ת"א לא מתרגשת מהירידות בוול סטריט: "היום יש יותר אלטרנטיבות סולידיות"

מתחילת השנה איבד מדד ת"א 35 כ–1% בלבד לעומת ירידות דו–ספרתיות במדדים המובילים בארה"ב • שמואל פרנקל, אפסילון: "ישראל נהייתה מעצמה כלכלית. אנחנו רואים משק בתעסוקה מלאה ונתוני צמיחה מעודדים. הבנקים וחברות הביטוח צפויים ליהנות מכך"

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

שלא בפעם הראשונה השנה הגיבה הבורסה בת"א במתינות יחסית למפולת הדרמטית שהתרחשה בבורסות וול סטריט ביום שלישי. נתוני האינפלציה בארה"ב היו גבוהים מהצפוי בחודש אוגוסט האחרון, ושוק המניות שם "התפרק" עם ירידות חדות של 4%-5% במדדים המובילים, עקב החשש גדול מהעלאות ריבית נחושות אף יותר בהמשך. עיקר הדרמה בזירה המקומית התגלגלה לשוק המטבעות, שם זינק הדולר במהלך המסחר היומי בשיעור חד של 2.4% ל־3.44 שקל בעוד האירו עלה ב־0.7% ל־3.43 שקל.

המדדים המובילים בבורסת ת"א נסחרו בירידות של 1.5% בשעות הצהריים של יום ד', לאחר שגם ביום ג' איבדו יותר מאחוז. לא מדובר בירידות מבוטלות, אולם ביחס לשווקים שמעבר לים מגלה הבורסה המקומית חוסן מרשים. זאת בין היתר בשל היותה מוטת מניות של חברת נדל"ן מניב ופיננסים המגלות עד כה עוצמה בתקופת המשבר בשווקים, אותו מובילות מניות הטכנולוגיה. מדד הדגל ת"א 35 ירד מתחילת השנה בכ־1% בלבד בזמן שמדדי וול סטריט המרכזיים נסחרים בתשואות דו־ספרתיות שליליות, גם בשל חשיפתם הגדולה לענקיות הטכנולוגיה שנסחרות בהן. מדד הנאסד"ק איבד 26.5% מערכו, ה־S&P 500 ירד ב־18% והדאו ג'ונס ירד ב־15%. הטלטלות שפוקדות את השווקים מתבטאות גם במדד הפחד האמריקאי (VIX) שהמריא ביום ג' ב־10.6% ומתחילת השנה עלה ב־59%.

"אנחנו כבר תקופה ארוכה, כשנה וחצי, מוטים חזק בהשקעות שלנו לטובת השוק בישראל", אומר שמואל פרנקל, מנכ"ל ושותף בבית ההשקעות אפסילון. בשיחה עם גלובס הוא מציין את הסיבה: "ישראל נהייתה מעצמה כלכלית. אנחנו רואים משק בתעסוקה מלאה, נתוני צמיחה מעודדים וגם האינפלציה כאן אמנם חרגה מיעדי בנק ישראל - אבל היא כמחצית מזו שנרשמה בארה"ב".

בעוד שנושא עליות המחירים תפס תאוצה בכלכלות בעולם וגם בארץ, פרנקל לדבריו, מתחיל לראות את האור בקצה המנהרה: "להערכתנו יש ניצנים של ירידה בכיוון האינפלציה עם התמתנות בתחום מחירי הדיור וירידה במחירי האנרגיה. אנחנו מעריכים שהריבית במשק בסוף השנה תגיע ל־3% או אולי קצת מעל לזה (לעומת 2% כיום).

"אנחנו ממשיכים לראות בישראל את שוק המניות שצריך לתקוע בו רגל. בשוק האמריקאי אנחנו מחזיקים בעמדה הרבה יותר סולידית וכמעט ולא נמצאים באירופה, משום שאנחנו רואים את הבעיות שם, גם לא במזרח הרחוק".

"השוק הוא תזזיתי ומאני דפרסיבי"

טרם הירידות החדות של יום ג' בוול סטריט דווח בארה"ב כי האינפלציה במדינה טיפסה באוגוסט והגיעה לקצב שנתי של 8.3%, אמנם זו ירידה מקצב שנתי של 8.5% שנרשם בחודש יולי, אך עדיין הנתון שצפו בשווקים דיבר על התייצבות על קצב עלייה שנתי של 8%.

זה כאמור היה הטריגר לירידות דרמטיות בבורסה האמריקאית. המשקיעים חוששים כי הנגיד האמריקאי פאוול, יקבל החלטה ניצית יותר בשבוע הבא וייתכן שאף יעלה את הריבית על הדולר בעוד 1%, בסמקום הקונצנזוס כיום להעלאה של 0.75%.

