המאבק בין המורים למדינה הוכרע: האוצר התפשר, בעיות העומק לא נפתרו

ההסכם בין האוצר להסתדרות המורים כולל מספר חידושים, אך הוא לא מעניק מענה אמיתי לשורת בעיות מרכזיות במערכת • בינתיים, התאמת ימי החופש למשק והנהגת שכר דיפרנציאלי נדחקו לצד

יפה בן דויד עם מחאת המורים במאי / צילום: שלומי יוסף
יפה בן דויד עם מחאת המורים במאי / צילום: שלומי יוסף

המשא ומתן בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר הבשיל יממה לפני פתיחת שנת הלימודים. לבסוף, השבתת בתי הספר והגנים נמנעה כיוון שלכולם היה מה להפסיד: גם לפוליטיקאים המצויים בתקופת בחירות, וגם למזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד שעבדה קשה למקסם רווחים עד הרגע האחרון, כשמולה ניצב החשש מצו מניעה לשביתה.

בחודשים האחרונים התגוששו הצדדים סביב מספר נושאים, כמו פערי השכר בין המורים החדשים לוותיקים והתאמת ימי החופשה במערכת החינוך לאלו במשק. בדיון הוכרעו המאבקים עד לסוף 2026, אך אף אחד מהצדדים לא יצא עם מלוא תאוותו בידו וכנראה שרפורמות דרמטיות במערכת החינוך לא יקרו בשנים הקרובות. אולם, בהסכם יש גם כמה חידושים חשובים.

שכר המורים: עדיפות לוותיקים

ההצעה של האוצר להעלות את שכר עובדי ההוראה מ־6,900 שקל למשרה מלאה ל־9,000 שקל - התקבלה. בן דויד התעקשה על הגדלת התוספות למורים הוותיקים והאוצר הסכים. במקום תוספת של 400 שקל בחודש כפי שהציע תחילה האוצר, יקבלו המורים הוותיקים תוספת של 1,100 שקל לשכרם.

אולם, כדי להגדיל את הסכום למורים הוותיקים, היה צריך לקצץ ממקום אחר. זאת אחת הסיבות שמענק ההתמדה שהובטח למורים חדשים לאחר שלוש שנים במערכת קוצץ מ־24 אלף שקל ל־10 אלף שקל. סיבות נוספות היו דרישות של משרד החינוך להכניס להסכם כסף לחינוך המיוחד וליועצות.

גם השכר של מנהלי בתי הספר חדשים נשחק ביחס להצעה הקודמת של האוצר, ויעלה ל־19 אלף שקל בחודש, לעומת שכר שהיה אמור לנוע בין 20 ל־25.8 אלף שקל.

ימי החופשה: שאיפות האוצר נדחקו

לאוצר היו שאיפות גדולות בנוגע לפער בין החופשות של הילדים והמורים לאלו במשק. לבסוף, ההישג שסוכם רחוק מלהיות טיפול עומק. עם זאת, מדובר במגמת שיפור: חמישה ימי חופשה במערכת החינוך יותאמו לאלו של המשק, לעומת 10 ימים שדרשו באוצר תחילה.

מוסדות החינוך יעבדו בשלושה ימי אסרו חג, וכן בל"ג בעומר ותענית אסתר. בתמורה יהיה גשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. באוצר גם רצו לבטל חמישה ימים מחופשת הפסח תמורת גשר בין כיפור לסוכות ושני ימי חופש לבחירה, אולם יוזמה זאת נותרה בצד.

תגמול ראוי: חוזים אישיים לבודדים

החזון של האוצר להטמיע שכר דיפרנציאלי נפסל על הסף. באוצר הלינו על הקושי לתגמל מורים מצטיינים או מורים במקצועות מבוקשים כשהקריטריון הקובע היחיד לשכר הוא הוותק.

ההסתדרות כן הסכימה לדרישה לאפשר גיוס מורים בהיקף מצומצם ובחוזים אישיים. כל מנהל יוכל לגייס עד 6% מכלל המורים בחוזים אישיים, שהתנאים בהם אינם כבולים להסכמים עם ההסתדרות. מורה ותיק, לעומת זאת, לא יוכל לחתום על חוזה אישי.

ללא תקציב 2023: עלות של 4.5 מיליארד שקל

קשה לדמיין איך היה נראה הסכם השכר ללא לחצים פוליטיים, ההגבלות של ממשלת מעבר והעובדה שאין תקציב לשנת 2023. כנראה שבמציאות אחרת היה ניתן להביא לרפורמה טובה יותר במערכת החינוך, ולא ברור מהיכן יגיעו המקורות התקציביים להסכם, בעלות של 4.5 מיליארד שקל.

יפה בן דויד, המזוהה בעיקר עם קהל תומכים של מורים ותיקים, הצליחה לשמור על החזית שלה ברוב הגזרות. מנגד, באוצר ייאלצו להסתפק בעיקר בפירורים עד להסכם הבא.

לא ברור עדיין עד כמה ההסכם המשופר ימשוך מורים מצוינים אל מול הצעות העבודה בחוץ. התנאים אומנם השתפרו, אך הקשיים במערכת החינוך לא ייעלמו. בינתיים, יהיה שקט תעשייתי לארבע השנים הקרובות. 

עיקרי ההסכם

עלות שנתית
4.5 מיליארד שקל

עובדי הוראה מתחילים
השכר יעלה מ־6,900 שקל ל־9,000 שקל

מורים ותיקים
השכר יעלה ב־1,100 שקל לכל הפחות

מנהלים מתחילים
השכר יעלה מ־14 אלף שקל ל־19 אלף שקל

חופשות וחגים
ביטול חופשות אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר; גשר בין יום כיפור לסוכות

השבתת המערכת
איסור על שביתות עד סוף 2026