באיזו עיר יש הכי הרבה פקקים ואיפה התושבים הכי מרוצים?

אתר מידרג מפרסם את "מידרג העיריות" לשנת 2022 וחושף מה חושבים התושבים בערים הגדולות על רמת הניקיון בערים, על מצב מערכת החינוך בעיר, התרבות והפנאי בעיר, התכנון והבנייה ועוד

את הציון הגבוה ביותר במידרג העיריות 2022 קיבלה עיריית מודיעין / צילום: תמר מצפי
את הציון הגבוה ביותר במידרג העיריות 2022 קיבלה עיריית מודיעין / צילום: תמר מצפי

באיזו עיר עומדים הכי הרבה זמן בפקקים, ואז מבזבזים עוד זמן על חיפושי חניה? אף אחד לא באמת יופתע שהתשובה לשאלות הללו היא: ירושלים ותל אביב. גם בדירוג העיריות שערך אתר "מידרג" לדירוג שביעות רצון התושבים מהעיריות ברחבי הארץ, "זכו" תל אביב וירושלים לציונים הנמוכים ביותר מבין כלל הערים בכל הנוגע למצב הפקקים בעיר - עם ציונים של 1.61 ו-1.52 בהתאמה. המצב לא מצטייר כוורוד יותר בערים אחרות, כאשר אשדוד מקבלת ציון של 1.97 מתושביה במצב הפקקים, קריית אונו עם 1.77 ורמת גן עם 1.93. הדירוג מחזק את התחושה הציבורית הקולקטיבית שהפקקים הפכו זה מכבר למכת מדינה. מנגד, תושבי מודיעין ונס ציונה דירוג את הערים שלהם כערים הפחות פקוקות, עם ציונים של 3.74 ו-3.77 מתושביהן.  

המתכון לעיר טובה לילדים: מה ישראל יכולה ללמוד מתכנון רחובות ברחבי העולם 
400 אלף שקל ויש לכם נכס להשקעה באנגליה. ואיזו תשואה תקבלו? 

תל אביב זכתה לציון נמוך גם במצב מקומות החניה בעיר כאמור (1.55), אך מנגד מתבלטת בציון הגבוה ביותר של פיתוח שבילי אופניים (3.43).

התושבים של רעננה ומודיעין הכי מרוצים

מידרג העיריות נערך זאת השנה החמישית למשתמשי מידרג. באתר מידרג רשומים 933,370 ישראלים, כ-6,000 מתוכם (5,961), מ-22 הערים הגדולות בישראל ענו על הדירוג, וחילקו ציונים לתפקוד העיריות שלהם.

על מנת לשמור על התוצאות מדויקות וללא הטיות, הבקשה להשתתף בדירוג נשלחה רק ללקוחות מאומתים של אתר מידרג (לפי מספר טלפון נייד ייחודי). כל תושב יכול היה למלא את הדירוג פעם אחת בלבד והקישור לשאלון אינו ניתן להעברה. אל המידרג נכנסו אך ורק עיריות אשר להן 100 מדרגים לפחות, 22 עיריות בסך-הכול.

חברי אתר מידרג דירגו את תפקוד העיריות ב-17 שאלות שונות, בהן האם יש תמורה לארנונה, איך הייתה התנהלות העירייה במהלך מגפת הקורונה, מצב ניקיון העיר, מצב מערכת החינוך בעיר, התרבות והפנאי בעיר, התכנון והבנייה, התקשורת מול התושבים, מצב הפארקים ומתקני הספורט, מצב התחבורה הציבורית, מה הדבר המתסכל ביותר בתפקוד העירייה, מה הדבר הטוב ביותר בעיר ועוד.

בין חמש הערים הגדולות בישראל, ראשון לציון גרפה את המקום הראשון בשביעות רצון תושביה, עם הציון הגבוה ביותר: 3.75 מתוך 5. פתח תקווה דורגה במקום השני בדירוג חמש הערים הגדולות בהפרש קטן - 3.73. פתח תקווה הפכה למעשה להפתעה הגדולה של הדירוג השנה, היות ובמידרג העיריות 2018 היא הגיעה למקום האחרון מבין חמש העיריות הגדולות אך חל שינוי דרמטי בשנים האחרונות בדירוגיה. ב-2018 נבחר לראשות העיר רמי גרינברג, אשר זכה לאהדה בקרב תושבים רבים לאור העשייה שלו בעיר, אך לאחרונה נעצר בגין חשדות לשחיתות והוא מתמודד בימים אלה עם חקירה פלילית (גרינברג לא הורשע בעבירה וזכאי ליהנות מחזקת החפות).

