ניכיון הצ'קים שלה, בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה, אך שאינן בנמצא. מדובר בהמחאות בסך של 10.6 מיליון שקל, אשר כמחצית מהן, כ-5 מיליון שקל, הינן הלוואות שניתנו על פי הערכות ללווים המשתייכים למשפחת זועבי.

200 אלף ש' של המשפחה בעסקאות עם לקוח של גיבוי

כעת מתברר כי צ'קים של קבוצת דעאס השקעות, השייכת למשפחת זועבי ושמה מורכב מראשי התיבות של ארבעה מבני המשפחה (הס' שייכת לסאמר זועבי שהוזכר כאן), עשו את דרכם גם למערכת של חברת גיבוי החזקות . עם זאת, בניגוד למעורבותם הברורה בפרשת יונט קרדיט, משפחת זועבי אינה לקוחה ישירה של גיבוי החזקות.

מתברר כי צ'קים של חברת דעאס בסך כולל של כ-200 אלף שקל הוכנסו למערכות גיבוי החזקות, כחלק מעסקאות של אחד מלקוחות גיבוי שנמצאות בימים אלו בבחינה, וניתנו במקור לידי אדם הקשור בקשרים עסקיים עם מנהל האשראי בסניף גיבוי במזרע, אייל רוזן. רוזן שהושעה לאחרונה מתפקידו הוא הגורם המרכזי לפי דיווחי גיבוי לאי סדרים הכספיים שהתגלו בה.

 
  

משפחת זועבי אינם לקוחות והגבייה לא תיעשה מהם

הצ'קים של דעאס, אגב, חזרו, אך בגיבוי החזקות מתכוונים בכל מקרה לגבות את הכסף מהלקוח שלהם ולא מבני משפחת זועבי, שהם כאמור אינם לקוחות גיבוי. על פי ממצאי הבדיקה שערך רו"ח אלקלעי, בסניף גיבוי הממוקם בכניסה לקיבוץ מזרע, בסמוך לעפולה, נעשו פעולות שהגדילו את הסיכון של החברה באופן קיצוני, תוך גלגול חובות. בחברה עומדים בשלב זה על הערכתם הקודמת לפיה מדובר על חובות אבודים בסך של בין 40 ל-50 מיליון שקל.

"בסופו של יום, לאור ממצאי הבדיקה והעובדה כי רוזן הינו גורם בעל ניסיון רב בתחום האשראי החוץ-בנקאי, עולה חשד לכאורה כי מדובר בהתנהלות חריגה ומתוכננת בעלת מאפיינים של תרמית", כתב אלקלעי בדוח הביניים שלו, שפורסם לאחרונה. מהדוח עולה עוד כי היקף הפעילות בסניף מזרע גדל כמעט פי ארבעה בתוך שנה אחת בלבד, וגידול של עשרות אחוזים נרשם גם בהיקף הצ'קים החוזרים בסניף הצפוני של גיבוי, לכדי כ-16 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022 לבדו.

הצרות של גיבוי נמשכות

אתמול (ב') בשעות הערב דיווחה גיבוי לבורסה שהגיע לידה מידע מאת שני לקוחות שונים המעלה חשד ממשי למעילות שבוצעו בחברה בהיקף 4 מיליון שקל באירוע אחד וכ- 2 מיליון שקל נוספים באירוע אחר, שוב בסניף הצפון של החברה. על פי הדיווח, החשד הוא שהכספים הוצאו מקופת החברה במרמה, בין השאר בדרך של זיוף חתימות על צ'קים.

"החברה החלה בבדיקות המידע שהתקבל בידה ובכוונתה למצות בדיקות אלו ועם מיצוי הבדיקות ובהתאם לתוצאותיהן למצות את הדין עם האחראים למעילות אלו (אם בוצעו)", מסרה בדיווח. "על פי המידע שנמסר לחברה, המעילות האמורות בוצעו על ידי חבר הנהלת סניף הצפון של החברה לשעבר ולאחת מהמעילות (היקף של 4 מיליון שקל) היה שותף גם תאגיד בבעלות מנכ"ל החברה לשעבר.