אפקט ג'רום פאוול: השוק נסוג צעד לאחור בהימורים על האינפלציה

הנאום של יו"ר הפדרל ריזרב בשבוע שעבר דחף את הסוחרים להמר על כך שהריבית תמשיך לעלות גבוה יותר ותישאר ברמה גבוהה לזמן ממושך יותר • בשוק צופים בעקבות כך התייצבות במדד המחירים לצרכן, ותחזיות האינפלציה שהוא משקף ירדו לרמות הנמוכות ביותר השנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ

הנאום שנשא בשבוע שעבר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ממשיך לטלטל את שוקי ההון, וזאת למרות שהמשקיעים ציפו לשמוע את הדברים הקשים שאמר נגד האינפלציה.

חובות בשקלים, נכסים באירו: הנדל"ן הישראלי שקוע בצרות של אירופה

לאחר שבילו את סוף השבוע בהרהורים על המצגת שהעביר פאוול בשישי האחרון בכנס של הפד בג'קסון הול, נכנסו השבוע הסוחרים עמוק יותר להימורים, שלפיהם הפד ימשיך להעלות ריבית באופן אגרסיבי עד 2023, כדי להוריד את האינפלציה. תשואת אג"ח האוצר עלתה, תחזיות האינפלציה המתבססות על השוק ירדו לרמות הנמוכות ביותר השנה וכל סימן של תקווה לשינוי כיוון מהיר מצד הפד דעך.

המסחר מראה שהניציות של פאוול עדיין לא השתקפה במלואה במחירי השוק לקראת יום שישי. במהלך הדברים, שארכו 10 דקות, משקיעים שמעו את התיאור החד ביותר עד כה של מחויבות הפד לחנוק את האינפלציה, אפילו במחיר של פגיעה בתוצר הכלכלי על הדרך.

"אפילו אם יש מיתון או משהו כזה, פאוול מצביע על כך שעדיין יש סיכוי סביר שיעלו את הריבית", אמר גיא לבאס, אסטרטג הכנסה קבועה ב־Janney Montgomery Scott. "זה לא המתכונת שאנו רגילים לראות, שברגע שיש האטה בצמיחה, הפדרל ריזרב בא להציל את המצב".

מתוך מחשבה שהפד יכול להותיר את רמות הריבית גבוהות יותר אפילו בעת מיתון, ב־Janney מעדיפים חוב לטווח ארוך יותר בדירוג השקעה, אמר לבאס. אם תשואות אג"ח האוצר לא יעלו עוד הרבה, והפד יעכב הורדה של הריבית, הוא יפגע באג"ח לטווח קצר יותר, בגלל שתאריך ההבשלה שלהן יהיה קרוב יותר כשהריביות שוב יירדו, כך אמר. בינתיים, נתונים חדשים ביום שלישי הראו שכמות המשרות עלתה ביולי, ואולי הוסיפה לפד לחץ לצנן את הכלכלה.

תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב חזרו לטפס

ביום שלישי, התשואה על איגרות חוב של הממשל לשנתיים, הרגישות במיוחד לציפיות מדיניות הפד לטווח הקרוב, עלתה יום שלישי ברציפות, ל־3.466% לעומת 3.427% ביום שני. הגרף של איגרת הבנצ'מרק, אג"ח האוצר לעשר שנים, נשאר שטוח כמעט, 3.107%, אבל עלה מ־3.023% ביום חמישי האחרון, בדיוק לפני שפאוול נשא את נאומו. התשואות נעות בכיוון הפוך למחירי האג"ח.

משקיעים מתייחסים לחוב ריבוני אמריקאי כחוב שכמעט אין סיכוי שיגיע לחדלות פירעון, ולכן התשואות משקפות את ציפיותיהם לגבי מהלכי הריבית של הפד בעיקר באמצעות מועד הפירעון של אג"ח ממשלתית. התשואות זינקו חזרה בימי המסחר האחרונים לאחר שצללו מוקדם יותר הקיץ, כשמשקיעים ניסו לנחש כמה גבוה ובמשך כמה זמן ימשיך הפד להעלות ריביות לפני שישנה כיוון ויוריד אותן שוב.

