בריטניה | ניתוח

בגיל 47 בלבד, בלי תמיכה ציבורית ועם מיתון מעבר לפינה: הכירו את ראשת ממשלת בריטניה החדשה

שרת החוץ של בריטניה ליז טראס נבחרה לכהן כראשת המפלגה השמרנית, ותתמנה מחר באופן רשמי לראשת הממשלה הבאה • בעוד שרק 12% מהציבור בבריטניה חושבים שתמלא את תפקידה בצורה טובה, טראס תיאלץ להתמודד עם אחד המשברים הכלכליים החמורים שידעה המדינה • בינתיים היא מבטיחה להתמקד בהורדת מסים

ליז טראס. אינה מהססת להחליף עמדות / צילום: Associated Press, Jon Super
ליז טראס. אינה מהססת להחליף עמדות / צילום: Associated Press, Jon Super

חברי המפלגה השמרנית הכריעו: ליז טראס נבחרה היום (ב') לכהן כראשת המפלגה ותסור מחר לטירת בלמורל שבסקוטלנד, בה שוהה מלכת אנגליה במהלך הקיץ, כדי להתמנות באופן רשמי כראשת הממשלה הבאה של הממלכה המאוחדת. שרת החוץ טראס, בת 47, ניצחה במרוץ הפנים-מפלגתי שהתנהל בחודשיים האחרונים, מאז שראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון הודיע כי על התפטרותו, וגברה על שר האוצר לשעבר רישי סונאק (42).  

הפגנות ענק ותוכניות סיוע: משבר האנרגיה האירופי מחריף
עקפה את בריטניה: הודו הפכה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם
יבשת במשבר: מחירי האנרגיה המזנקים מעוררים הפגנות המוניות באירופה 

טראס ניצחה בהפרש קטן מעט מזה שחזו לה הסקרים, עם כ-81 אלף קולות מתוך כ-140 קולות כשרים, לעומת 65 אלף ליריבה רישי סונאק. היא הודתה לחברי המפלגה, והודתה במיוחד לראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון. היא שבה וחזרה על התחייבותיה לעמוד בציפיות של העם הבריטי, ואמרה כי תספק תוכנית ברורה למאבק ביוקר המחייה, במשבר האנרגיה וכי "נשתמש בכל הכשרונות הרבים של המפלגה השמרנית כדי לעשות זאת".

במהלך כל קמפיין הבחירות, שהתנהל על לבם של כ-160 אלף חברי המפלגה השמרנית בלבד, ניסו יועציה לשוות לטראס תדמית של מעין "תאצ'ר מודרנית", כולל תצלומים וסגנון לבוש המזכירים את ראשת הממשלה המיתולוגית מטעם המפלגה. היא עצמה פיזרה הצהרות והבטחות שנועדו לקרוץ לבסיס רחב ככל האפשר במפלגה, כולל הפחתת מסים, הגבלת השירות הציבורי ומאבק בהגירה ובאיחוד האירופי. טראס תהפוך מחר לפוליטיקאית השלישית בלבד לכהן בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, אחרי תרזה מיי ומרגרט תאצ'ר.

הציבור מפקפק בטראס

אך למרות הניצחון המרשים, האתגר המשמעותי של טראס מתחיל עכשיו - והוא יהיה כלכלי בעיקרו. בריטניה ניצבת על ספו של משבר חריף, האינפלציה מאיימת לזנק ל-20% בתחילת השנה הבאה על רקע מחירי האנרגיה המאמירים וניצנים של מרי אזרחי כבר נרשמים כאשר תושבים מסרבים לשלם את חשבונות האנרגיה שלהם. חנויות, מאפיות ופאבים מאיימים לסגור את שעריהם בגלל המחירים הגבוהים, ומפעלים מזהירים מפני פשיטות-רגל והפסקת ייצור. "בנק אנגליה" חוזה מיתון ממושך בבריטניה, הליש"ט נמצא בשפל מול הדולר, ויחס החוב-תמ"ג של הממשלה הבריטית כבר גבוה מ-100%, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

השאלה המרכזית כעת היא איזו מדיניות כלכלית תוביל טראס כדי להתמודד עם האתגרים המונומנטליים הללו, ואם היא הפוליטיקאית המתאימה לתפקיד. בעוד היא ניצחה בקרב הפנים-מפלגתי, בציבור עצמו היא אהודה הרבה פחות. רק 12% מהציבור סבורים כי תמלא את תפקידה באופן "טוב", לפי סקר אחרון, בעוד 52% סבורים כי תמלא אותו באופן "רע" או "נורא". המפלגה השמרנית עצמה נמצאת בשפל בסקרים (32% תמיכה), ולו היו הבחירות נערכות היום - הייתה המפלגה מוצאת את עצמה באופוזיציה.

בשבוע האחרון, ככל שהתחזיות הלכו והתבררו והעניקו לה את הניצחון, נראה היה שטראס החלה להבין את גודל השעה, וחזרה בה משורת הצהרות כלכליות שנשמעו אולי מושכות פוליטית, אך לא עמדו במבחן המציאות. בתחילה הצהירה טראס, למשל, כי לא תהיה מוכנה לתת מענקים ישירים למשקי בית כדי להתמודד עם הזינוק במחירים. אך בשבוע האחרון אמרה כי הדבר "יכול להתאים" בנסיבות מסוימות. היא גם חזרה בה מההכרזה כי בריטניה "לא תקצוב" אנרגיה לתעשייה במקרה חירום, ואמרה לציבור המודאג כי "בתוך שבוע בלבד" ממינויה תציג תוכנית מקיפה לסבסוד מחירי האנרגיה הגבוהים במדינה.

