המחיר הגבוה ששילמה אדובי על פיגמה ומדוע חדשות רעות פוגעת בטאבולה

המשקיעים באדובי וקהל הלקוחות של פיגמה לא אהבו את העסקה הנרקמת בין שתי ענקיות העיצוב אונליין • וגם: מנכ"ל ורביט תום ליבנה מדבר לראשונה לאחר השינוי הארגוני, כל החידושים במערכת ההפעלה iOS 16 ששוחררה לשוק השבוע, ומדוע עידן של חדשות רעות גם רע לעסקים של טאבולה ואאוטבריין • השבוע שהיה בהייטק

אדם סינגולדה, מנכ''ל וממייסדי טאבולה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה, מנכ''ל וממייסדי טאבולה / צילום: כפיר זיו

ביום חמישי הודיעה אדובי, יצרנית פוטושופ ואקרובט, על רכישת פלטפורמת העיצוב המקוונת פיגמה (Figma) ב-20 מיליארד דולר, מחיר גבוה למדי. כמה גבוה? תשאלו את המשקיעים באדובי. ביומיים האחרונים שילמה החברה בצלילה של יותר כרבע ממחיר המניה שלה לאחר פרסום דבר העסקה. גם המכפיל שהיא מגלמת לפיגמה, פי 50 על ההכנסות, איננו שגרתי ומזכיר את הימים היפים של 2021.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

אם תושלם העסקה במחיר הזה, תהיה זו אחת הרכישות הגדולות ביותר של חד קרן. כזכור, וואטסאפ נרכשה על ידי פייסבוק ב-22 מיליארד דולר. לינקדאין וסלאק אמנם נקנו לאחר שיצאו להנפקה, אך בסכומים לא הרבה יותר גבוהים: 26.2 ו-27.7 מיליארד דולר בהתאמה.

פיגמה היא פלטפורמה מקוונת המאפשרת למעצבי מוצר וחווית משתמש בחברות הייטק לפתח ממשקים ולחלוק אותם בעזרת הדפדפן עם שאר בעלי התפקידים בחברה, כמו מפתחי תוכנה, מנהלי מוצרים ואנשי שיווק. בשנים האחרונות הפכה לכלי ניהול פרויקטים חשוב בארגונים, והיא עשויה להשלים את פורטפוליו מוצרי העיצוב של אדובי הכולל בין השאר את פרמייר, פוטושופ ואילוסטרייטור. אדובי עומדת מאחורי תוכנת XD המתחרה בפיגמה, אך היא מחזיקה לפי ההערכה רק ברבע מהשוק, בעוד שפיגמה שולטת ביותר ממחציתו. השחקנית השלישית - אינויז'ן (InVision) מזנבת בשתיהן.

אולי זו הסיבה בגללה השוק איננו מגיב בחיוב לעסקה: ייתכן והמשקיעים באדובי רואים בה כהודאה בכישלון של XD, מעין צעד נואש מצדה של אדובי לצאת מעורה כדי לרכוש את מובילת השוק; מהצד השני, לקוחות פיגמה - מעצבים בחברות הייטק ברובם - מפגינים ברשתות החברתיות חשש מאובדן אפשרי של היצירתיות והגמישות שבהן היא מצטיינת, לאחר שזו תעבור לידיה של אדובי.

הנה שמונה כתבות מעניינות שהופיעו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. אחרי הקיצוצים, תום ליבנה בטוח שמצא את הדרך לרווחיות

סטארט־אפ שירותי התמלול שלו מגלגל 100 מיליון דולר בשנה, בין היתר בחוזים עם ענקיות תוכן כמו CNN ודיסני. את הירידות בשווקים הוא ניצל כדי להפוך למשקיע הון סיכון בולט, גם בקרנות שמימנו אותו בתחילת דרכו. בראיון לגלובס תום ליבנה מספר על המודל העסקי החריג של ורביט, ומסביר את סבב הפיטורים: "כשאתה מצמצם צוות של 10 אנשים ל־9, הוא יעבוד יעיל יותר".

2. מי רוצה לפרסם ליד חדשות רעות?

בתקופת הקורונה, בה נשארו הגולשים בבית וצרכו יותר מוצרי אונליין, הביקוש לפרסום היה בשיאו. אלא שכיום, ברקע הטלטלות בשווקים, המפרסמים חושבים פעמיים. התוצאה: טאבולה הכריזה כי תפטר 100 עובדים, וכמו המתחרה שלה אאוטבריין, הפחיתה את התחזיות השנתיות. ניתוח גלובס.

3. כל החידושים והפיצ'רים הסודיים של iOS 16

לאחר השקת דגמי אייפון 14 בשבוע שעבר, אפל השיקה בשבוע החולף את מערכת ההפעלה החדשה iOS 16. איזה פיצ'ר חדש נוסף לעמוד הבית, כיצד המערכת החדשה דואגת לבריאות שלכם, איך היא עוזרת לאנשים שנמצאים בזוגיות מתעללת, ומה עדיין חסר? בדיקת גלובס.

4. הירידה במספר המשרות בהייטק נבלמת

לפי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות למפתחי תוכנה ולמהנדסים ירד בשיעור מתון של 2%-1% ביוני-אוגוסט. בחודשים קודמים קרס הביקוש למשרות אלה בעד 11%. לכתבה המלאה.

5. מניות העובדים בחדי הקרן על כוונת הרגולטור האמריקאי

עם סגירת חלון ההנפקות וכניסת הענף למשבר, עובדי הייטק רבים מחפשים אקזיט באמצעות מכירת מניותיהם בשוק הפרטי. אלא שהעסקאות נערכות לעתים ללא הסכמת החברות והרחק מעיני הרגולטור האמריקאי, אשר לאחרונה מנהל מאמצים להגברת הפיקוח על שוק הסקנדרי.

6. הישראלי הראשון שקיבל רישיון לייבא את מהפכת הקריפטו

"אני לא טיפוס קלאסי של קריפטו", מבהיר גיורא רן, יזם ומנכ"ל HBH, שבה מחזיקים גם היו"ר מושיק תאומים וחברת הפרסום גיתם. לדבריו, המערכת שפיתחה החברה, שנועדה לסייע לגופים פיננסיים מסורתיים לעסוק בתחום, בנויה כך ש"לא יהיה הבדל בין קריפטו למטבע רגיל". ראיון גלובס.

7. אחרי ששתי ישראליות בתחום נמכרו, זסטי מגייסת 75 מיליון דולר

זסטי בונה תוכנה שמתאימה את משאבי האחסון והחישוב בענן לצרכים של הארגון באופן אוטומטי. השבוע היא גייסה 75 מיליון דולר. שתי חברות ישראליות בתחום, ספוט וגרנולייט, נרכשו ע"י נטאפ ואינטל בהתאמה, בסכום כולל של יותר ממיליארד דולר.

8. עלייתו ונפילתו של בי-קיור לייזר

ירידה של 95% במניית אריקה בי-קיור ממחיר ההנפקה אשתקד מלמדת על אכזבה עצומה שהנחילה חברת המכשור הרפואי, שידעה לנצל צמיחה מהירה בעסקיה לצורך הנפקה בבורסה. זמן קצר לאחר מכן חלה הידרדרות בתוצאות החברה. מה השתבש והאם עדיין יש לכך תקנה? המוצר שאמור להקל על כאבים גורם סבל למשקיעים במניה. ניתוח גלובס.