הייטק | ניתוח

הגיוסים נעצרו והפיטורים העמיקו: המשבר בהייטק בחמישה גרפים

במהלך חודש אוגוסט פוטרו בישראל יותר מאלף עובדי הייטק • בדיקה מעמיקה בדפוסי הגיוסים של יוניקורנים וחברות ציבוריות מגלה מגמת הצטמקות, שהפכה את צמיחת מצבת כוח-האדם לקרובה לאפס • חמישה גרפים שממחישים את התכווצות תעשיית ההייטק

מגמת ההצטמקות הפכה את צמיחת מצבת כוח-האדם לקרובה לאפס / צילום: Unsplash
מגמת ההצטמקות הפכה את צמיחת מצבת כוח-האדם לקרובה לאפס / צילום: Unsplash

עד כמה התכווץ ענף ההייטק הישראלי במהלך תקופת המשבר שפקדה אותו מאז חודש אפריל האחרון? מבט על גלי הפיטורים שפורסמו מגלה רק תמונה חלקית שמסתירה זרמים תת־קרקעיים המתקיימים גם בחברות הייטק שהן, לכאורה, מוצלחות יותר. כאלה שהעדיפו להימנע מגלי פיטורים משמעותיים.

מהיום למחר: חברת האינשורטק היפו הודיעה לעובדים ש-10% מהם יפוטרו 
כך הפכה מיקרוסופט מחברה שנחשבה לבדיחה בעולמות הסייבר למעצמה עולמית 

לשם כך, מעקב אחר דיווחי עובדים ברשת החברתית לינקדאין עשוי לספק תמונה מהימנה יותר. הרשת מבוססת על דיווחים וולונטריים של עובדים המעדכנים את הסטטוס התעסוקתי שלהם, את שם החברה בה הם עובדים, ואת טיבו של התפקיד - במטרה ליצור קשרים נוספים בתעשייה.

לינקדאין נחשבת פופולרית במיוחד בענף ההייטק. עדכון הסטטוס אמנם נעשה בהדרגה ולא תמיד בזמן אמת, אך יותר מהמספרים האבסולוטיים - המגמה היא זו שחשובה ומסמנת האם פניהן של החברות לצמיחה או להצטמקות.

היפו פיטרה 70 עובדים

גל הפיטורים של הקיץ נראה היה ברגיעה, עד שביום רביעי הודיעה היפו על פיטורי 70 עובדים. בישראל, ירד מספר המפוטרים החודשי מ־1,618 מפוטרים ביולי ל־1,007 איש עד כה באוגוסט, ומספר החברות שמהלכי הפיטורים שלהן הגיעו לתקשורת ירד במחצית, כך לפי אתר "לסטראטאפ". ייתכן כי תחילתו של רבעון חדש באוקטובר ישיב את גלי הפיטורים. 

1. היקף המשרות הפתוחות הצטמצם משמעותית

כיצד מקטינות החברות את מצבת כח האדם שלהן גם מבלי לפטר עשרות עובדים בבת אחת? למשל, על ידי אי איוש משרות שננטשו על ידי עובדים שעזבו. בד בבד, החברות מצמצמות משמעותית את מספר המשרות הפתוחות החדשות, ונמנעות מלגייס עובדים חדשים. מבדיקה בחשבונות הלינקדאין של 77 חדי הקרן והחברות הציבוריות המובילות, עולה כי ענף ההייטק הישראלי צמצם את מספר המשרות הפתוחות שלהן בשלושת החודשים האחרונים בקרוב ל־9%. הצמיחה החודשית במצבת כח האדם של החברות הגדולות הצטמקה מכ־5% בחודשי הקיץ של 2021 לפחות מאחוז בודד בין יולי לאוגוסט השנה.

 

2. הצמיחה בתחום הסייבר מאז ינואר הגיעה ל־1.4%

ההאטה בצמיחת החברות לא פסחה גם על ענפי תעשייה מובילים. צמיחת חברות הסייבר עמדה במאי בשנה שעברה על 8%, ושמרה על צמיחה של כ־7% עד חודש ינואר השנה. עם זאת, מאז ועד היום היא ירדה ל־1.4% נכון לחודש אוגוסט.

