ההאטה בסין עוזרת לרסן את האינפלציה ברחבי העולם

סין היא גורם מפתח בירידת עלויות האנרגיה והסחורות, אך גורמים מקומיים עדיין שומרים על האינפלציה בארה"ב גבוהה

מפעל ייצור בסין. ההאטה בכלכלת המדינה עוזרת בריסון האינפלציה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל ייצור בסין. ההאטה בכלכלת המדינה עוזרת בריסון האינפלציה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

האטה עולמית, בפרט בסין, מצליחה לרכך את לחצי האינפלציה, במיוחד עבור יבוא וסחורות בסיס.

האינפלציה העולמית ירדה ביולי, לשיעור חודשי של 0.3%, ירידה מממוצעת של 0.7% בחודש במחצית הראשונה של השנה, כך על פי ניתוח של נורה סזנטיוואני, כלכלנית גלובלית בג'יי.פי מורגן. הנתונים אינם מחשיבים את טורקיה, שם שיעור האינפלציה גבוה בצורה יוצאת דופן.

"ביקוש עולמי חלש יותר לנוכח ירידה בכוח הקנייה בשנה האחרונה מניע כעת את הדיסאינפלציה באמצעות שני ערוצים עיקריים", אמרה סזנטיוואני - ראשית, על ידי הוזלה של חלק ממחירי הסחורות, ושנית, על ידי הקלת אילוצי שרשרת האספקה ​​העולמית.

היא ועמיתיה מעריכים כי ירידת מחירי המוצרים והקלה בלחצים על מחירי הסחורות יורידו את האינפלציה העולמית לשיעור שנתי של 5% במחצית השנייה של 2022, מ-9.7% ברבעון השני.

ההאטה העולמית מורגשת בצורה החדה ביותר במחירי הסחורות.

נפט גולמי מסוג Brent ירד ביום שישי לסביבות 93 דולר לחבית לעומת יותר מ-120 דולר בתחילת יוני. הנחושת ירדה בסביבות 28% מאמצע אפריל. מדד מחירי המזון של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם ירד באוגוסט ב-1.9% מיולי, הירידה החודשית החמישית ברציפות. מחירי היבוא מארה"ב, להוציא מכוניות, עלו ב-1.9% ביולי, פחות משיעור העלייה של 3.2% במרץ.

מוצרים מתוצרת חוץ כמו רהיטים, ציוד פנאי ובידור ביתי עלו רק ב-2.8% ביולי, בהשוואה ל-4.8% באפריל. ההקלה הזו על מחירי היבוא אמורה להתגלגל אל מחירי הצרכן ברבעונים הקרובים, אמר עומאיר שריף, שמוביל את חברת החיזוי Inflation Insights.

מחירי היבוא של מוצרי צריכה ירדו, מדוע מחירי הצרכן עולים?

מה שבטוח, כוחות רבים אחרים עדיין דוחפים את האינפלציה בארה"ב לכיוון השני: מחירי השירותים עולים, במיוחד עבור דיור, ושוקי עבודה הדוקים דוחפים את צמיחת השכר לשיא של 20 שנה לפחות. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר לאחרונה כי קצב האינפלציה ה מעט יותר איטי של יולי היה לא הספיק עבור הבנק המרכזי להקל על מגמת העלאת הריבית שלו.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי כלכלני הפד של ניו יורק מצא כי עליות מחירים מתשומות מיובאות עברו למחירי היצרנים המקומיים בארה"ב בקצב גבוה בהרבה לאחרונה, לעומת הקצב בתקופה שלפני הקורונה. אבל האם ההפך יהיה גם נכון - תלוי בהתנהלות הכלכלה האמריקאית.