בנוסף, הדלפות מכיוונה בשבועות האחרונים לגבי שינוי יעדי האינפלציה של בריטניה, והתערבות משמעותית בעבודה של הבנק המרכזי הבריטי, "בנק אנגליה", זכו גם הם לסיבוב-פרסה מפואר בימים האחרונים, וטראס הבהירה כי אין בכוונתה לשנות את דרכי העבודה בו.

לקראת התנגשות עם הבנק המרכזי?

אך עדיין, חלק מההתבטאויות של טראס והעמדות שהביעה בשבועות האחרונים יוצרים מחויבות למדיניות כלכלית מסוימת: ראשת הממשלה החדשה של בריטניה מאמינה בהורדת-מסים ובהגדלת הגירעון העמוק ממילא של הממלכה המאוחדת. היא הבטיחה כי שני הצעדים יגרמו לצמיחה שנתית של 2.5%. זו פעילות המנוגדת לחלוטין להעלאות הריבית התכופות של בנק אנגליה, שמנסה להוריד את הביקושים ולצנן את הכלכלה ועל ידי כך גם את האינפלציה. היא גם מנוגדת להמלצות קרן המטבע העולמית, שקראה לממשלה לצמצם את הגירעון.

בפרוטרוט, טראס הבטיחה למשל לבטל את העלאת דמי הביטוח הלאומי של הממשלה הקודמת, להיאבק בכוונה להגדיל מיסוי חברות, למנוע הטלת מס חדש על "רווחים עודפים" על חברות האנרגיה וגם להימנע מכל מסים חדשים על האזרחים. "היא ניצחה כי הבטיחה למפלגה השמרנית את כל הדברים הנכונים", אמר ל"גרדיאן" מומחה פוליטי מאוניברסיטת ליברפול. כעת היא תצטרך ליישב את ההבטחות עם המציאות הכלכלית הקשה.

מבחינה פוליטית, טראס הוכיחה בעבר כי אינה מהססת להחליף עמדות. ה"וושינגטון פוסט" כתב בפרופיל שהקדיש לה כי "לא יהיה בלתי הוגן לקרוא לה 'משנת-צורה'", ופירט את ההפכפכות שאיפיינה את הקריירה הפוליטית שלה. טראס הייתה פעילה כצעירה דווקא במפלגה הליברל-דמוקרטית, וקטע-וידיאו שבו היא מבקרת באופן חריף את המלוכה הפך לוויראלי בחודשים האחרונים. היא נבחרה לפרלמנט הבריטי מטעם המפלגה השמרנית רק ב-2010, אחרי ניסיון של יותר מעשור. היא הואשמה ב"אופורטוניזם", כאשר שינתה עמדות באופן חד, למשל בנושא הפרישה מהאיחוד האירופי. היא התנגדה ל"ברקזיט" לפני משאל העם ביוני 2016, אולם אחריו הפכה לאחת מתומכותיו החריפות ביותר. "התכונה הבולטת ביותר שלה היא היכולת להחליף אמונה יוקדת אחד באחרת, בלי להניד עפעף", נכתב השבוע ב"טיימס".

טראס שמרה על נאמנות לבוריס ג'ונסון עד הרגע האחרון

עדות לעמדות נוקשות בנוגע ליחסים עם אירופה סופקה גם בשבוע האחרון, כאשר בתשובה לשאלה אם נשיא צרפת עמנואל מקרון הוא "ידיד או אויב" אמרה שאינה יודעת עדיין. "חבר המושבעים עדיין לא חזר במקרה הזה", אמרה. פריז, מצדה, מיהרה לעקוץ את טראס וארמון האליזה מסר כי ראש ממשלת בריטניה הוא ידיד של צרפת "לא משנה מי מאייש את התפקיד". טראס מוכרת בבריסל גם כמי שתמכה במהלכים של ג'ונסון לשינוי החוק בנוגע לצפון-אירלנד, במה שהאיחוד האירופי הגדיר כ"שבירת כלים" וניסיון לשנות בדיעבד את הסכם ה"ברקזיט". היחסים עם אירופה אינם צפויים להיות הרמוניים תחת כהונתה.

ואם האתגרים הלאומיים אינם מספיקים, טראס גם ניצבת בפני אתגרים פנימיים. המפלגה השמרנית ששולטת בבריטניה מפולגת מתמיד, מחולקת למחנות, וחילופי ההאשמות במהלך קמפיין הבחירות האחרון לא סייעו להגביר את התמיכה בה בציבור. טראס שמרה על נאמנות לבוריס ג'ונסון עד הרגע האחרון, וגם כעת צפויה למנות לתפקידים בכירים חברי מפלגה השייכים למחנה זה. כמה פרשנים שיערו כי ג'ונסון אפילו שוקל "לעשות ברלוסקוני" ולחזור מחדש לראשות המפלגה אחרי שטראס תיכשל.

לעומת זאת, פרשנים ציינו כי טראס הצליחה בשבועות האחרונים להפוך את החסרונות שניסה קמפיין היריב להדביק לה ליתרונות. היא התלוצצה על כך ש"אינה הדוברת הרהוטה ביותר". התגאתה באמצעות מקורבים בכך שהיא עונדת עגילים שעולים רק 4.5 ליש"ט, ולחלק מההאשמות האישיות נגדה השיבה ואמרה כי "ביקורת מסוג דומה משמיעים נגד כל פוליטיקאית שרצה לתפקיד בכיר". כעת ברור כי לא יינתנו לה ימי חסד, כפי שנהוג למשל אחרי בחירות כלליות. מבחן התוצאה של טראס יתחיל כבר מחר.