על חברות הסייבר שצמצמו את המשרות הפתוחות בלינקדאין נמנות טרנסמיט סקיוריטי (56%-), אקווה סקיוריטי (52%-) וסייבריזן (48%-).

 

3. מתהדרים במסיבות כלפי חוץ, ומצמצמים כלפי פנים

טבלת מצמצמי המשרות ברשת לינקדאין מציגה תמונת מצב מעניינת. בחברות הפינטק, ירדה הצמיחה מרמה חודשית ממוצעת של כ־4.5% במחצית השנייה של 2021 לקרוב לאפס כיום.

מי שמובילה את טבלת החברות עם שיעור הירידה המשמעותי ביותר בפרסום המשרות החדשות, היא איטורו עם 97%. במרחק ניכר למדי מאחור נמצאת ביזאבו עם 80%. בהמשך, מדורגות החברות הצומחות סניק (70%-) וגונג (69%-), אשר שתיהן לא ביצעו במהלך התקופה האחרונה קיצוצים יוצאי דופן.

חברת התשלומים הדיגיטליים ראפיד, שמתהדרת במסיבות גדולות ובניהול תדמית של חברה צומחת, צמצמה את מספר המשרות הפתוחות בלינקדאין בקרוב למחצית.

 

4. טכנולוגיות לניהול עובדים נפגעו פחות

החברות בתחום מערכות ניהול משאבי אנוש - בהן דיל, פאפאיה גלובל והייבוב - שומרות על צמיחה גבוהה יחסית לתעשייה, עם צמיחה חודשית ממוצעת של 2.25%. אולם מנגד, הצמיחה בחברות האינשורטק - טרנד חברות הביטוח הדיגיטליות - ירד משיא של קרוב ל־7% במאי 2021 אל מתחת לאחוז בחודשי הקיץ השנה.

בהשוואה בין חדי קרן, חברות הייטק פרטיות בעלות שווי גבוה, לבין חברות ציבוריות - ניתן לראות התכנסות לנתונים דומים. בשנה שעברה עמדה הצמיחה בקרב חדי קרן על שיעור כפול מזה של החברות הציבוריות. כמעט שנה וחצי לאחר מכן, ניתן לראות כי החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות התכנסו לשיעורי צמיחה חודשיים דומים שעומדים על פחות מאחוז.

 

5. הגיוסים נבלמו גם בחברות עם צמיחה גדולה

באמצעות נתוני לינקדאין ניתן להיווכח כי לא רק החברות שיצאו בגלי פיטורים הצטמצמו באופן דרמטי, אלא גם חדי קרן וחברות ציבוריות אחרות שהקטינו משמעותית את קצב הגידול במצבת העובדים - והורידו משמעותית את מספר המשרות הפנויות.

מהשוואת הצמיחה בשמונת החודשים האחרונים ביחס לשמונת החודשים שקדמו להם, עולה כי לא רק חברות שביצעו סיבובי פיטורים, כמו סייבריזן, ביזאבו, נקסט אינשורנס, טראקס ואיטורו, צמצמו דרמטית את קצב הצמיחה שלהן. גם חברות בצמיחה גדולה - דוגמת פאגאיה, ריסקיפייד, וחברות האינשורטק למונייד והיפו - הציגו את ההאטה הגדולה ביותר בצמיחת מצבת העובדים ביחס לתקופה המקבילה.

 

גט הצטמצמה בכאחוז בשמונה חודשים

מצבת כוח-האדם של גט, שנאלצה לבטל את ההנפקה המתוכננת, לצאת מהשוק הרוסי ולהעלות מחירים לנהגים הישראלים, הצטמצמה בכאחוז במהלך שמונה החודשים האחרונים - גם ללא גל פיטורים מתוקשר. בניגוד אליהן, חברות כמו איירון סורס, סנטינל וואן, הייבוב, מאנדיי, דרייבנטס, האניבוק ואפילו לייטריקס שפיטרה לאחרונה עובדים, הראו את דפוסי הצמיחה הגבוהים ביותר מאז תחילת השנה ביחס לשמונה החודשים שקדמו לה.