אנליסטים: אירופה בדרך למשבר אנרגיה חמור יותר מזה בשנות ה-70'

מחירי החשמל והגז באירופה קפצו פי שישה עד שמונה בהשוואה לממוצע • רוסיה הפסיקה בסוף השבוע כליל את אספקת הגז ליבשת, כך שהמצב רק יחמיר • בתגובה, הממשלות השונות באירופה מנסות להתמודד עם עליית המחירים • בגרמניה קבעו מחיר גג, וגם בבריטניה שוקלים להקפיא את מחירי האנרגיה לרמתם הנוכחית

מחאה על מחירי האנרגיה בבריטניה. ראשת הממשלה החדשה ליז טראס תצטרך למצוא פתרון / צילום: Associated Press, Alastair Grant
מחאה על מחירי האנרגיה בבריטניה. ראשת הממשלה החדשה ליז טראס תצטרך למצוא פתרון / צילום: Associated Press, Alastair Grant

משבר האנרגיה האירופי המתפתח מאיים לרושש משקי בית ולהציב את היבשת במסלול למיתון עמוק, בעוד ממשלות אירופה נאבקות למצוא מודל התערבות שיסייע להן להתמודד עם העלויות ההולכות הגדלות. מחירי החשמל והגז קפצו פי שישה עד שמונה בהשוואה לממוצע, והצפי הוא שהדבר יימשך גם לשנים הקרובות. רוסיה הפסיקה בסוף השבוע כליל את אספקת הגז ליבשת, ודובר הקרמלין אמר כי למעשה לא ישוב לזרום גז "עד שהסנקציות על רוסיה לא יוסרו".

■ הפגנות ענק ותוכניות סיוע: משבר האנרגיה האירופי מחריף
בגיל 47 בלבד, בלי תמיכה ציבורית ועם מיתון מעבר לפינה: הכירו את ראשת ממשלת בריטניה החדשה

בגרמניה, הממשלה הציגה בימים האחרונים תוכנית ראשונית לקביעת מחיר-מקסימום לחשמל (אך לא לגז, המשמש לחימום) לטובת "חבילת-צריכה בסיסית". מדובר במחיר-גג שיסובסד לחברות ולמשקי בית לטובת הוצאות הכרחיות, כמו חימום מים ותאורה. אך לא ברור עדיין כמה יעלה הצעד, וכיצד הוא ימומן. הרשויות בגרמניה מבטיחות להטיל מס "רווחים עודפים" על חברות אנרגיה שלא עומדות בפני עלויות גוברות (גרעין, סולארי, רוח וביומסה, למשל) וממנו לתקצב את הסבסוד, אך מדובר בהליך מסובך חוקית. התוכנית היא חלק מחבילה בשווי 65 מיליארד אירו לסיוע לאזרחים להתמודד עם משבר האנרגיה והאינפלציה הגואה.

האסטרטגיה של ראשת ממשלת בריטניה, ליז טראס 

בבריטניה, דיווחים בתקשורת טוענים כי ראשת הממשלה החדשה ליז טראס מתכוונת ל"הקפיא" את מחירי האנרגיה על רמתם עד כה, כלומר עד כ-1,700 ליש"ט לכל היותר לשנה. מדובר במחיר גבוה מהממוצע, אך עדיין נמוך בהרבה מהצפי לינואר הקרוב, בו אמור המחיר לזנק למעל 4,500 ליש"ט ולהקפיץ עמו את האינפלציה בממלכה המאוחדת. למרות ההדלפות המקדימות, כלכלנים הזהירו כי מדובר בהוצאה חסרת-תקדים מבחינת הממשלה הבריטית. הדבר תלוי במחיר החשמל והגז בשווקים, אך יכול לעמוד על כ-110 מיליארד ליש"ט למימון אנרגיה למשקי בית ועוד כ-40 מיליארד אירו למימון אנרגיה לעסקים קטנים. לא ברור אם תהיה הגנה על מפעלים ועל ייצור תעשייתי.

טראס התחייבה להציג לציבור החושש בממלכה, שלא בטוח כי יוכל להרשות לעצמו לחמם את הבית בחורף הקרוב, "תוכנית סיוע" בתחום האנרגיה כשבוע אחרי מינויה לתפקיד, היום. מדינות אחרות, כמו צרפת, הקפיאו גם הן את מחיר האנרגיה לצרכנים, אך הדבר אינו הוצאה תקציבית אדירה בשל העובדה כי רוב החשמל מיוצר במדינה מכורים גרעיניים. בשלב זה, חלק גדול מהכורים במדינה אינו פעיל בשל בעיות תחזוקה, אך הממשלה אמרה כי בכוונתה להפעיל 100% מהם כבר בחורף הקרוב. גם בגרמניה הסירו "הירוקים" את התנגדותם להמשיך ולהפעיל שני כורים אטומיים "כגיבוי" בחורף הקרוב, למרות שהיו אמורים להיסגר בסוף השנה.

לפי חישוב של "גולדמן-זאקס", אם לא יהיה שינוי מהותי במחירי הגז והנפט העולמיים, ובמיוחד האירופיים, וללא התערבות ממשלתית כלשהי, משקי הבית באיחוד האירופי יוציאו כ-2 טריליון אירו נוספים על אנרגיה בשנה הקרובה, מה שמייצג כ-15% מהתמ"ג הכולל. אם תסריט כזה יתרחש, תחזיות בדבר מיתון עמוק, פיטורים המוניים וקריסה כלכלית של מגזרים שלמים אינו בלתי-אפשרי. "לדעתנו", כתבו אנליסטים של החברה, "השוק ממשיך להמעיט בעומק, רוחב וההשלכות הרוחביות של המשבר הנוכחי". הם הוסיפו כי "אנו מאמינים שההשלכות הללו יהיו חמורות יותר ממשבר האנרגיה של שנות ה-70'".

שרי האנרגיה של האיחוד האירופי יתכנסו בסוף השבוע לפסגת חירום, שתכלול הצעות כמו הפסקת האפשרות לסחור באופן חופשי בחוזים על אנרגיה (כדי למנוע ספקולציה והעלאת מחירים), הטלת מחיר גג לרכש גז ברמת האיחוד האירופי וגם מיסוי מקיף יותר של חברות המרוויחות כתוצאה ממשבר האנרגיה. עד כה, מחיר החשמל באיחוד האירופי תלוי במחיר הפקת חשמל מגז, במטרה לסבסד את התעשייה הסולארית ואת אנרגיות הרוח. עליית מחירי הגז גורמת לרווחי-עתק לחברות שמייצרות חשמל באנרגיות מתחדשות. ההצעה האירופית היא למסות באופן משמעותי את החברות הללו, ואולי גם לנתק את המנגנון המצמיד בין המחירים.