לפי שעה, תחזיות האינפלציה לשנה הבאה ירדו, סימן נוסף לכך שמשקיעים שמים לב לנחרצות הפד לבלום את עליית המחירים. חוזי swap לשנה, המשמשים להימורים על גובה מדד המחירים לצרכן, נסחרו השבוע סביב 2.9%, כלומר ציפייה לאינפלציה של פחות מ־3% ב־12 החודשים הבאים - לראשונה השנה. עד החודש האחרון, האינפלציה בחישוב שנתי עמדה על 8.5%. ציפיות שיעור האינפלציה השנתי הממוצע לטווח ארוך יותר, של חמש שנים, צנחו גם הן בימי המסחר האחרונים, היפוך מגמה לעומת שלב מוקדם יותר באוגוסט.

בבסיס שינוי זה עומדת השקפת המשקיעים לגבי המהירות שבה ימשיך הפד להעלות ריביות, ואת משך הזמן שבו בנקאים בבנקים מרכזיים ייצמדו למדיניות כזו.

כבר לא מאמינים שכיוון הריבית ישתנה

כעת נותנים הסוחרים סיכוי של כ־75% לכך בפגישה שנועדה להיערך בסוף ספטמבר יעלה הפד את הריבית בעוד 0.75%. לפני חודש, משקיעים חשבו שהסיכויים לשינוי כזה היו מעט יותר מ־25%. אם הפד יבחר עוד העלאה של 0.75%, זו תהיה ההעלאה השלישית הרצופה בשיעור כזה.

"השוק הטיל לעיתים ספק במוכנות הפד להאט את הכלכלה ולהסתכן במיתון כדי להוריד את האינפלציה", אמר מייקל פונד, מנהל אסטרטגיית שוקי אינפלציה בברקליס. "זה שפאוול אומר שהיה כאב וצפוי שעוד יהיה כאב, זה מסר חשוב". לא פחות חשובה היא הנסיגה מההימור שבחודשים הקרובים הפד יתחיל להוריד ריביות באותה מהירות שהעלה אותן. לפני ארבעה שבועות הימרו המשקיעים שהריביות יגיעו לשיא בתחילת השנה הבאה, ויעמדו אז על רמה של פחות מ־3.4%.

סחר בשוקי נגזרים מראה כיום שסוחרים חושבים שהריביות יהיו מעל 3.7% בעת הפגישה הראשונה של 2023, בפברואר. מעבר לכך, מתחזק ההימור שהריבית תמשיך להישאר גבוהה עמוק אל תוך 2024.

בסוף יולי, בדיוק לאחר שהפד העלה את הריבית לטווח היעד הנוכחי של 2.25% עד 2.5%, הימרו הסוחרים שהריבית תעלה לזמן קצר ליותר מ־3% בשנה הבאה, אבל תרד לתחום של 2% בקיץ. כעת צופה השוק ששיעורי הריבית ייוותרו מעל 3% עד נובמבר 2024.

נתוני התעסוקה לאוגוסט, שצפויים להתפרסם בשישי בבוקר, הם הסימן החשוב הבא למשקיעים המעריכים את צעדי הפד הבאים. עם זאת, ייתכן שאפילו סימנים להיחלשות בשוק העבודה לא יסיטו את הפד מהנתיב הניצי שלו, כך כתב איאן לינגן, מנהל אסטרטגיית ריביות אמריקאיות ב־BMO Capital Markets.

"ככלות הכול, אחת ממטרות הידוק מדיניות מוניטרית היא לצנן את שוק העבודה, להכיל את האינפלציה בשכר ולדחוף את האבטלה מהשפל הקיצוני שבו היא נמצאת", כתב.