נתניהו העדיף את שלטונו על פני רווחת החברה החרדית

הסכמת יו"ר הליכוד לתקצב מוסדות לימוד חרדיים בהתעלם מהיעדר לימודי הליבה עשויה להיות בכייה לדורות

הבחירות הקודמות בבני ברק / צילום: איל יצהר
הבחירות הקודמות בבני ברק / צילום: איל יצהר

הכותב הוא סגן דיקאן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל, יזם הייטק ומחבר הספר "האביב המערבי"

וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתְּנֶנָּה הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר. וַיָּאמר שָׁם מֹשֶׁה לעם כה אמר ה' נחזור לאֶרֶץ מִצְרָיִם.

משה כמובן לא אמר את זה, אם היה עושה כן בוודאי לא היה נכנס לקנון כגדול מנהיגי העם. הוא פשוט קיבל עליו את הצו.

מזה שנתיים שאני עובד בהיקף משמעותי ובהתנדבות בגיוס חרדים לאקדמיה למקצועות ההנדסה והמדע. אני עובד בצמוד לאדם יקר בשם מויש. והדרך לשם לא קלה, לא למועמדים שגולת הכותרת בהשכלתם המדעית היא לוח הכפל, ולא לנו.

סד אילוצים ועין בוחנת

המהמורות שבדרך הפתיעו אותנו לא אחת: אנשים קטנים שבזים לאוכלוסייה הזו ועושים כל שלאל ידם להפריע ולהכשיל; רבנים קשי עורף; אילוצים כלכליים בלתי אפשריים של המועמדים וסד מוסכמות שקשה למוסדות אקדמיים להתיישר מולם. קחו לדוגמה מוסד שיושב בעיר חרדית וסמוך על שולחנה של המדינה (אשאיר את שמו בין כותלי הפרטיות) שסירב בכל תוקף להקים תוכנית שחציה יתקיים בעיר וחלקה השני בקמפוס ביחד עם האוכלוסייה הכללית "אני לא מוכן להכשיר את השרץ". מעצבן? אותי פחות, המוסד המדובר נמצא תחת סד אילוצים ועין בוחנת של החברה בה הוא חי, ולכן קשה להאשים אותו, הוא חב את עתידו לאמון שנותנים בו.

אבל ההצלחות המצומצמות (מספר עשרות סטודנטים ועוד תוכניות שקורמות עור בימים אלו) מפיחות תקווה, כזו שמספיקה לי ולחברי מויש להמשיך לנסות.

ולמי שלא סבור שהפרי הזה שווה את המאמץ יספיק חישוב סטטיסטי פשוט כדי להבין שמבין 1.2 מיליון החרדים, מסתתרים להם 20,000 מחוננים וכ־2,000 מחוננים מאוד (גאונים, בלשון העם), מנועים פוטנציאלים של הכלכלה הישראלית שנכון להיום מנותקים מהעשייה.

אבל מתוקף ההתעסקות הבלתי פוסקת שלי בנושא (חבריי יודעים כמה בלתי נלאה אני) אני יכול לדווח ברמת ודאות מספקת שמתחולל שינוי, החברה החרדית בסופו של דבר תשתלב וגם תוביל בחיים האזרחיים כי הקולות האלו נשמעים יותר ויותר.

בחכמה ובסבלנות

ואם תרצה להאיץ את התהליך על המדינה לסמן מטרה ולחתור להשיגה באמצעים הכמעט בלתי מוגבלים שעומדים לרשותה, לא בכוח כפי שניסה לפיד בשעתו - בחכמה ובסבלנות. לצערי, במסגרת מאבקי השלטון הבלתי־פוסקים במדינה, הפך יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עצמו למהמורה בדרכם של החרדים להשכלה. מה זו מהמורה? חתיכת משוכה. לפי הפרסומים, נתניהו הבהיר למפלגות החרדיות כי גם מוסדות ברשתות החינוך החרדי שאינן מלמדות ליב"ה לא יינזקו עוד ביחס לחינוך הממלכתי. לא ברור לי כיצד איש ספר, שוחר ידע ומעריך השכלה כמו בנימין נתניהו מקדם מהלך שמנחיל בורות לדורות נוספים קדימה.

המטרה, לחזור לשלטון, לא מקדשת את כל האמצעים. גם בזמן קמפיין, מנהיג אמיתי צריך להוביל ולא לעגל פינות, גם אם המשמעות היא לא להגיע לארץ המובטחת.