איפה קונים קריפטו ואיך מעבירים כספים? קוראים שאלו, ואנחנו ענינו

עולם הקריפטו עדיין שרוי בחורף עמוק, הביטקוין נע סביב שער נמוך יחסית של 20 אלף דולר, אך השדרוג המתקרב של את'ריום 2.0 עורר גל של עניין במטבע, והשאלות ממשיכות להתאסף אצלנו • אז נמשיך במדריך המזורז להשקעה במטבעות קריפטו

את'ריום / צילום: Shutterstock
את'ריום / צילום: Shutterstock

1. עצרו ועשו חושבים

החבר מהעבודה אמר לכם שהאת'ריום הולך להתפוצץ? השכן בשיחת מסדרון סיפר שהוא מיליונר על הנייר? קיבלתם לינק שבו מספרים על המטבע הבא? עצרו. זו לא סיבה להשקיע במטבעות דיגיטליים. מטבעות אלו הם נכס השקעה תנודתי ומסוכן. לפני שאתם משקיעים בו - הבינו כיצד הוא מתנהג, ומה משפיע עליו.

למשל: אם כעת אתם מעוניינים להשקיע במטבע האתר, ודאו שאתם מבינים קודם מה זה בלוק האת'ריום, מה צפוי בשדרוג, האם זה תומך בעלייה של המטבע בטווח הקצר או הארוך? 

בלוק אתריום לקראת שדרוג: מה ישתנה ומה יישאר איתנו עוד תקופה ארוכה
שוק הקריפטו לא צולל ולא מזנק כמו שאתם חושבים  

ודאו שאין לכם בעיה להפסיד את הכסף המושקע. השקעה בקריפטו היא חלק אחד מכלל ההשקעות שלכם, והיא צריכה להתאים לרמת הסיכון הכוללת שהצבתם לעצמכם, כך שזה לא יכול להיות כסף שתצטרכו בקרוב. ירידה של 70% בחצי שנה בערך מטבעות קריפטו, אינה משהו חריג. הקפידו לא להידחק לדדליין קשיח למשיכת כספי ההשקעה, כאשר השוק בתקופת שפל.

2. לבד או דרך גוף מקצועי?

מטבעות קריפטו אפשר לקנות מאנשים פרטיים או מברוקר השקעות. גם השמירה שלהם יכולה להיעשות אצלכם, או בחשבון משמורת אצל גוף ההשקעות. ההחלטה הראשונה שלכם היא עד כמה אתם רוצים להיות הבנק של עצמכם.

אם אתם קונים מאדם פרטי או מעוניינים לשמור את המטבעות אצלכם - עליכם להצטייד בארנק דיגיטלי לשמירת המטבעות. לארנק צריכים להיות מפתחות שיישמרו אצלכם בלבד, והם יאפשרו את הגישה לתכולתו. ודאו שבחרתם בארנק בעל רמת אבטחה טובה, בייחוד אם אתם מתכוונים להשתמש בו כארנק חם (ראו מילון מונחים).

היתרון הגדול של רכישה מאדם פרטי הוא מחיר זול יותר, שכן רכישה דרך גופים מקצועיים מלווה בעמלות גבוהות. החיסרון הגדול בכך הוא קושי להכניס בהמשך את הכסף למערכת הפיננסית, שכן זו חשדנית יותר כלפי עסקאות שנעשו עם אנשים פרטיים, בוודאי אם נעשו מול צד אנונימי.

3. גוף בארץ או בחו"ל?

בישראל קיימים גופים - בורסות, ברוקרים וחלפנים, שאצלם ניתן לרכוש קריפטו, בעיקר ביטקוין ואת'ריום, וגם לשמור בחשבון משמורת. קיימים גם גופים בינלאומיים גדולים אחרים שניתן לרכוש דרכם את המטבעות הקריפטוגרפיים, ולאלו בדרך כלל מבחר מטבעות גדול יותר.

למה חשוב לשים לב לפני שבוחרים ממי לרכוש? ודאו שאתם פועלים דרך גוף מפוקח; אם הוא בישראל - גוף שיש לו היתר מרשות שוק ההון, אם הוא בחו"ל - גוף בעל רישיון מהמדינה בה הוא פועל. גופים מפוקחים ידרשו מכם בעת פתיחת החשבון לבצע הליך "הכר את הלקוח", ולצרף מסמך מזהה. מסחר דרך גופים ללא רישיון יכול להקשות על הכנסת הכספים חזרה למערכת הפיננסית.

מעבר לכך, בצעו השוואת עמלות (העמלות אצל הגופים המקצועיים אינן זניחות), ובדיקה של שירות הלקוחות ונוחות הממשק. אם אתם משאירים את המטבעות בחשבון המשמורת אצל הגוף, דאגו להבין את מנגנוני ההגנה והביטוח שלו, ואת המעמד המשפטי שלכם במקרה שאותו גוף קורס או חשוף להתקפת סייבר.

4. הבירוקרטיה עליכם

להשקעה במטבעות קריפטו נלווית בירוקרטיה. למשל, אחרי שתרוויחו סכום נאה ותרצו להכניס את הכסף חזרה למערכת הפיננסית, תצטרכו לדאוג לאישורים מתאימים מאנשי המקצוע שהבנק ידרוש. כמו כן תידרשו לדווח ולשלם למס הכנסה, וזאת גם אם לא הרווחתם; גם המרה או מכירה של המטבע שרכשתם מייצרת חובת דיווח לרשויות המס.

5. רכישה והעברת הכסף

אם בחרתם לפעול דרך גוף מפוקח, בשלב הראשון שלאחר פתיחת החשבון אצלו תצטרכו לבצע העברה בנקאית אליו. זו עשויה להיתקל בקשיים ובשאלות רבות, שכן הבנקים מגבילים העברות כספים לברוקרי הקריפטו, בוודאי כשאלו בסכומים גבוהים. דרך אחת לעקוף זאת היא על ידי רכישת הקריפטו באמצעות כרטיס האשראי, אך יש להכיר את העלות של דרך זו, גם בעמלות וגם בשערי ההמרה בתהליך הרכישה. לאחר שהפקדתם את הכסף בחשבון המסחר אצל ברוקר הקריפטו, תוכלו לרכוש את המטבעות שהוא מציע.