לדברי פלג פאר, מנכ"ל חברת ווליו בייס חיתום, כשבוחנים את האפיקים השונים בשוק המניות, "כדאי לשים לב לחברות שהן בעלות מינוף גבוה ותזרים לא יציב במיוחד, כמו למשל חברות הבנייה למגורים שרכשו הרבה קרקעות, משום שהן עלולות להיפגע בצורה הכי חמורה מהעלאת הריבית". "ועדיין", הוא מסייג, "חברות נדל"ן מניב גדולות במשק, אולי ישלמו מעט יותר על החוב, אבל יש להן נכסים טובים בתפוסה טובה. כמו כן, אפשר כיום להשקיע בבורסה בקרנות ריט מקומיות, שבדרך כלל אינן ממונפות ולא נוטות להרפתקאות". פאר מוסיף כי שוק המניות הפך לתזזיתי במיוחד. "הוא מאני דפרסיבי משום שיש כל מיני השפעות שלא ברור לאן יובילו אותו. השווקים מקווים שכשנגידים מעלים את הריבית בנחישות הדבר יצנן את הביקושים במהירות, אבל התגובה היא לא מיידית כי יש תהליך עד להשפעת העלאת הריבית בשוק וזה יכול לקחת גם שנה".

"בשונה מלפני שנה, יש אפשרויות הגנה"

בעוד המניות, בעיקר מעבר לים, נחתכות, יש מי שמצביע על חלופות השקעה סולידיות ראויות. "הציבור אולי חושש מהתנודתיות בשווקים עקב האינפלציה ועליית הריבית, אבל להבדיל מלפני שנה, יש לו כיום אלטרנטיבת השקעה סולידית שיכולה לשמור על הכסף", אומר יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי במור קרנות נאמנות. "בין אם בקרנות נאמנות כספיות או בקרנות שמשקיעות באג"ח, ואפילו בקרנות של אג"ח ממשלתיות, יש יכולת לקבל הגנה מסוימת".

קוסטיקה סבור כי בארץ הסיכונים עדיין קיימים בבורסה, וגם בתמונת המאקרו הכללית. "חברות שהגיעו ממונפות וחשופות לעסקאות יקרות, כמו יזמי נדל"ן שחשבו שמחירי הדיור ימשיכו לזנק בשנים הקרובות, תפגושנה במציאות יותר קשה. ברמה המשקית, יש לאנשים שלקחו משכנתאות בריבית פריים בשיעור גבוה, ועלולים להתמודד עם התייקרות של מאות ולפעמים אלפי שקלים בתשלומי המשכנתא החודשיים. עם זאת, היכולת של ישראל לשמור על מחירי גז ואנרגיה נמוכים ולצד קטר ההייטק הם עדיין שילוב די חזק".

מבחינת חלופות אטרקטיביות בבורסה, שמואל פרנקל מאפסילון מעריך כי "סקטור הבנייה והתשתיות צפוי לרשום עלייה בשנים הקרובות: "המדינה נראית נחושה לשחרר חסמים בשווקים האלה. אני לא יודע איזו ממשלה תקום אבל כל ממשלה תרצה לעשות זאת וכמה שיותר מהר".

אייל שינא, מנהל ההשקעות ראשי של אפסילון, מרחיב וסבור כי החברות שהן במעגל הקרוב לחברות הבנייה והתשתיות, כמו למשל רב בריח המייצרת דלתות אינרום המספקת חומרי גלם לענף הבנייה, או תדיראן המוכרת מערכות מיזוג אוויר ואנרגיה סולארית "נהנות מירידה שמתרחשת במחירי חומרי הגלם בחודשים האחרונים, לרבות מחירי השילוח הימיו. זאת בזמן שהמחירים בהן הן מוכרות לצרכן גבוהים מבעבר. בסקטור הנדל"ן, תחום ההתחדשות העירונית צפוי לקפיצת מדרגה משמעותית".

פרנקל סבור גם כי מניות הביטוח, בדומה למניות הבנקים, צפויות להציג תוצאות טובות. "הן צפויות ליהנות מזה שהמשק בצמיחה גבוהה, וכמו הבנקים גם הריבית העולה טובה להן. התעסוקה בישראל מלאה ולכן ההפרשות לפנסיה גבוהות. אחד היתרונות של הענף הוא שיש רגולטור שדואג ליציבותו ולטובתו. לכן צפוי שם גידול מהותי בהון העצמי, ואני מעריך שחברות הביטוח צפויות להתחיל לחלק דיבידנדים".