במקום האחרון מבין חמש הערים הגדולות מדורגת חיפה עם ציון 2.23. זאת, לאחר שגם במידרג 2020 מוקמה העירייה במקום האחרון בין חמשת הערים הגדולות. למרות החלפת ראש העיר המיתולוגי יונה יהב בשנת 2018 על ידי עינת קליש-רותם - תושבי העיר עדיין אינם מרוצים. גם בהשוואה לכלל הערים שדורגו, 22 במספר, ציוני העיר חיפה אינם טובים. בפרמטר הניקיון למשל מדורגת עיריית חיפה במקום האחרון במידרג.

את הציון הגבוה ביותר במידרג העיריות 2022, מקרב 22 העיריות שדורגו, קיבלה עיריית מודיעין. תושביה דירגו אותה בציון 4.16 והיא העיר היחידה שקיבלה ציון גבוה מ- 4. אחרי מודיעין מככבת במקום השני בשביעות רצון התושבים עיריית רעננה, עם ציון של 3.74. עיריית חיפה כאמור ממוקמת בתחתית הטבלה, ומקום אחד מעליה (בתחתית) ממוקמת ראש העין, אשר נכנסה לדירוג זאת הפעם הראשונה, אך בציון לא מכובד במיוחד - 2.36 בלבד. גם עיריית ירושלים לא זכתה למחמאות מתושביה, וקיבלה את הציון 2.95 בלבד.

יש תמורה לארנונה? לא בחיפה

אחת השאלות החשובות במידרג העיריות הייתה "האם התושבים מקבלים תמורה הוגנת לארנונה?". רק 4% מהמדרגים ענו "כן" בחיפה לשאלה זו, כאשר 57% אחוז ענו שלא מקבלים תמורה כלל. גם ברחובות פחות מ-10% מהמדרגים סבורים שיש תמורה לארנונה בערים. בראש העין כמעט 60% מהמדרגים ענו שאינם מקבלים תמורה לארנונה ובירושלים כ-30% ענו שהם לא מקבלים תמורה לארנונה. בראשון לציון לעומת זאת לא פחות מ-45% ענו שהם כן מקבלים תמונה לארנונה ובפ"ת כ-41% ענו בחיוב.

שיפור בניקיון בירושלים

ואיזו עיר הכי נקייה לפי התושבים? מודיעין היא העירייה שדורגה בציון הגבוה ביותר בפרמטר ניקיון הרחובות מבין כל 22 הערים שדורגו. חיפה כאמור, במקום האחרון. גם רחובות מקבלת ציונים קשים בפרמטר הניקיון והיא נמצאת רק במקום אחד לפני האחרון מבין כל הערים שדורגו, בציון 2.52 בלבד.

בפרמטר הניקיון הציון של עיריית ירושלים השתפר דרמטית מאז המידרג של 2020. בעוד במידרג העיריות הקודם ירושלים הגיעה למקום האחרון בפרמטר ניקיון הרחובות בציון של 2.52, השנה ציונה של ירושלים הוא עומד על 3.15.

איפה חושבים על זוגות צעירים?

בדירוג נבחנה גם השאלה איזו עיר משקיעה בעתיד של תושביה, בדגש על תכנון ובנייה ומחשבה על זוגות צעירים שמבקשים לרכוש דירות בה. ערים רבות נאלצות להתמודד היום עם בריחת צעירים מהן והפתרון לכך טמון בתכנון ובנייה, בניית פרויקטים ודירות המותאמים לצעירים, ובין היתר דירות שלושה חדרים. מבחינת עידוד זוגות צעירים לגור בעיר - חיפה וירושלים קיבלו את הציונים הכי נמוכים במדרג - 1.60 ו-1.81 בהתאמה, בעוד מודיעין, פתח תקווה ובאר שבע מובילות בדירוג - עם ציונים של 3.16, 3.10 ו-2.94 בשאלה עד כמה העיר מעודדת צעירים לגור בה.

שאלה נוספת שנשאלו התושבים היא עד כמה העיר פועלת לקידום תוכניות תמ"א לחיזוק וחידוש מבני העיר, וחיפה וראש העין דווקא מדורגות בדירוג גבוה בשאלה זו על ידי תושביהן, וכך גם קריית אונו ורעננה (עם דירוג ממוצע מעל 3, כאשר הממוצע של שאר הערים מתחת ל-3).

