כתוב בעור: מה מקור המשיכה של הקעקועים?

במצרים העתיקה השתמשו בהם לצורכי מרפא ● הרומאים סימנו באמצעותם עבדים ● בתרבות הפולינזית הם סימלו כוח רוחני ופיזי ● הקעקועים מלווים את האדם מראשית הציוויליזציה ועד היום

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  15.09.2022

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי משחק המלכות והמומחים הגדולים

בחודש שעבר הודיעו קים קרדשיאן ופיט דייווידסון על סיומה של מערכת היחסים שלהם לאחר תשעה חודשים. קרדשיאן עזבה עם זיכרונותיה, אבל לדייווידסון נשאר מהזוגיות הזו משהו קצת יותר מוחשי: המילים "הבחורה שלי היא עורכת דין" מקועקעות על כתפו, במחווה (מוקדמת) לשאיפותיה המשפטיות של קרדשיאן. מאז הוא הוצף ברשתות החברתיות בהצעות כיצד לכסות אותן. בשנת 1993, בעקבות הפרידה מוינונה ריידר, השחקן ג'וני דפ שינה את המילים "וינונה לנצח" ל"וינו לנצח".

הקעקועים בעולם הקדום

לאורך ההיסטוריה, בני אדם קעקעו את עצמם - ואנשים אחרים - מסיבות שונות: החל מדת ועד נקמה. העדויות המוקדמות ביותר לקעקועים מגיעות עד מומיית קרח בת 5,300 שנים, שכונתה אֶצִי איש הקרח, לאחר גילויה באלפים של אֶצטאל באוסטריה.

ניתוח שרידיו של אצי גילה שהוא מת מפגיעת חץ. אולם עוד לפני מותו האלים, נראה שהוא סבל ממחלות שונות. מדענים מצאו 61 קעקועים על גופו, כאשר רבים מהם קועקעו באזורי דיקור ידועים. הפרט הזה העלה את ההשערה שבעולם העתיק הקעקועים שימשו כעזר בריאותי.

מטרות דומות אולי הניעו את הנובים הקדמונים לקעקע נשים הרות. שרידים חנוטים של נשים במצרים מראים שגם הן אימצו את המנהג, אולי מאותה סיבה.

עוד דבר שכדאי לדעת

על פי העיתון בלפסט טלגרף, בשנת 1881, ביקרו ביפן הנערים ג'ורג' החמישי (לימים מלך אנגליה, סבה של המלכה אליזבת) ואחיו הנסיך אלברט ויקטור. הם ביקרו בארמון של מוּצוּהיטו ואשתו שׁוֹקֶן, קיסרי יפן. אך החלק המסעיר של המסע, כך עולה מיומניו של ג'ורג' החמישי, היה דווקא הקעקועים שהוא ואחיו עשו. אלברט ויקטור קעקע על זרועו זוג חסידות וג'ורג קיעקע על כל אחת מזרועותיו נמר ודרקון, כסמל המזרח והמערב. כמה שנים קודם, ב־1862, התקשט אביהם של ג'ורג וויקטור אלברט, אדוארד השביעי מלך אנגליה, במהלך ביקור בירושלים, בקעקוע משלו בצורת צלב ירושלים.

המלך ג'ורג' החמישי / צילום: ויקיפדיה

 המלך ג'ורג' החמישי / צילום: ויקיפדיה

האצולה מגלה את הקעקועים

עמים עתיקים, כמו התראקים והגאלים, ראו בקעקועים סימן של מעמד אצילי וכוח רוחני. פרסים, יוונים ורומאים השתמשו בהם כצורה של עונש או השפלה. רומאים שייבאו עבדים מאסיה שילמו בעבורם מיסים וקעקעו את הכתובת "המס שולם" על מצחם של אלה ששיעבדו.

בתרבויות הפולינזיות לקעקועים היתה משמעות סימבולית. הטאטו המסורתי - מילה מהשפות הפולינזיות שהביא איתו מגלה הארצות הבריטי הקפטן ג'יימס קוק, בן המאה ה־18 - כיסה את גופם של גברים סמואים, מהמותניים ועד הברכיים. טקסי הקעקוע ארכו שבועות רבים והיו כרוכים בכאבי תופת. מי שנשבר, הביא בושה על משפחתו לדורותיה.

מיסיונרים נוצרים ניסו לבטל את הנוהג במהלך המאה ה־19. אבל התנגדותם לא עמדה בקנה אחד עם התלהבות האצולה. מוקסמים מהאירזומי, אמנות הקעקוע היפנית, המלך ג'ורג' החמישי ואחיו הנסיך אלברט ויקטור התקעקעו ב־1881, בזמן ביקור מלכותי ביפן. העיתון "ניו יורק הראלד", שציין את התפשטות המנהג בקרב המעמדות הגבוהים האמריקאים, התלונן כי "האופנה של הקעקועים הגיעה לניו יורק דרך לונדון".

הפופולריות של הקעקועים במאה ה־20

במאה ה־20, הקעקוע הפך לסמל דיכוי, בגלל הנאצים שקיעקעו את ידי האסירים באושוויץ. עם זאת, באותו זמן, אנשי שירות אמריקאיים רבים קעקעו את עצמם בקעקוע הדומה לזה שנשא על ידו איש המרלבורו בפרסומות הידועות.

האמביוולנטיות סביב קעקועים הביאה כמה ערים ומדינות בעולם להוציא את מכוני הקעקועים אל מחוץ לחוק בשנות ה־60. בגלל שקעקועים היו בגדר טאבו, זה רק הגביר את כוח המשיכה שלהם בעיני אנשים. בשנות ה־90 הקעקועים כבר עברו מתרבות השוליים לתרבות הפופולרית. על פי סקר משנת 2019 שערכה סוכנות המחקר Ipsos, ל־30% מהאמריקאים יש לפחות קעקוע אחד. כמה מהם מתחרטים שהם עשו אותו? זו כבר שאלה אחרת. 

צרו איתנו קשר *5988