מחירי היבוא של מוצרי צריכה, לא כולל רכבים, ירדו ביולי ב-0.5% לעומת אפריל, בעוד שמחירי הצרכן של אותם מוצרים עלו בקצב קבוע. אם הפער הזה נמשך, הסיבה הסבירה היא גורמים מקומיים "כגון ציפיות אינפלציה לא יציבות, אינפלציית שכר גבוהה יותר, כוח תמחור חזק של מפיצים מקומיים ועלויות הובלה גבוהות יותר", אמר איצ'י אממיה, כלכלן בכיר ב-Nomura Securities.

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם מרסנת את עליות המחירים

סין היא גורם מרכזי בהקלת לחצי המחירים החיצוניים. הכלכלה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב צמחה השנה, החלשה ביותר שלה מזה שנתיים, ב-0.4% בלבד, זאת לעומת שנה קודם לכן ברבעון השני. בעוד סגרי הקורונה הרחבים בסין תרמו רבות לדעיכה של האביב, קריסת הרכוש של סין מעכבת כעת מאוד את הצמיחה.

צניחה בהשקעות של מפתחים, במיוחד, ביטלה את הביקוש לסחורות תעשייתיות ואנרגיה. היקף יבוא הבנזין ירד ב-36% ביולי לעומת שנה קודם לכן, בעוד זה של הפלדה ירד ב-25%, לפי נתוני ממשלת סין.

בשנת 2021, סין צרכה 72% מיבוא ​​עפרות ברזל ברחבי העולם, 55% מהנחושת המזוקקת ויותר מ-15% מהנפט בעולם. כל האטה של ​​הכלכלה הרעבה למשאבים שלה נוטה להפעיל לחץ כלפי מטה על מחירי הסחורות בכל מקום, אמר אדוארד גרדנר, כלכלן סחורות בחברת Capital Economics.

דוגמה מצוינת היא מחירי עפרות הברזל, שירדו בסביבות 40% מהשיא שלהם מוקדם יותר השנה, אמר וורן פטרסון, ראש אסטרטגיית סחורות ב-ING.

"סין היא היבואנית הגדולה ביותר בפער מסוים", אמר. "עם החולשה בשוק הנכסים, חומר הגלם הזה לייצור פלדה סובל מאוד".

מדד מחירי היצרן במדינה - מדד רחב ללחצי האינפלציה - ירד ב-1.3% ביולי לעומת חודש קודם לכן.

"יש לך ביקוש מקומי חלש והיצע רב, וזה נוטה להיות דפלציוני", אמר תומס גאטלי, אנליסט בכיר בחברת Gavekal Dragonomics.

מכיוון שמפעלים סיניים נאבקים למכור בבית, הם מתמודדים עם לחץ רב יותר להוזיל מחירים בחו"ל - מה שככל הנראה יתורגם לפריחה ביצוא הסיני נטו, אמר גאטלי.

עד כה, אין סימן ברור להשפעה זו בנתוני הסחר בארה"ב, אמר אממיה מנומורה. מחירי היבוא של ארה"ב מסין עלו ב-2.8% לעומת שנה שעברה ביולי, ירידה מקצב של 4.9% במרץ. אבל עליות המחירים עבור היבוא באופן כללי הואטו גם הם, כולל עבור מוצרים מיוצרים כמו מחשבים ואלקטרוניקה שסין מייצאת.

גורם אחד שדוחף את לחץ המחירים העולמי הוא הגז הטבעי. מחסור מלאכותי שהונדס על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העלה את מחירי הגז הטבעי והחשמל. המחירים העתידיים של הגז הטבעי באירופה צפויים להיות יותר מפי שלושה מתחילת השנה.

אירופה פנתה שוב ושוב ליצואנים אמריקאים של גז טבעי נוזלי, והפעילה לחץ כלפי מעלה על מחירי הגז והחשמל בארה"ב.

"השנה, רוסיה ואוקראינה וההשלכות על שוקי האנרגיה עלולות להכריע את ההשפעות של מה שקורה בסין", אמר ביל אדמס, כלכלן ראשי בבנק קומריקה. "הדיור בסין והשפעתו על האינפלציה העולמית צפויים להיות עניין גדול ב-2023".