תשכחו מהתפטרות שקטה, למגמה שסוחפת את שוק העבודה יש שם חדש

"להתנהג בהתאם למשכורת שלך" – או באנגלית: act your wage – זה המיתוג מחדש של תופעת ההתפטרות השקטה • ההאשטג החדש מיטיב לתאר את המגמה אותה מבקשים העובדים להוביל, שמהותה אינה להתפטר אלא להשקיע את כמות המאמץ התואמת את המשכורת, לא פחות ולא יותר מזה

''ההתפטרות השקטה'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
''ההתפטרות השקטה'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האשטג חדש סוחף את עולם העבודה  - "להתנהג בהתאם למשכורת שלך" (באנגלית: act your wage). מדובר במיתוג מחדש של תופעה פופולרית, שגם היא זכתה בהאשטג מצליח לאחרונה - "ההתפטרות השקטה". במסגרתה עובדים מבקשים לחדד את הגבולות בין העבודה לחייהם הפרטים. שבעים מהשעות הארוכות ומהציפייה להגדיל ראש, שחוקים מהפער בין העבודה שהם משקיעים לתגמול שהם מקבלים עבורה - עובדים רבים החליטו להוריד הילוך בעבודה, בשקט.

אלא שלמרות הכינוי שניתן לו, טרנד ההתפטרות השקטה למעשה כלל לא עוסק בהתפטרות. עובדים רבים מסתייגים מהמונח עצמו ומדגישים את האירוניה שבלקרוא לעבודה מ-9:00 עד 17:00 להתפטר. הם לא מבקשים לעזוב את עבודתם או להוריד את סטנדרט איכות העבודה שלהם, אלא להחזיר לראש סדר העדיפויות את רווחתם האישית, שבמקרים רבים, בלי לשים לב, נדחקה לתחתית למען המשרה.

אי הדיוק שבמונח, שכאמור מפספס מעט את הפואנטה, הוליד כאמור האשטג חדש שצץ ברשתות החברתיות: להתנהג בהתאם למשכורתך, או באנגלית: act your wage (#actyourwage), פרפרזה על הביטוי המוכר act your age. המונח, שעד כה זכה ל-30.6 מיליון צפיות בטיקטוק, מתייחס אל אותה אג'נדה בדיוק: אם חברה משלמת לעובד, נניח, שכר מינימום, הוא בתמורה ישקיע מינימום מאמץ.

@saraisthreads #greenscreen I’d rather spend time with my family. 📺刚 #actyourwage #fyp #work #working #corporate #corporatelife #corporatetiktok #corporateamerica #corporatehumor #office #officelife #manager #managersbelike #career #quietquitting #quietquittingmyjob ♬ original sound - Sarai Marie

מדוע סירוב לעבודה נוספת מעורר כל כך הרבה ביקורת?

"להתנהג בהתאם לשכר זה בעצם אומר שכאשר יום העבודה שלך נגמר, אתה מסיים עם העבודה, וכל עוד יום העבודה שלך נמשך, אתה עושה את מה שהתבקשת לעשות ומה שמשלמים לך לעשות", אמרה קייט, עובדת IT בשנות ה-30 לחייה, ל- businessinsider. "אז זה באמת פשוט לעשות את העבודה שלך".

איך מגיבים התומכים והמבקרים של התופעה תלוי בפרשנות שהם נותנים למונח - והפרשנויות משתנות מאוד. מאנשי מקצוע שטוענים שהרעיון הוא בסך הכל לסרב לעבודה נוספת ללא תוספת שכר וללחץ בעבודה, ועד אחרים שאומרים שהלך הרוח של ההתפטרות השקטה מטפח עצלות ופוגע בביצועים, גם אם ציפיות העבודה הבסיסיות מתקיימות. אלה המתנגדים להתפטרות השקטה אומרים שעשייה מעבר למצופה היא הדרך הטובה ביותר לקבל תשומת לב מהממונים, לקבל העלאות ולטפס בסולם התאגידים.

בריאן גריי, מפתח אתרים, החזיק משרה שבה הוא התבקש בקביעות, ברגע האחרון, להישאר מאוחר בעבודה ונהג לקחת על עצמו משימות נוספות. לאחר שקיבל ציון "עונה על הציפיות" בסקירת ביצועים, הוא החליט להפסיק לרדוף אחרי אישור מהבוסים שלו על ידי אקסטרה עבודה. "הצד השני של מה שכמה מתפטרים שקטים מכנים 'לעשות את המינימום', הוא למעשה לתת את מלוא תשומת הלב לעבודה, ואז לנהל חיים מחוץ לשעות העבודה", אמר בריאן ל-Financial News הלונדוני. "אתה לא עובר אורח או עצלן," הוא מדגיש, "אתה עושה בדיוק את כמות העבודה הנכונה".

@kelseynotkels If you know me from work, no you don’t. #actyourwage #work #resturantlife #minimumwage #minimumwagecheck #poppunk #lgbtq #wlw #gaygirl #fyp ♬ original sound - stephanie anne

שאלת שוויון ההזדמנויות וההשפעה על הדרג הניהולי

שאלות סביב נושאים של שוויון הזדמנויות בקרב ציבורים עולות גם כאן. למי יש את הפריבילגיה להתפטר בשקט או להתנהג בהתאם למשכורת היא שאלה פתוחה לדיון. מרצדס סוואן, מנהלת משאבי אנוש ומאמנת קריירה, אמרה ל-Financial News שהאסטרטגיה אולי לא תעבוד עבור הרבה אנשים שאינם לבנים. בגלל סטריאוטיפים שליליים, נשים שחורות עלולות במיוחד לחוות תגובה נגדית, אם הן מחליטות לסגת אחורה או להציב גבולות מוצקים יותר.

ההתפטרות השקטה ועבודה בהתאם למשכורת השפיעו רבות גם על הדרג הניהולי. הן ממחישות את זה שמעסיקים רבים ציפו לאקסטרה במשך שנים - ושהעובדים לא מוכנים לעשות זאת יותר. בנוסף, התופעה מדולקת על ידי האינפלציה המרקיעה שחקים ושכר של רוב העובדים שלא עומד בקצב שלה, במיוחד בהשוואה לעליות שכר המנכ"לים.

דוח של המכון למחקרי מדיניות מצא כי ב-300 חברות המשלמות שכר נמוך, מנכ"לים מרוויחים פי 670 מהעובדים שלהם. ב-106 מהחברות הללו השכר החציוני של העובדים לא עמד בקצב האינפלציה, כך על פי businessinsider. ועדיין, "נראה שכולם מוטרדים מכך שאנשים לא רוצים לעשות עבודות שאינן התפקיד שלהם כמו פעם", אומרת קייט ל- businessinsider.

@ms.parkerrrrr Minimum wage gangggg #fyp #actyourwage ♬ original sound - LUKE BENNET LIVES BEST MATE

ובכן, לא כולם. ג'יי מקדונלד, מאמן בכירים ולשעבר מנכ"ל של כמה חברות קטנות, אומר שהאחריות לקבוע ציפיות ברורות לביצועים מוטלת על המנהלים. "אם העובדים פוגשים אותן, זה מה שחשוב, לא מתי או כמה זמן הם עובדים", הוא אמר ל-Financial News. "האחריות להחזיק במדדים ובכלים טובים להערכה, על מנת לדעת אם מישהו עושה את העבודה או לא היא על המנהל", הוא מוסיף.