מאז בחירות 2018, בהן התחלפו חלק מראשי הערים ברחבי הארץ, הספיקו ראשי ערים שונים לעשות שינויים ושיפורים בעיר, בעוד אחרים נותרו מאחור על פי תושביהן. במידרג העיריות לשנת 2018 אשדוד והוד השרון היו הערים שקבלו את הדירוג הכללי הנמוך ביותר (2.17 ו-2.39 בהתאמה), ומודיעין (4.03) ונס ציונה (3.83) הגבוהות. במידרג 2022 - מודיעין הצליחה לשפר עוד יותר את שביעות רצון התושבים ועלתה לדירוג של 4.16, רעננה התברגה למקום השני (3.76) וראשון לציון לשלישי (3.75). נס ציונה אמנם כבר לא מובילה, אבל גם לא צנחה בהרבה (3.61). הנמוכות בדירוג - חיפה (2.23 לעומת 2.76 ב-2018) וראש העין (2.36), שלא הופיעה במידרג העיריות 2018.

העיר שעשתה את השיפור המשמעותי ביותר היא פתח תקווה כאמור עם עלייה של 1.03 בדירוג הכללי, מה שהוביל אותה מהמקום האחרון למקום השני. התושבים בפתח תקווה בעיקר מרוצים ממספר מקומות החניה בעיר (2.83 מול 2.54 של ראשון לציון), ומרמת התכנון ובנייה בעיר (קידום תמ"א 38, היתרי בנייה, עידוד זוגות צעירים ועוד). אחרי פתח תקווה נמצאת ראשון לציון עם עלייה של 0.34 בדירוג הכללי שהביאה אותה למקום הראשון, וירושלים אמנם עם עלייה של 0.24, אך עדיין נשארה במקום הרביעי.

מנגד, תל אביב איבדה את המקום הראשון עם ירידה קטנה של 0.1, ואת הירידה הגדולה רשמה כאמור עיריית חיפה, שהדירוג שלה צנח בלא פחות מ-0.53. נראה שהתושבים בראשון לציון מרוצים מתפקוד העירייה, כאשר העירייה מובילה בשביעות הרצון מבין חמש הערים הגדולות, עם ממוצע של 3.75 לתפקוד העירייה הכללי ומצטיינת כמעט בכל התחומים והפרמטרים, ובעיקר התנהלות בזמן קורונה, פארקים וספורט ותרבות הפנאי. בקטגוריית מערכת החינוך ראשון לציון מאבדת את מקומה בצמרת לפתח תקווה, אבל עדיין מדורגת מעל תל אביב, ירושלים וחיפה.

גם לאחר חילוף ראש עיריית ירושלים ב-2018, ירושלים לא מככבת ומקבלת את ממוצע הדירוג הנמוך ביותר בנושא המיחזור (2.09) ובדירוג הכללי של התחבורה הציבורית (2.52).

אחת השאלות שנוספו למידרג העיריות השנה היא השאלה על התנהלות העירייה במהלך הקורונה, שכן לעיריות היה תפקיד קריטי בחיי התושבים במהלך המגפה העולמית. על פי תושביה, ראשון לציון הצטיינה כמעט בכל הפרמטרים: התנהלות מערכת החינוך בזמן המגפה, פריסת מתחמי בדיקות וחיסונים בעיר ועזרה לתושבים חולים וקשישים בעיר. פתח תקווה במקום השני מבין חמש העיריות הגדולות בנוגע להתנהלות בקרונה. בדומה לשאר הפרמטרים המרכזיים, ירושלים וחיפה נמצאות גם בפרמטר זה במקומות האחרונים.

"אם העיריות היו עסק פרטי - הן לא היו שורדות"

לדברי נוחם אוחנה, מנהל אתר מידרג, "אם העיריות היו עסק פרטי - הן פשוט לא היו 
שורדות. אני מייחל ליום שבו עובדי העיריות וראשי העיריות יראו את עצמם כשליחי ציבור ולא כשליחים של עצמם. הדבר היחיד שצריך להעסיק את עובדי הציבור זה איך הם נותנים את המקסימום לתושבים. לכל גוף ציבורי, שנותן שירות לציבור, צריך להיות מדד ברור ושקוף, עם התמורה שהוא מספק. זה טרווילי וזה שזה לא קיים - זה אבסורד".

עוד אומר אוחנה כי "ככלל, רוב הציבור לא מרוצה מתפקוד העירייה שלו, ואם העיריות היו בעלי מקצוע, נכון לדירוג הקיים - הן לא היו יכולות להופיע במידרג. יש כאן אחריות מראש העירייה ועד לאחרון הפקידים - לספק את השירות שעבורו התושבים משלמים ארנונה".